לאחר שזכה פעמיים ברציפות כאלוף ישראל בריצת 400 מטר ובריצת 800 מטר וכסגן אלוף אירופה עד גיל 18 ב־800 מטר, האתלט המוכשר נועם ממו בן ה-17 ממגדל העמק הגיע לפני שבועיים להישג השיא שלו עד כה - שיא ישראלי חדש בריצת 800 מטר באולם בתחרות שנערכה בשבוע שעבר בהולנד. ממו רץ ב-1:49.69 דקות וניפץ בשתי שניות את שיאו של גזאצ'ו יוסף, שהחזיק מעמד 24 שנה. זוהי התחרות הראשונה של ממן בריצה באולם.
2 צפייה בגלריה
נועם ממו
נועם ממו
נועם ממו
(צילום: אביהו שפירא)

על אף השיא ששבר הוא לא מופתע מההישג ומצטנע. "זה היה סביב הזמן שתכננתי לרוץ. זאת תחרות מקצועית ראשונה שלי השנה. התחלתי לרוץ מהר ושברתי את השיא על הדרך גם", אמר ממו.
עדיין זה לא פשוט לשבור שיא ישראלי ועוד בגיל צעיר כמו שלך.
"כן, הרגשתי שעשיתי הישג משמעותי".

אהבה גדולה

ממו הוא תלמיד י"ב-2 בכיתת מופ"ת בבית הספר אורט רוגוזין במגדל העמק עיר מגוריו. על אף האינטנסיביות שהוא משקיע באימונים לקראת התחרויות בארץ ובחו"ל, הוא לא מזלזל בלימודיו ובית הספר מצידו משקיע ותומך בו. "יש הרבה תלמידים שבמקצוע כמו שלו ובאינטנסיביות של האימונים, היו מזלזלים בלימודים, אבל נועם לא מזלזל" אמר רפי בוסקילה רכז השכבה של נועם. "בית הספר בא לקראתו למען הצלחתו, גם בכל מחנות האימון הוא מקבל תגבורים איפה שצריך או מבחינת מבחנים שצריך לדחות בכמה ימים".
את קריירת הריצה שלו התחיל ממו כבר בחטיבת הביניים בכיתה ז' כשהתחיל לרוץ בשיעורי הספורט ובתחרויות שנערכו בבית הספר. "הרגשתי שיש לי כישרון שאני יכול לממש אותו", הוא נזכר, "החלטתי להמשיך עם הריצה. הרגשתי שזה כיף לי ועושה לי טוב".
מאז הוא התאהב בריצה שהפכה לכל עולמו. מאמנו הראשון בקבוצת אחי נצרת היה מארק בלכמן ז"ל שנפטר באפריל 2020 בעיצומה של הקורונה. "התחברתי למארק לפני ארבע שנים, הייתי אתו שנה ואז הגיעה הקורונה", מספר ממו, "בשנת הקורונה הייתה הפוגה, לא היו תחרויות ולא היה כלום ובזמן הזה גם המאמן מארק ז"ל נפטר. זה היה קשה לי, לא פשוט וזה גם בא לי במפתיע. זאת גם הייתה תקופה של סגר".
מי היה מארק בשבילך?
"הוא היה כמו סבא טוב כזה בשבילי. תמיד היו לו פתרונות ורעיונות מיוחדים לאימונים והוא ידע איך לאלתר כל מיני דברים. הוא תמיד היה מוכן לתרום מעצמו לספורט ולאתלטיקה. הוא ממש אהב את זה".
הוא זיהה בך את הכישרון?
"כן. המאמן אמיר רמון, שאני מתאמן אצלו עכשיו, התאמן פעם אצל מארק וכשאמיר הפך למאמן, מארק אמר לו שאחרי שהוא יאמן אותי תקופה הוא יעביר אותי אליו. אחרי שאמיר פנה אליי זו הייתה למעשה סגירת מעגל".

2 צפייה בגלריה
נועם ממו
נועם ממו
ממו. "יש לי עוד הרבה להתקדם"
(צילום: אביהו שפירא)

היום מתאמן ממו בהדרכתו כאמור של אמיר רמון בקבוצת הפועל עמק חפר הדסה נעורים, שהמשיך וקידם אותו בהישגיו בריצה. "אמיר פנה לבית הספר באותו זמן כדי לפגוש אותי ומאז הוא התחיל לאמן אותי. הפריצה הגדולה שלי התחילה תחת אמיר. הוא עזר לי בקריירה של הריצה וגם מעורר בי השראה במקצועיות שלו ולמעשה בהכול".
בעוד חודש יחגוג ממו את יום הולדות ה-18 וכבר הוא מסתמן כתקווה הגדולה בספורט האתלטיקה בישראל. ביום ראשון השבוע הוא נחת בישראל לאחר שניפץ את השיא הישראלי לריצת 800 מטר באולם. "השנה זו הפעם ראשונה שיצא לי לרוץ באולם. בשנה שעברה הייתי אמור להתחרות בטורקיה, אבל הייתה שם רעידת אדמה ולא יצא לי להתחרות".

