כבר כ־20 שנה שדליה שלומי מגבעת אלה, שבעלה סא"ל רוני ז"ל טייס בחייל האוויר נהרג בתאונת אימונים לפני 29 שנה, מפיקה את ערב 'שרים לזכרם' בעמק יזרעאל - שירים וסיפורים אישיים לזכר בני ובנות העמק שנפלו במערכות ישראל ובפעולות האיבה.
4 צפייה בגלריה
סא"ל רוני שלומי ז"ל
סא"ל רוני שלומי ז"ל
סא"ל רוני שלומי ז"ל
(צילום: ארכיון חיל האוויר)

האירוע השנה, שהתקיים בצל מלחמת 'חרבות ברזל', היה קצת שונה מאחר ושלומי והמפיקה המוזיקלית ליאורה בלוך-תמיר החליטו שבין השירים ישולבו ארבעה סיפורים של נופלים ממלחמת 'חרבות ברזל' ולא מכל התקופות: ורד זיסר מגבעת אלה סיפרה על בנה רס"ן עילי ז"ל, מפקד בסיירת מטכ"ל שנפל בעוטף עזה; אביאלה חיאל מאחוזת ברק סיפרה על שני ילדיה גידי ונועה ז"ל שנרצחו בנובה; ירון דושי משמשית סיפר על בנו סמ"ר רותם ז"ל, לוחם בחטיבת הצנחנים שנפל בעוטף עזה; ואיריס נפוסי מעדי סיפרה על בנה יאיר ז"ל, לוחם בחטיבת הצנחנים שנפל ברצועת עזה.
"בגלל שהסיפורים טריים היה ערב עוצמתי וכואב מאוד". אמרה שלומי.

4 צפייה בגלריה
דליה שלומי
דליה שלומי
דליה שלומי
(צילום: נפתלי מימון)

איך הגעת להפיק את הערב הזה?
"שרים לזכרם מתקיים בעמק הרבה שנים. מי שיזמה את הערב הזה היא עידית צין. אחרי שהיא עזבה בשנת 2004 אני לקחתי על עצמי להפיק אותו בגלל החיבור שלי לשכול וזה גם נכון עבורי. למעשה שרים לזכרם התחיל כיוזמה של גבעת אלה ובהמשך הפך לערב בחסות מועצה אזורית עמק יזרעאל. בשנים האחרונות אני עובדת בשיתוף עם רחלי אבידוב שיוצרת קשר מיוחד עם משפחות הנופלים ומסייעת בהבאת סיפורם לבמה".

אהבה גדולה

שלומי, אחות במקצועה והיום עוסקת בהדרכה פדגוגית של צוותים והורים בגיל הרך, נולדה וגדלה בגבעת עוז. כשהייתה בכיתה יב' הכירה את רוני, בן משמר העמק, שהיה כבר טייס צעיר בחיל האוויר. "הכרנו בריקודי עם בעין השופט. הפכנו לזוג. אהבה גדולה", סיפרה שלומי, "מה שתפס אותי אצלו היו העיניים והמבט, החוכמה, הסקרנות, האכפתיות, התחרותיות ודרייב חזק להצליח. רוני היה אדם יוצא דופן ביכולות שלו ויחד עם זה תמיד נשאר אדם צנוע ובגובה העיניים. לפעמים היה לו אכפת מדי מהסביבה גם על חשבון המשפחה".
דליה ושלומי נישאו ונולדו להם שני ילדים. הם גרו בבסיסים ונדדו בין הצפון לדרום. "רוני היה מפקד טייסת 117 שנמצאת בעמק, טייסת 101 שנמצאה אז בחצור. הוא היה עילוי בכל מה שעשה - מצטיין בטכניון ומצטיין בקורס טייס. הוא קיבל את הכנפיים שלו מעזר ויצמן כשהיה שר ביטחון".

