מאז שהיה ילד קטן חלם יקי בן חיים (47) להיות ראש העיר מגדל העמק. הוא רצה להיות האיש הזה שיש לו את היכולת להשפיע על חיים של אנשים. לעשות להם טוב, לקדם אותם ולהיות זה שמוביל אותם לשגשוג והצלחה. לפני שלושה שבועות, 15 שנה אחרי שנכנס לפוליטיקה, זה קרה. בן חיים התיישב על הכסא של האיש הכי משפיע בעיר.
6 צפייה בגלריה
יקי בן חיים
יקי בן חיים
ראש העיר מגדל העמק יקי בן חיים
(צילום: גיל נחושתן)

"בכל חיי כמנהל חברות עסקיות התרגלתי לעבוד במקצבים גבוהים. בקצב כזה גבוה לא נתקלתי", מודה בן חיים בריאיון ראשון כראש העיר מגדל העמק, "היומן שלי מפוצץ בפגישות משמונה בבוקר ועד תשע בלילה. אחר כך אני עונה להודעות, למיילים ועוד עושה שיחות בטלפון. מהרגע שנכנסתי לתפקיד אני עובד כל יום עד אחת אחר חצות".
הגשמת חלום.
"גדלתי בבית פוליטי. אבא שלי היה בעבר סגן ראש העיר. האחים שלי היו חברי מועצה. מגיל עשר רציתי להיות ראש העיר כי רציתי לשנות. אני ראש העיר הראשון שנולד וגדל במגדל העמק. כנער הגעתי לישיבות מועצה וראיתי איך שאול עמור קיבל החלטות וניהל את העיר. הבנתי שיש לו כוח, שבמילה אחת הוא יכול לקבוע לכול התושבים. זה הניע אותי. ויתרתי על קריירה בעולם העסקים כדי להגשים את החלום שלי לשנות את העיר".
מה הייתה ההחלטה הראשונה שקיבלת כשנכנסת לתפקיד?
"ביום הראשון בתפקיד פניתי למהנדס העירייה ואמרתי לו שלשכת ראש העיר חייבת להיות נגישה לנכים ושימצא דרך. בעוד כחודשיים יהיה מעלון בבניין העירייה. לא יהיה נכה בעיר שירצה לפגוש אותי ולא יוכל להגיע אלי. זו השקעה של כ-300 אלף שקל. ההחלטה השנייה שקיבלתי זה לפגוש את הבעלים של הקניון כדי שכבר בהקדם הוא יתחיל לשפץ אותו".

רוצה להתייעל

זו הייתה מערכת הבחירות השנייה של בן חיים לראשות העיר. בפעם הראשונה הוא הפסיד לראש העיר לשעבר אלי ברדה, יריבו הפוליטי המר, ובפעם השנייה הוא קיווה לנצח אותו, אבל ברדה הפתיע ופרש ובחירות 2024 היו מול אלגריה בן-קסוס.

6 צפייה בגלריה
יקי בן חיים
יקי בן חיים
בן חיים מתמודד לראשונה לראשות העיר, נובמבר 2008
(צילום: שרון צור)

"ברדה פרש כי הסקרים הראו שאם הוא מתמודד מולי הוא מפסיד. אם ברדה היה מתמודד הייתי מנצח אותו. ניצחתי בבחירות עם 70 אחוזי תמיכה. זה ניצחון ללא עוררין למרות התמיכה של ברדה באלגריה. הניצחון בבחירות היה יכול להיות הרבה יותר מתוק אם הייתי מנצח את ברדה".
איזה ראש עיר היה אלי ברדה?
"אני מודה שדברים שרואים מהאופוזיציה לא רואים מתוך לשכת ראש העיר. יחד עם זאת תמיד חשבתי, כאופוזיציונר, שהבעיה של העירייה הם העובדים. לשמחתי ולתדהמתי גיליתי פה עובדים מדהימים. לא רוצה לחלק לברדה ציונים. במהות שלי אני שונה ממנו בשני דברים עיקריים: הראשון, עצמאות מלאה לעובדים. תמיד אמרתי שלא אתערב לאף אחד. אותי מעניין מבחן התוצאה. אם אגף חזות העיר יבצע את העבודה שלו, לא אתערב לו בשום דבר. יחד עם זאת מקום שקיבל עצמאות ואמצא שהוא לא תיפקד אכנס לשם בכל הכוח. אני לא מפחד לפטר עובדים. באתי לעבוד ומי שיפריע לי לעבוד אעשה הכול שהוא לא יהיה בעירייה. הדבר השני, תהיה בקרה על כל שקל שייצא מקופת העירייה".
מה מצבה הכספי של העירייה?
"לא משהו. בשנת 2024 העירייה תלך לקיצוצים. העירייה כרגע נמצאת בגירעון שוטף שנע בין 16 ל-20 מיליון שקל. הגירעון המצטבר הוא סביב ה-24 מיליון שקל. השנה הזו תסתיים בגירעון עצום. חשוב לי לציין שאני לא בא להאשים אף אחד, אני רק משקף מצב נתון. בשנה הקרובה המטרה שלי תהיה להבריא את העירייה – לחסוך כסף, לצמצם עלויות ולצמצם עובדים".
קיצוץ בעובדים עלול לפגוע בשירות.
"אני הולך להתייעל, לא לקצץ בשירות לתושב. אף שירות לתושב לא ייפגע בגלל הקיצוצים בעובדים".
תחליף מנהלי אגפים?
"אני מניח שכן. מי שלא יעבוד לא יישאר. באתי מהעולם העסקי. מנהל שעושה שקל גירעון הולך הביתה. אנשים יצטרכו ללמוד לעבוד. כולם ימדדו על פי התוצאה".