תמיכה גדולה

התגובות בעקבות שבירת השיא הישראלי לא איחרו לבוא וממו זכה לפירגונים מכל הסביבה. "המאמן שלי מאוד שמח שהראיתי את היכולת שלי השנה. גם במגדל העמק מאוד שמחו וזה עשה לי טוב. המשפחה שלי כבר רגילה לזה שאני מגיע להישגים. החברים בבית הספר גם מאוד עודדו אותי ושמחו בשמחתי. בית הספר עוזר לי בקריירת הספורט ויש לי תמיכה בחיסורים".
אתה מצליח לשלב את הלימודים יחד עם הספורט?
"כרגע אני בתקופה די עמוסה וזה קצת יותר קשה. בינתיים אני מנסה להשלים ולהצליח".
בבית הספר אורט רוגוזין גאים בהצלחתו של ממו ומנבאים לו עתיד מזהיר. "הוא ספורטאי מצטיין שהביא כבוד לבית הספר, לעירנו מגדל העמק והוא גם מייצג בכבוד את המדינה שלנו", אמר בוסקילה בגאווה, "ייאמר לזכותו שהוא נוסע לאימונים אינטנסיביים ומשקיע בעצמו גם בפן המקצועי בריצה וגם בפן הלימודי. הלוואי שימשיך ויתמיד ויצליח".
את העוצמה שלו כספורטאי הוא לא מבליט בשיעורי הספורט בבית הספר. "הוא מתאמן כרגיל ואתה לא רואה שום הבדל בינו לבין אחרים", הוסיף בוסקילה, "הוא עושה הכל בצניעות ובענווה, אבל אתה רואה שבכל מבדק שיש הוא בכמה רמות מעל כולם. יש לו עוצמות, יש לו צעד מדהים והוא לא מפסיק להתפתח. אני מאמין שהוא יקטוף עוד הרבה הישגים בישראל ובחו"ל. אירופה עוד ישמעו עליו".

חלומות להגשים

אתמול (חמישי) לאחר שבקושי הספיק לנוח טס ממו לצרפת שם יתחרה בריצת 600 מטר באולם והוא מקווה לשבור שיא ישראלי נוסף. אבל החלום הגדול שלו הוא לייצג את ישראל באולימפיאדה. "החלום שלי להיות בטופ העולמי. להצליח ולהתחרות באולימפיאדה. אני רוצה גם להשיג מדליה באולימפיאדה ולייצג את ישראל. להיות בטופ העולמי זה אומר להתחרות בתחרויות בעונה של האתלטים הבכירים, להגיע לגמרים ולנצח בהם".
היום סימנו אותך כתקווה גדולה, איך זה מרגיש? זה מלחיץ או מדרבן?
"זה לא מלחיץ. אני סבבה עם זה. אני לא צריך להתמקד בכל מה שמסביב אני צריך להמשיך במה שאני עושה וזה יגיע בעצמו".
איפה אתה שם את כל הגביעים והמדליות שאתה מקבל?
"אני שם את הגביעים במזנון של הבית בסלון במקום שיראו אותו".
איך אתה מתאמן לתחרויות?
"לרוב אני מתאמן בימי ראשון, שלישי וחמישי. אלו האימונים החזקים שאני עושה על המסלול בבית ינאי. שאר הימים הם ימים קלים שאני עושה ריצה בחדר כושר. לאימונים אני נוסע עם המאמן שלי שגר בקיבוץ שריד. אני הולך לבית הספר ובסוף יום הלימודים אנחנו יוצאים לאימון. זה קצת קשוח, אבל אני מסתדר".

קראו גם:

מבחינה מנטלית, איך אתה מתכונן לכל תחרות?
"יום לפני התחרות או באותו יום אני מדמיין את הטקטיקה שלי בריצה. אני מצייר לעצמי בראש איך יהיה מהלך הריצה והאפשרויות שיכולות לקרות כדי שלא אופתע בריצה עצמה ואמצא את עצמי לא מוכן".
באלו אתגרים או קשיים אתה נתקל בהם בדרך?
"כשאני בתוך הריצה עצמה אני נהנה, זה לא החלק הקשה. הקושי הכי גדול הוא לסדר את הזמן שלי ולמצוא זמן להכול".
יש ספונסר שתומך בך?
"כן. יש לי עכשיו חוזה עם חברת Asics".
יש לך מודל לחיקוי?
"לא. אני מקווה להיות אני בזכות עצמי".
מה עוד אתה אוהב לעשות בזמן הפנוי?
"לצאת עם חברים ולבלות".
הריצה פוגעת בבילויים או שאתה מצליח לשלב?
"לפעמים. אבל רוב הזמן אני מסתדר עם זה".
איך המצב של ישראל בריצה בהשוואה לעולם?
"יש לי עוד הרבה לאן להתקדם. לישראל יש מספר רצים מאוד מצומצם ואין הרבה ישראלים בטופ העולמי".