כביש 669, כביש הרוחב האזורי בעמק המעיינות באורך 11.5 ק"מ שעובר בסמוך לגן השלושה (הסח'נה), הוא ציר משמעותי שמחבר מספר רב של יישובים וגם בין מערב למזרח.
3 צפייה בגלריה
כביש 669
כביש 669
כביש 669
(צילום: יוסי וקנין)

הכביש משמש את הקיבוצים שממוקמים לאורכו והם בית השיטה, חפציבה, בית אלפא, ניר דוד, מסילות, רשפים, שלוחות ועין הנצ"יב וכן את הנוסעים לבקעת הירדן וירושלים. הנתונים של הכביש מדברים בעד עצמם - הכביש צר ומסוכן, עם נתיב אחד לכל כיוון וללא שוליים. הכביש עמוס במיוחד בחודשי הקיץ בהם מטיילים רבים מבקרים במעיינות הרבים באזור. לפני שלושה שבועות נהרגה ילדה בת 12 מפגיעת רכב בכביש 669. עכשיו תושבי האזור קוראים לשדרג את הכביש ולהרחיב אותו לארבעה מסלולים, להסדיר את הכניסות והיציאות מהיישובים ולשפר את המקטעים המאתגרים.

סכנת נפשות

על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס, 50 תאונות דרכים אירעו בעשור האחרון בכביש 669 שבהן נפגעו 139 בני אדם, שניים נהרגו וחמישה נפצעו קשה. על פי הניתוח של אור ירוק רוב התאונות היו מסוג התנגשות חזית-צד המאפיינות כבישים עם השתלבות לא מוסדרת מכבישים צדדים או מהישובים הפזורים לאורך הכביש. הסוג השני של תאונות הן מסוג חזית בחזית המאפיינות כבישים ללא גדר הפרדה בין הנתיבים.
"זה כביש קטסטרופלי", אומרת עליזה כהן מקיבוץ חפציבה, "אני נוסעת עליו הרבה בכל פעם שאני צריכה להגיע לתחנת הרכבת בבית שאן, הכביש הזה מאוד מסוכן ואני מפחדת לנסוע בו אבל אין לי דרך אחרת. זה עניין של זמן עד שיקרה בו אסון גדול, אבל גם אם יקרה אסון קשה לי להאמין שמישהו יתייחס לכביש הזה. אין עם מי לדבר היום במדינה. כל הקיץ הייתה הזדמנות לסדר את הכביש ולהרחיב אותו ולא קרה כלום ועכשיו יגיע החורף ויהיה קשה לטפל בו".

3 צפייה בגלריה
כביש 669
כביש 669
כביש 669
(צילום: יוסי וקנין)

אחד מהמקומות המסוכנים בכביש הוא בהשתלבות מקיבוץ ניר דוד. בקיבוץ פנו מספר פעמים בשנים האחרונות בבקשה להסדיר מעגל תנועה בכביש, אבל פניותיהם נותרו ללא מענה. "הכביש הזה הוא מלכודת מוות", אומר לביא מאירי מזכיר קיבוץ ניר דוד, "לשמחתנו מקרי המוות היו בו מעטים מדי, אבל גם מעטים מדי עבור סידורו. ביציאה מניר דוד יש תאונות כמעט על בסיס יומיומי שגמרו לפציעות בדרגות שונות. אני נוסע בו כמעט מדי יום וחברי הקיבוץ חוזרים ויוצאים לעבודה. שער הקיבוץ מאוד קרוב לכביש, זו סכנת נפשות. מי שרוצה לעלות ולהשתלב בכביש, תחנת האוטובוס לא ממוקמת נכון ומסתירה את התנועה שמגיעה ממערב למזרח. ביקשנו שיבנו מעגל תנועה, אבל אנחנו מבינים שיש קריטריונים והמספרים של מקרי התאונות לא מספיקים. אם לא נהרגת עוברים לסדר היום. במועצה האזורית אמרו לנו תשובה לא רשמית שבניית מעגל תנועה מול הכניסה הראשית לבית ספר רימון היא בעדיפות ראשונה ואנחנו בעדיפות שנייה".