6 צפייה בגלריה
אלי ברדה
אלי ברדה
ראש העיר לשעבר אלי ברדה
(צילום: שרון צור)

עד כמה הפריע לך שברדה לא עשה לך חפיפה?
"זה לא הפריע לי כי אני יודע ללמוד מהר וכן הפריע לי כי מי שטובת העיר לנגד עיניו היה צריך להציע את זה. הוא טען שלא ביקשתי. זה לא מדויק כי חפיפה הייתה מקצרת לי זמני למידה. אני מודה לברדה על 25 שנים. כל מה שהוא עשה זה לא מובן מאליו. התחייבתי לברדה שכל פרויקט שהוא יזם ואני אחנוך הוא יהיה נוכח בגזירת הסרט. אחרי הבחירות הוא התקשר לברך. אני יכול גם לגלות עכשיו שלפני הבחירות השלמנו. ישבנו ויישרנו את ההדורים. הבהרתי לו שכל מה שהיה בינינו היה פוליטי ולא אישי. אגב אני אוהב אותו כבנאדם".

להיות כוכב

הוא עדיין לא חודש בתפקיד, אבל נראה כי בן חיים הגיע אליו בשל, מוכן ועם תוכנית עבודה סדורה. גם ברור לו כמה קדנציות הוא רוצה לכהן ויש לו הסבר משכנע. "אני לא בא למקום אחד כדי להישאר בו הרבה שנים", הסביר, "תמיד הצהרתי שאני רוצה להתקדם ברמה הארצית וכדי להתקדם לרמה הארצית אני צריך להיות כוכב ברמה המקומית. אני חייב להעיף את העיר קדימה ולשנות אותה מקצה לקצה כדי להתקדם. אם לא אצליח לא אוכל להתקדם. לתושבים יש תעודת ביטוח שאני הולך לשנות העיר. לא אשאר פה יותר משלוש קדנציות".
תגדיר מה זה להיות ראש עיר כוכב?
"זה להיות רונן פלוט, אבי אלקבץ, אלון דוידי או רוביק דנילוביץ'. אלה דוגמאות של ראשי עיר ששינו את העיר שלהם מקצה לקצה. מה זה כוכב? זה לשפץ את הקניון, המרכז המסחרי והשכונות הישנות. להביא לכאן תעסוקה ולמנוע נטישת צעירים. לעשות פה עיר נקייה ועם מסחר. ראית פה מסחר? צריך לחזק את המסחר ולהפוך את מגדל העמק לעיר כמו שעיר צריכה להיות".
הצטרפת למאבק נגד שדה התעופה. למה?
"תמיד הייתי נגד. מנסים למכור לי שזה יפתח את האזור. לא ראיתי שנתב"ג פיתח את לוד ורמלה. שדה תעופה יעשה פה רק נזקים. אין פה אחוז אבטלה גבוה כדי שנמכור את כל העמק היפה הזה. בנוסף, שדה תעופה בעמק זה הסוף להתחדשות העיר. אף אחד לא יאשר לנו לבנות בניין מעל 10 קומות ואף יזם לא ירצה לשפץ. יהיה לי פה שדה תעופה אבל העיר שלי תהיה גמורה. אז מה עשיתי בזה?".