4 צפייה בגלריה
דליה עם רוני ז"ל. אהבה גדולה
דליה עם רוני ז"ל. אהבה גדולה
דליה עם רוני ז"ל. אהבה גדולה
(צילום: פרטי)

כמה הוא אהב לטוס?
"הוא אמר לי יום אחד שהוא עושה את העבודה הכי טובה בעולם עם האנשים הכי טובים בעולם. ככה הוא הרגיש".
ב־18 יולי 1995, במהלך טיסת אימון מעל שמי הים התיכון, מטוסו של רוני ז"ל התנגש במטוס אחר ויחד עמו נהרג בתאונה גם נווט המטוס סרן יובל בנימין ז"ל. רק לאחר שבוע של חיפושים, נמצאו גופותיהם של רוני ויובל והם הובאו לקבורה.
"הייתי בבית בבסיס חצור שזה קרה. בערך בשעה שש בבוקר היתה דפיקה בדלת", נזכרת שלומי, "הייתי בטוחה שרוני שכח משהו, כי שבוע לפני הנהג שלו דפק בדלת גם מוקדם בבוקר כי רוני שכח את הכובע שלו. פתחתי את הדלת וראיתי את מפקד הבסיס אורי בקל, סגנו דן מוקדי ואדם שלישי שהיה הרופא של הבסיס. אורי אמר לי: 'היתה תאונה וזה לא נראה טוב'. שאלתי פרטים אבל הבנתי שזה לא טוב. לאט לאט הבית התמלא באנשים. הבנתי שהמטוס התרסק לים. לקח כמה ימים עד שמצאו אותם. שבוע אחרי התאונה הוא הובא לקבורה במשמר העמק".
מאז איפה רוני פוגש אותך בחיים?
"רוני פוגש אותי בילדים ובנכדים שהוא לא הכיר. הבן שלי המשיך את דרכו והוא משרת בחיל האוויר. אני ממשיכה לבלות בבסיסים כשאני עושה בייביסיטר לנכדים. הרבה אנשים הכירו את רוני, כולל מפקד חיל האוויר היום תומר בר שהיה פקוד של רוני. שכול זה משהו שלא נגמר. זה כל הזמן איתי וכל הזמן הוא חסר לי. כל כניסה לבסיס עושה לי פלשאבק חזק. אני חיה את החיים שלי, אבל כל הזמן יש דברים שמזכירים את רוני, את התאונה ואת הסכנות. בכל פעם שאני שומעת רעש של מטוס מבחינתי יש מישהו שיכול לא לחזור. כל תאונה של מישהו אחר זה מחזיר שוב את הסיפור של רוני. והיום בכלל עם המלחמה. התחושות הקשות כל הזמן עולות".

4 צפייה בגלריה
דליה עם רוני ז"ל והילדים
דליה עם רוני ז"ל והילדים
דליה עם רוני ז"ל והילדים
(צילום: פרטי)
קראו גם:

עם השנים הנציחה המשפחה את זכרו של רוני במצפור שנקרא 'מצפור השניים' ברכס שמעל קיבוץ ראש הנקרה וב'קרן רוני' - קרן שמיועדת לפרויקטים לילדים בגיל הרך מלידה עד שלוש. עכשיו הקרן פועלת להקמת משחקיה בכפר מימון ותושיה - שני יישובים שפונו.

זמרים מהעמק

מאז פרצה מלחמת 'חרבות ברזל' עוברים על שלומי ימים מורכבים ברמה האישית. "המצב מטריף, בלתי נסבל ולא הגיוני", אמרה בכאב, "כשהבן שלי התגייס הייתי צריכה לחתום שאני מסכימה שהוא יהיה קרבי. הרגשתי כמו במעמד עקידת יצחק. זה היה רגע נורא ואיום. המחיר של משפחה שכולה הוא מחיר אדיר. אם ילד נופל זה ממוטט את ההורים ופוגע ביכולת שלהם לגדל את הילדים האחרים. אם מישהי נשארת אלמנה אז צריכים להיות לה כוחות לגדל את היתומים ולא לכל אחת יש כוח לגדל את הילדים. לא להאמין כמה אנשים נפגעים מנפילתו של חייל".
'שרים לזכרם', שהתקיים באולם התרבות יפעת במוצאי שבת האחרון, כלל 12 שירים ששרו זמרים מהעמק: דור אררט, מעין שלומי, יפעת בר סלע, ירדן ג'רבי, אסתר יוסופוב, מיכה להמן, נעמי גנז, סוף סלע, עמית בכר, קובי אלדר, שלי בראון ואהוד וליאורה.