אתר המורשת מערת הפלמ"ח בקיבוץ משמר העמק נמצא בתקופה האחרונה בתנופת התחדשות, לה אחראית במידה רבה לליב רונן-פדידה, בת הקיבוץ, שמנהלת את האתר ביד רמה מזה כשנתיים, יוצקת בו פעילויות שונות ומגוונות ומקווה שכמה שיותר קהלים ייחשפו למקום שהסלוגן שלו הוא מורשת, טבע, חוויה.
3 צפייה בגלריה
  לליב רונן-פדידה בתוך מערת הפלמ"ח
  לליב רונן-פדידה בתוך מערת הפלמ"ח
לליב רונן-פדידה בתוך מערת הפלמ"ח
(צילום: נחום סגל)
"בשנתיים שאני כאן אנחנו עובדים קשה שהמקום יהיה אתר שהקיבוץ ירגיש בנוכחותו ושיהיה פתוח לכלל החברה הישראלית", מספרת רונן-פדידה, "אנחנו עובדים הרבה עם קהלים מהציונות הדתית וגם עם הצבא. זה מקום של הידברות ושותפות ועשייה מחברת. הדו-שיח שיש לנו פה עם החברה הישראלית הוא מדהים, אנחנו לא מפחדים מפוליטיקה ומדברים על הכל ועם כולם. אנחנו רואים את זה כשליחות. דור הפלמ"ח הולך ופוחת ולכן כל כך חשוב להמשיך ולספר את סיפורו. זה חלק מהמדינה שלנו שנלחמנו ואנחנו נלחמים עליה".

3 צפייה בגלריה
הכניסה למערת הפלמ"ח
הכניסה למערת הפלמ"ח
הכניסה למערת הפלמ"ח
(צילום: נחום סגל)

רונן-פדידה מרגישה בתפקידה שליחות וציונות, אביה יורם רונן ז"ל שהלך לעולמו לפני כשלוש שנים היה בכוח שחצה ראשון את תעלת סואץ במלחמת יום הכיפורים וקיבל על פעולתו ההרואית את עיטור המופת. "גדלתי בבית עם הרבה מאוד מורשת. בית ציוני מאוד עם הרבה נתינה ובעיקר אהבת הארץ".
מערת הפלמ"ח בפאתי קיבוץ משמר העמק מוסתרת בינות שיחים ועצי חורש המאפיינים את הצומח של אזור יערות מנשה. עם הקמתו של הפלמ"ח בשנת 1941 הפכה המערה לבסיס האימונים למחלקות המיוחדות של הפלמ"ח. בה נאספו הלוחמים של מחלקת המסתערבים שפעלה בהסתר במדינות ערב השכנות ובה התאמנה המחלקה הגרמנית שחייליה נועדו להיטמע בקרב היחידות הגרמניות שלחמו במדבר המערבי בימי מלחמת העולם השנייה.
האתר מופעל על ידי קיבוץ משמר העמק בשיתוף עם המועצה לשימור אתרי מורשת ובתמיכתה של המועצה האזורית מגידו. "המקום דורש הרבה מאוד משאבים וקיבוץ משמר העמק משקיע הרבה מאוד ובנה שירותים חדשים ועבודות חשמל", אומרת רונן-פדידה.

השמים הם הגבול

המערה היא לבו הפועם של האתר שמציע בין השאר מגוון פעילויות לקבוצות ולכל המשפחה כמו השביל 'מחוץ לקופסה' - שביל מעגלי שמרוצף בקופסאות עם חידות שמובילות למערה, פארק בריחה ופעילויות ניווט שונות: ניווט תחרותי וגם ניווט משפחתי ועוד. בסמוך למערה נמצאת גם רצפת פסיפס ששוחזרה על ידי רשות העתיקות לפני כשנתיים.

3 צפייה בגלריה
פנים מערת הפלמ"ח
פנים מערת הפלמ"ח
פנים מערת הפלמ"ח
(צילום: נחום סגל)
קראו גם:

עכשיו מקווה רונן-פדידה לחשוף את אתר מערת הפלמ"ח לקהלים נוספים. "גמלאים באים הנה מכל רחבי הארץ. גם חרדים מגיעים וגם הציונות הדתית ומכל המגזרים. האתגרים הם להגיע ללקוחות נוספים ולבנות תוכן חדש ומותאם כך שאנשים שיבואו ייצאו נלהבים. היום להלהיב גם ילדים וגם נערים זה לא הכי פשוט ואנחנו עובדים על זה קשה. יש לנו עכשיו שיתוף פעולה מעולה מהמועצה האזורית מגידו ועשינו איתם כמה ימי חינוך מוצלחים. מבחינתנו השמים הם הגבול, אנחנו שועטים קדימה כל הזמן".
השבוע יציינו במגידו את שבוע המורשת של המועצה בשיתוף המועצה לשימור אתרים ורשות העתיקות. במסגרת שבוע המורשת במועצה תתקיים פעילות במערת הפלמ"ח, באתר הפסיפס הצמוד אליה ובגן הלאומי מגידו.