6 צפייה בגלריה
יקי בן חיים
יקי בן חיים
בן חיים. "אני לגמרי מקנא בנוף הגליל ועפולה. לחלוטין"
(צילום: גיל נחושתן)

מה התוכניות שלך בענף הכדורגל?
"בתקופה הקרובה לא אשנה את בעלי התפקידים במועדון. הדבר הראשון שעשיתי לטובת הכדורגל הוא שסגרתי עם המאמן גיא לוי על הקמת אקדמיה והוא יהיה המנהל המקצועי שלה. אני רוצה להשקיע בשנים הקרובות במחלקת הנוער במטרה להבריא את הקבוצה הבוגרת. מה שקורה היום בקבוצה הבוגרת לא מצדיק השקעה של 1.5 מיליון שקל. אני אוהב כדורגל והפנטזיה שלי שהקבוצה תעפיל לליגה הלאומית. אני גם רוצה להפוך את הקבוצה למכבי מגדל העמק או אפילו בית"ר. הפועל זה שייך להיסטוריה. אני רוצה לשנות את זהות הקבוצה".
תמשיך את השותפות עם עמק יזרעאל בכדורסל?
"אני בעד כי זה חוסך לי כסף ואני נגד כי אני רוצה את הזהות של העיר שלי. לא אפרק את השותפות לפחות בשנתיים הקרובות".
מתי תחנוך את האצטדיון החדש?
"עלות הקמת האצטדיון היא 23 מיליון שקל. אין לנו את כל הכסף. למה התחילו לעבוד? לא יודע. אני ביקשתי להיפגש עם השר לתרבות ולספורט מיקי זוהר. אני מתחייב שעד סוף הקדנציה הזו אגייס את הכסף".

צוות מושלם

אחת המשימות המשמעותיות של בן חיים בחמש השנים הקרובות היא להשאיר את הצעירים בעיר ולצרף חדשים. אצלו, הוא מתחייב, הם לא ייסעו לבלות ברמת ישי והוא יודע בדיוק איך הוא יעשה את זה.
"המטרה שלי היא לבנות מעל המרכז הישן מעונות סטודנטים או דיור לצעירים. ברגע שיגרו פה כ-500 צעירים אז לבד יגיעו כבר יזמים ויפתחו פה פאבים", הסביר בן חיים, "אני הולך גם להקים כפר סטודנטים בשטח שבו היה המטווח. יש לי הצעה ליזמים איך לעשות את זה והם גם ירוויחו מזה. זאת תכנית הדגל שלי. הסטודנטים שלומדים בעמק יזרעאל ירצו לשכור מגורים בכפר הסטודנטים במגדל העמק כי הוא יהיה הרבה יותר זול משאר המקומות באזור".

6 צפייה בגלריה
יקי בן חיים
יקי בן חיים
מקבל ברכה מאביו עמרם
(צילום פרטי)

מה יעלה בגורל מבנה העירייה הנוכחי אחרי שתעברו למשכן החדש?
"נעביר לפה את ההון אנושי-צעירים. גם זה יחזק את המרכז הישן".
מתחם ביג ייפתח בשבת?
"כן. יש הצהרה של ראש העיר הקודם שהביג ייפתח בשבת. זו ירושה שקיבלתי. החרדים כבר באו וביקשו שהוא לא ייפתח בשבת. אני הבהרתי להם שזה לא תלוי בי, שהשטח הוא של המוא"ז עמק יזרעאל ושכבר הובטח לרשת ביג שהוא ייפתח בשבת. בשטח השיפוט של העיר לא ייפתחו עסקים בשבת".
מה עתידו של המגדל. יוקם שם בית מייסדים?
"לא יוקם שם בית מייסדים. גיליתי שכדי להקים בו בית מייסדים צריך להוסיף למגדל מדרגות חירום. מיד ביטלתי הכול. אין לי עניין לכער את המגדל, שהוא האייקון של העיר. ועוד דבר, אתה יודע כמה כסף חסר כדי להשלים את הפרויקט הזה? 22 מיליון שקל. הכסף אמור להגיע מתקציב העירייה. אני גם לא מאמין במוזיאון הזה. כמה אנשים כבר יבואו אליו? הוא יהפוך לפיל לבן. המטרה שלנו היא לגייס עכשיו כ-6 מיליון שקל ממשרדי ממשלה כדי לשפץ את המגדל. אני אהיה ראש העיר הראשון שישפץ אותו".
מה תעשה אחרת במערכת החינוך?
"אני הורה לילדים במערכת החינוך. אז אני יודע מה הם הצרכים. יש בבתי הספר צוות מנהלים מושלם. המטרה שלי לקחת את הדברים הטובים שברדה עשה בחינוך ולשפר אותם".

