בית חולים העמק בעפולה יקים בשלוש השנים הקרובות מרכז חדש לבריאות הנפש, שיספק תחת קורת גג אחת את כל השירותים בתחום.
3 צפייה בגלריה
המרכז הרפואי העמק
המרכז הרפואי העמק
המרכז הרפואי העמק
(צילום: דוברות המרכז הרפואי העמק)

היום פועל המערך במבנה ישן שהוקם לפני כ־90 שנה ובעוד מספר חדרים שמפוזרים ברחבי בית החולים. המטרה של מנהל בית החולים ד"ר מאור ממן היא להפוך את המקום לשם דבר בצפון בפרט ובארץ בכלל.
מאז החליט ד"ר ממן לדחוף להגשמת הפרויקט הוא כבר גייס את מלוא התקציב להקמתו שיגיע ממספר גורמים - משרד הבריאות שכבר העביר 30 מיליון שקל, קרן עזריאלי שתתרום כמה עשרות מיליוני שקלים והכללית שתשלים את כלל התקציב. לפני כחודש זכה במכרז משרד האדריכלים עופר-רובינשטיין שיתכנן ויעצב את המבנה. כמו כן נבחרה חברת 'קידן - ניהול פרויקטים' שתפקח על הבנייה.

3 צפייה בגלריה
ד"ר מאור ממן
ד"ר מאור ממן
ד"ר מאור ממן
(צילום: שרון צור)

כחלק מהכנת תכנית האב איך יראה בית החולים בשנת 2050 נעשה סקר שטחים והוחלט שהמרכז לבריאות הנפש החדש ייבנה בצמוד לבית 'שולמית' שבנייתו קרובה לסיום.
"החלטנו לקחת החלטה אסטרטגית לאחד את כל השירותים של המערך לבריאות הנפש במקום אחד", הסביר ד"ר ממן, "יש כל הזמן עלייה במטופלים ולכן אנחנו חייבים להיות מסוגלים לספק את כל השירותים שיש. מטיפולים מתקדמים באמצעות טכנולוגיה, דרך טיפול במרפאות לילדים ולמבוגרים בכל מיני נושאים ועד להוסיף עוד ועוד טיפולים חדשנים. המחלקה שלנו גם מכשירה פסיכיאטרים לקהילה ומשתתפת במחקר גדול של פוסט טראומה של לוחמים. מאז ה־7 באוקטובר אנחנו גם מטפלים במפונים מעוטף עזה ובצעירים ששרדו את טבח נובה. הצריכה לטיפול נפשי כל הזמן עולה. יש לנו קבוצות טיפול במוזיקה ואין לנו מקום קבוע בשביל לספק את השירות הזה. כל פעם שיש מפגש אנחנו צריכים לחפש מקום פנוי בבית החולים כדי שהטיפול יתקיים. אחרי שנבנה את המרכז לא נצטרך יותר לאלתר דברים מהסוג הזה".
ד"ר אלון רשף (63), פסיכיאטר במקצועו, מנהל כבר 15 שנה את מערך בריאות הנפש במרכז הרפואי העמק. "בית החולים מטפל היום בכ־3,000 מטופלים. כמות האנשים שזקוקים לטיפול פסיכיאטרי או פסיכולוגי בארץ צפויה להגיע לכ־2 מיליון איש. זה מספר דמיוני. גם בגלל הקורונה ועכשיו גם בגלל המלחמה הארוכה יש עלייה חדה בפניות חדשות של ילדים ונוער ושל כאלה שהיו להם הפרעות קלות ועכשיו יש להם החמרה רצינית. ההיצע והטיפולים שלנו במרכז החדש יענו על הביקוש העולה".

3 צפייה בגלריה
ד"ר אלון רשף
ד"ר אלון רשף
ד"ר אלון רשף
(צילום: דוברות המרכז הרפואי העמק)
קראו גם:

על עיצוב המקום החדש הוסיף ד"ר רשף: "היום מצבנו הוא לא מרנין מבחינת הנראות של המבנה. במרכז החדש יהיו מרפאות יותר גדולות ומרווחות גם למטופלים וגם לצוות. תהיה גם יותר נוחות למי שיהיה באשפוז. יהיו שניים בחדר וגם תהיה אופציה לחדרים אישיים. הכול יהיה הרבה יותר מפותח. המרכז החדש הוא בשורה והוא יאפשר לנו לתת את הפסיכיאטריה של העתיד. יש היום מגוון רחב מאוד של טיפולים וכשהמרכז ייפתח הכול יהיה תחת קורת גג אחת. העמק יהפוך לגורם מוביל בארץ בתחום הפסיכיאטריה".