לא מתקדם

"התוואי של כביש 669 הוא תוואי גרוע ומלא סיבובים מיותרים", הסביר יעדו שלו, מנהל הקהילה בעין הנצ"יב, את המסוכנות של הציר, "היה אפשר בהחלט ליישר חלקים גדולים ממנו וכמובן גם להרחיב אותו ולהסדיר את הכניסות ליישובים לאורך הדרך. אני נוסע בכביש שלוש פעמים בשבוע ומרגיש שזה כביש מסוכן. יש תקופות בעיקר בחופשות שהסח'נה ונחל הקיבוצים יוצרים עומסים על הכבישים. המסוכנות עוד יותר גבוהה בעיקר בסופי שבוע שיש נהגים עם התנהגויות לא צפויות ובגלל שאין מקום לברוח זה נהיה עוד יותר מסוכן. יש על הכביש גם פנייה מאוד מסוכנת ליד קיבוץ מסילות בלי תאורה בכלל. אני יודע שהמועצה פונה במשך שנים רבות לנתיבי ישראל וזה לא התקדם".
עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "כביש 669 מרכז אליו משתמשי דרך רבים הבאים לפקוד את המעיינות ושאר אתרי התיירות הסובבים אותו אשר נמצאים באזור. לכן, סביר כי הנסועה בכביש גבוהה יחסית לכבישים עם מאפיינים דומים. יש לבחון את שיפור התשתית לכל אורכו, להסדיר את הכניסות והיציאות מהיישובים ולהגביר נוכחות משטרתית בעיקר בתקופות החופש הגדול והחגים, עת פוקדים את הכביש מבלים רבים".

3 צפייה בגלריה
כביש 669. "הנסועה בכביש גבוהה יחסית לכבישים עם מאפיינים דומים"
כביש 669. "הנסועה בכביש גבוהה יחסית לכבישים עם מאפיינים דומים"
כביש 669. "הנסועה בכביש גבוהה יחסית לכבישים עם מאפיינים דומים"
(צילום: יוסי וקנין)
קראו גם:

המועצה האזורית עמק המעיינות מסרה בתגובה: "המועצה עוסקת בסוגיות התחבורה בעמק בכלל, וסביב כביש 669 בפרט - בצורה אינטנסיבית מאוד בחצי השנה האחרונה. המועצה קידמה והשלימה תכנון ואישור תכנית להסדרי תנועה של צמתים לאורך הכביש באופן עצמאי, על מנת לקצר את לוחות הזמנים ככל הניתן. המועצה נפגשה עם מהנדס התנועה הראשי של חברת 'נתיבי ישראל', מנכ"ל נתיבי ישראל', מנכ"ל משרד התחבורה, מנהלת הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים ועוד נציגי ממשלה בתחום התחבורה – כדי לדרוש לקדם את הסדרת הכביש והצמתים המסוכנים לאורכו. בנוסף קיימה המועצה סיורי שטח עם חלק מהגורמים הללו כדי להדגים את דחיפות המצב. כמו כן, נפגשנו עם מפקדת משטרת בית שאן וצוותה ועם מפקד אגף התנועה במרחב עמקים-עפולה, לדיון על אמצעי אכיפה ועל סיווג תאונות הדרכים בעמק, בכדי לנסות ולקדם ככל אפשר את הטיפול בצמתים ע"י 'נתיבי ישראל' ומשרד התחבורה.
"בנוסף, המועצה מעורבת בשלבי התכנון של ההרחבה החדשה המתוכננת בבית שאן, במסגרת תכנית לתשתיות לאומיות (תת"ל) של מינהל התכנון. המועצה דורשת הסדרה של כיכרות בכניסות למסילות, לניר דוד ובצומת נחל קיבוצים, בשל התוספת הצפויה של משתמשי הדרך. לאחרונה, לשמחתנו, אושר פרויקט גדול להסדרת תאורה לכל אורכו של כביש 669, והשלב הראשון בו מתוכנן להתבצע בחודשים הקרובים".
ממשרד התחבורה לא התקבלה תגובה.