כוח פוליטי

בן חיים היה ידוע כאופוזיציונר לוחמני, דבר שהוביל לעימותים רבים עם ראש העיר לשעבר ברדה ובין היתר להוצאתו מישיבות מועצה. האם הוא ינהג כלפי האופוזיציה כמו שנהג כלפיו ברדה? "בישיבת המועצה הראשונה התחייבתי בפני חברי האופוזיציה שאני לא הולך להגביל אותם ואתן לדבר כמה שהם רוצים. לא אסתום להם את הפה".
לא תוציא אותם לעולם?
"אם הם יפריעו למהלך התקין של הישיבה אוציא אותם בלי לחשוב פעמיים. לא אגביל אותם בלדבר. שידברו כמה שהם רוצים עד שיסיימו".

6 צפייה בגלריה
יקי בן חיים
יקי בן חיים
בן חיים: "לא רוצה שנמשיך להיות עיר רווחה"
(צילום: גיל נחושתן)
קראו גם:

עד כמה אתה מחובר לשלטון המרכזי? זה המפתח להביא תקציבים.
"אני נציג הליכוד לראשות. אני הולך להפוך את סניף הליכוד בעיר לצעיר, חי, תוסס וענק. שרים וחברי כנסת יגיעו לפה. כל שר שיגיע לעיר ייתן כסף. עד עכשיו שרים הגיעו לעיר לביקורים נחמדים. אין אצלי נחמדות. וכדי לעשות את זה אצא למפקד ענק. ברגע שיהיו לי 1,000 מתפקדים תאמין לי שכל השרים ירצו לבוא למגדל העמק והם גם ירצו לעזור. ככה זה עובד".
עוד חמש שנים נראה פה עיר שונה?
"רוביק דנילוביץ' הביא 90 דונם של ים לבאר שבע. אז אם הוא עשה את זה אפשר לעשות הכול. רונן פלוט הצליח להוציא רכבת קלה מנוף הגליל לחיפה אז מי אני שלא אצליח לשפץ מרכז מסחרי. מרוב הבינוניות שהייתה פה כולם התלהבו מכל דבר קטן".
מה השם של העיר בתל אביב?
"מה זה, איפה זה, חור, לא מכיר, כן מכיר. לשפר את השם של העיר זו עוד מטרה שלי. איך השם של נוף הגליל? סבבה. של עפולה? סבבה. שלנו לא. אני רוצה לשנות את הסטיגמה של העיר. להפוך אותה לצעירה, דינמית, תוססת וחיה. עד היום היא לא הייתה כזאת".
אתה מגדיר את העיר היום מסכנה?
"אנחנו בדירוג סוציואקונומי 5. יש בעיר הזו 8,000 יחידות דיור, מתוכן 2,700 מטופלות רווחה. זה נתון שהשאיר אותי בשוק. התקציב שלהם הוא 50 מיליון שקל מתקציב של 200 מיליון בשנה. לי זה לא נראה הגיוני. אני לא מוכן שנמשיך להיות עיר רווחה. הגיעו לעיר הרבה משפחות רווחה, שגרים פה בשכירות, כי שמעו שיש פה מחלקת רווחה טובה. אני לא רוצה שיבואו אלי. אין לי כסף לתת להם".
מישהו צריך לקלוט משפחות רווחה.
"אין בעיה, אבל למה זה צריך להיות אני. אני העיר הכי ענייה באזור, אז דווקא העיר הכי ענייה בעזור תמשיך לקלוט מטופלי רווחה? אני לגמרי מקנא בנוף הגליל ועפולה. לחלוטין. יש פה מסחר? יש פה משרדים? לא תמצא. אני לא רוצה להיות עפולה, אבל להיות מינימום או לפחות להיות בכיוון. אין פה כלום. הכול תלוי בראש העיר ואני בא לשנות".
מה אומרים ההורים שלך, עמרם ותמר, על זה שהבן שלהם הוא עכשיו ראש העיר?
"גאים, מאושרים ושמחים בשבילי. הם יודעים שבאתי לעשות טוב ושהילד שלהם יעשה המון לטובת האנשים בעיר. גדלתי בבית של נתינה. זה בנשמה שלי לתת".