האם סוף סוף נמצא הפתרון לעומס בשני כבישי האזור המרכזיים 73 ו־75 וכביש 66 במגידו? ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר וסגנו שי יזרעאלי, שמכהן גם כיו"ר הוועדה המרחבית לתכנון ובנייה 'יזרעאלים', נפגשו באחרונה עם מנכ"ל נתיבי ישראל נסים פרץ והעלו בפניו יוזמה מעניינת.
3 צפייה בגלריה
כביש 73. עמוס מאוד
כביש 73. עמוס מאוד
כביש 73. עמוס מאוד
(צילום: יוסי וקנין)
על פי הצעתם של ראשי עמק יזרעאל, משרד התחבורה יאריך את כביש 71 (בית שאן-עפולה) במקטע נוסף מצומת בלפוריה ועד לצומת התשבי. כלומר נתיבי ישראל, הזרוע הביצועית של משרד התחבורה, תקים כביש מהיר עם ארבעה מסלולים על תוואי מסילת רכבת העמק. אם היוזמה הזו תצא אל הפועל הכבישים 73 ו־75 בעמק יזרעאל יהפכו לכבישים פנימיים וכך גם צפוי לקרות עם כביש 66.

כבישים עמוסים

המועצה האזורית עמק יזרעאל התפתחה מאוד ב־20 השנים האחרונות. היישובים שבתוכה התרחבו וחל בהם גידול דמוגרפי משמעותי. התוצאה הנלווית של הדבר היא בין היתר יותר כלי רכב על הכביש. גם הערים מסביב התפתחו וגדלו, אך לא נעשתה התאמה בין הגידול באוכלוסייה לתשתיות התחבורתיות. ולפיכך, כביש 73, צומת נהלל - צומת תל עדשים, הפך לכביש עמוס מאוד ופקוק כמעט בכל שעות היום וגם לכביש מסוכן.

3 צפייה בגלריה
רכבת העמק
רכבת העמק
תוואי מסילת רכבת העמק
(צילום: שרון צור)

אותו הדבר קרה גם במגידו לאורך כביש 66 הישן, שגם נחשב לכביש דמים. כביש 66 מחבר את מטרופולין חיפה עם עפולה, יישובי הגלבוע, בית שאן ויישובי עמק המעיינות והוא עמוס ופקוק בשעות רבות.
כביש 66 וגם כביש 73 הפכו עם הזמן מכבישים בינעירוניים מהירים לכבישים צפופים ופקוקים. "מה שקורה בשטח הוא אבסורד", אמר בצר, "בכל צומת כמעט לאורכם של הכבישים הללו ישנו רמזור. כך הכביש איבד את המשמעות שלו ככביש אזורי וארצי".

הפתרון הנכון

לפיכך, בצר ויזרעאלי מציעים לוותר על התוכניות להרחבת הכבישים הללו ובמקומם לסלול את כביש 71 מצומת בלפוריה ועד צומת התשבי וכך הכביש ייתן מענה מהיר לכל מי שרוצה לנסוע מחיפה לעפולה או לנצרת ומשם עד לירדן.

3 צפייה בגלריה
ראש המוא"ז עמק יזרעאל אייל בצר וסגנו שי יזרעאלי
ראש המוא"ז עמק יזרעאל אייל בצר וסגנו שי יזרעאלי
ראש המוא"ז עמק יזרעאל אייל בצר וסגנו שי יזרעאלי
(צילום: שרון צור)

"היום לאורך תוואי הרכבת בעמק מצומת התשבי עד עפולה אין כביש מהיר ולכן אין ברירה אלא להמשיך ולסלול את כביש 71 מעפולה עד הירדן ולהמשיך אותו עד התשבי", אמר בצר, "זה ייתן רצף של כביש מהיר, רחב וטוב לכל מי שרוצה לנסוע בכביש הרוחב מחיפה עד הירדן, או לעפולה או לנצרת. היום, כדי להגיע לעפולה או לנצרת כולם נוסעים בכביש 73 או 66 או כביש 75 והכבישים האלו פקוקים ברוב שעות היום".
בפגישה שקיימו בצר ויזרעאלי לפני שבועיים עם מנכ"ל נתיבי ישראל נסים פרץ ומהנדס התנועה הראשי במשרדו קובי ברטוב הם העלו בפניהם את הרעיון ושכנעו אותם לבחון את היוזמה.
עכשיו מקדמים בצר ויזרעאלי פגישה עם שרת התחבורה מירב מיכאלי וצוות משרדה שיבחנו אף הם את המשך סלילתו של כביש 71 ככביש מהיר.

קראו גם >>>

"כביש 71 החדש יעשה הפרדה בין התחבורה הארצית לבין התחבורה האזורית", מסביר בצר, "בפגישה עם מנכ"ל נתיבי ישראל העליתי כדוגמה את הפרויקט שנעשה בהצלחה רבה בין צומת התשבי לצומת השומרים. יש שם את כביש 77 ואת כביש 722 שהוא כביש אזורי ואז התחבורה המהירה זורמת לצומת המוביל והתחבורה האזורית נוסעת כמו שצריך, זה יצא מוצלח ביותר".
סגן ראש המועצה יזרעאלי הוסיף: "סלילת מקטע נוסף של כביש 71 הוא הפתרון הטוב ביותר לבעיות התחבורה בעמק כולו. אייל שוחח עם ראש העיר עפולה אבי אלקבץ שהביע תמיכה ביוזמה. מדובר גם בפתרון שיחסוך כסף למדינה. יש כבר תוואי לאורך מסילת רכבת העמק. תכנון מחדש של כביש 73 ייקח הרבה זמן ויפגע בנוף כי בכל כניסה ליישוב יבנו מחלפון. כביש 71 החדש לא יפגע בנוף של העמק".