סערת בחירת השם החדש לגן העיר בטבריה על שם מלחמת יום הכיפורים עדיין לא שככה. אלא שהשבוע נודע כי גן העיר נקרא כבר על שם מישהו - על שמו של ראש עיריית טבריה לשעבר שמעון דהאן ז"ל.
2 צפייה בגלריה
השטח שעליו יוקם גן העיר
השטח שעליו יוקם גן העיר
השטח שעליו יוקם גן העיר
(צילום: דניאל דדון)
דהאן כיהן 12 שנים כראש עיריית טבריה. הוא נכנס לתפקידו בנובמבר 1938 במקומו של ראש עיריית טבריה זכי אלחדיף ז"ל שנרצח בידי פורעים ערבים. דהאן יליד טבריה שימש גם כעו"ד והיה אחד מראשוני עורכי הדין המוסמכים בטבריה.
נוסף על כך היה סגן יו"ר האיחוד הארצי של העדה הספרדית ובני עדות המזרח. בשנת 1925 הוא נישא לג'מילה טלידאנו נשיאת ויצ"ו בטבריה ובתו של הרב יעקב טולידאנו מרבני העיר ולימים רב העיר תל אביב. במאי 1950, בעודו מכהן כראש העיר, הוא נפטר לאחר מחלה קשה וממושכת בגיל 51 ללא שהותיר אחריו ילדים.
בהלווייתו שיצאה מבניין העירייה חלקו לו אלפים מבני העיר כבוד אחרון. במאי 1951, במלאות שנה לפטירתו, החליטה עיריית טבריה בראשות משה צחר לכבד את זכרו ולקרוא לגן העיר על שמו של דהאן - 'גן שמעון'.
כזכור, מליאת מועצת העיר אישרה בישיבתה לפני שבועיים את החלטתה של ועדת השמות לקרוא לגן העיר על שם מלחמת יום הכיפורים. כעת עולה השאלה האם בעירייה לא ידעו שגן העיר נקרא כבר על שמו של שמעון דהאן ואיך ייתכן שזכרו נמחק בצורה כזו. יש לציין כי גן העיר נהרס לפני כמה שנים וכיום משמש כמגרש חניה זמני. לאחרונה החליטו לבנות אותו מחדש ומן הראוי כי הוא ימשיך להיקרא על שמו של דהאן.
יו"ר ועדת השמות בעיריית טבריה יוסי חדד: "קיבלנו בקשה מטעם עמותה שמנציחה את יום כיפור בטבריה לקרוא למקום מרכזי בעיר על שם מלחמת יום כיפור וגן העיר עלה כאופציה המתאימה. זה גן עם הרבה מאוד משמעויות שמגיעים אליו לא רק טבריינים, אלא כל עם ישראל. מעבר לחברים בוועדה גם יעקב אביטן, יו"ר יד לבנים, השתתף ונתן את חוות דעתו והמליץ על קריאת השם. בסוף מדובר על מקום שנפגשים בו ביום העצמאות ובימי הזיכרון והכוונה היא להצדיע לנופלי מלחמת יום הכיפורים.
2 צפייה בגלריה
ראש העיר בעבר שמעון דהאן ז"ל
ראש העיר בעבר שמעון דהאן ז"ל
ראש העיר בעבר שמעון דהאן ז"ל
(צילום: ארכיון עיריית טבריה)
בחירת השם בוצעה על פי הנוהל ועל פי חוות הדעת המקצועיות. עשיתי בדיקה ואמרו לי שהמקום האידיאלי והעוצמתי הוא גן העיר. במלחמת יום כיפור צה"ל הפך את הקערה על פיה וניצח את המלחמה הזו. אנחנו רוצים בעתיד להציב שלט בגן שינציח את מלחמת יום כיפור. הכי פשוט היה לקרוא למלחמה על שם רחוב או מקום נידח אבל זה לא מביא את יום כיפור לידי ביטוי במיוחד בטבריה. אנחנו חיפשנו מקום מרכזי להנציח את מלחמת יום כיפור שיבינו שמדינת ישראל ניצחה את המלחמה. לצערנו נפלו הרבה גיבורים מלח הארץ, אבל צה"ל ניצח ואנחנו צריכים להבין שהיה פה ניצחון".
קראו גם >>>
יעקב אביטן, יו"ר יד לבנים בטבריה: "ההחלטה מצוינת. אנחנו נותנים מקום שינציח את 24 הנופלים מבני טבריה במלחמה הקשה הזו. עמדה מחשבה מאחורי זה לתת מקום לתקופה מאוד קשה במדינה. זו מלחמה שכמעט לא קיבלה אזכורים במדינה. זו החלטה שהתקבלה לטובת הכלל ולא לטובת אינטרסים אישיים של אדם כזה או אחר. זה נותן ביטוי למשהו שלא נתנו לו ביטוי הרבה שנים".
יו"ר הוועדה הממונה בטבריה בועז יוסף הגיב לשאלה כיצד העירייה בחרה שם חדש לגן שנקרא על שמו של שמעון דהאן ז"ל: "אנחנו בודקים את זה. שם הגן עוד לא פורסם ברשומות ועוד לא קראו לו גם יום כיפור, היתה ועדת שמות שהחליטה אבל זה עוד לא נסגר".