כמעט שנה אחרי הקרב ההרואי ב-7 באוקטובר בבסיס כיסופים בו נפלו רס"ן רז פרץ ז"ל מעפולה ועוד שישה חיילים מגדוד 51 בגולני שלחמו עד הכדור האחרון במחבלים שפרצו למוצב, ובמותם הצילו 12 מחבריהם, החליטה משפחתו של רז ז"ל להקים אתר הנצחה ומורשת בעיר עפולה בה נולד וגדל.
4 צפייה בגלריה
רוני פרץ
רוני פרץ
רוני פרץ
(צילום: אלעד גרשגורן)

באתר תשוחזר מיגונית הגבורה מהבסיס ובה יוקרנו סרטוני מציאות מדומה של גבורת הלוחמים ולצידה תוקם גינה מוזיקלית. "הקרב במוצב כיסופים הוא סיפור גבורה שאסור שישכח", אמר האב השכול רוני פרץ, "כרגע המדינה לא מתעסקת בזה ואם לא נשמר וננחיל אותו לדורות הבאים, זה יהיה עוד סוג של קרב או מלחמה שיעבור".

ניהל את הקרב

בשעה 6:50 בבוקר ה-7 באוקטובר קיבל האב את שיחת הטלפון האחרונה מבנו שהיה בעיצומו של הקרב להדיפת המחבלים שחדרו לבסיס כיסופים בעוטף עזה.
"הוא היה בחמ"ל והבין שיש משהו לא רגיל, הפצצה מרעישה על הבסיס. הוא אמר לי: 'אבא, הפציצו את הבסיס מאוד חזק וכנראה יש חדירת מחבלים למסייעת, אבל הכל בסדר, אני יורד לראות מה קורה עם חיילי המפקדה שלי שנמצאים במיגונית'", משחזר האב את אותו בוקר קשה.
פרץ ממשיך ומשחזר את מהלך כל אותו הקרב ההרואי לאחר שראיין את 12 החיילים שניצלו. "רז יצא מהחמ"ל וירד לראות מה קורה עם החיילים שלו, כשהוא הגיע למיגונית היו שם חיילי מפקדה לא קרביים שהיו עם בוקסרים וכפכפים ובלי נשקים. זו מיגונית פתוחה שלא יכולה להגן על החיילים מפני מתקפה כזו גדולה של מחבלים. רז קפץ לחדרים וכל תחמושת שמצא הביא איתו. כשהוא יצא מאחד החדרים הוא נתקל במחבל, ירה בו והרג אותו ומיד נכנס פנימה למיגונית. כשהוא נכנס הוא אמר להם שיש מחבלים כבר בתוך הבסיס, ושאם לא יתעשתו על עצמם זה ייגמר לא טוב. הוא התחיל לנהל את הקרב. במיגונית היו 19 חיילים, שבעה נהרגו ו-12 נשארו בחיים. דיברתי עם כולם".

4 צפייה בגלריה
רס"ן רז פרץ ז"ל
רס"ן רז פרץ ז"ל
רס"ן רז פרץ ז"ל
(צילום: אלבום משפחתי)

יומיים לאחר ה־7 באוקטובר קיבלה המשפחה את הידיעה הקשה על נפילתו של רז ז"ל, מפקד הפלס"מ של גדוד 51 בגולני. "רז היה כל כולו לטובת האחר ולמען האחר", מספר האב על גבורתו של בנו, "לא רק שהוא הגיע לשם, פרץ החוצה והסתער על המחבלים והדף אותם. הוא גם קיבל כדור ביד וסיפרו שהוא המשיך להילחם ביד אחת. היו לו זוג חברים שהיו במסיבה בנובה ותוך כדי הקרב הוא שלח להם הודעות שיש מחבלים בבסיס. הוא הקליט להם את הקרב. שומעים בהקלטה את רז משיב אש, חוטף אש ומנחה את הלוחמים שלו, ואז הם שלחו לו תמונה שהם יצאו ובאותו שבוע הזוג הזה גם התחתן".

געגועים מטורפים

ב-11 החודשים האחרונים מאז ה-7 באוקטובר המשפחה מנסה להתמודד ונאחזת במיזמי ההנצחה הרבים שעשתה לזכרו. "זה לא פשוט. אחיו איתמר התגייס לפני כמה חודשים לגדוד 13 בגולני איפה שרז היה, זה לא משהו שרצינו, אבל לא הייתה ברירה. הוא לא נתן לנו שום אופציה אחרת כי זה מה שהוא רצה. זה סוג של צוואה שאחיו השאיר אחריו, שהוא ילך בדרכו. אנחנו עוברים תקופה קשה מאוד ומנסים להתמודד על ידי שאנחנו מנציחים את רז המון. זה חלק מהטיפול שלי בתור אב לגיבור כזה, שאני רוצה להחיות אותו בתוכנו עם המון הנצחות. יש בית כנסת שנבנה על שמו תוך תשעה ימים ויש מצפה במחולה שנבנה לעילוי נשמתו. עכשיו גם מיזם ההנצחה שיהיה לדורות הבאים יספר את סיפור הגבורה מבסיס כיסופים".
רז ז"ל היה אמור להינשא לבחירת ליבו נועם ויסמן, אבל הכל נגדע. "הם היו ביחד 7 שנים וחיו ביחד בעפולה. ב-7 למרץ 2024 הם היו אמורים להתחתן, לפני שהוא הציע נישואים לנועם באפריל, הוא כבר סגר את הכל. כבר היה אולם ודיג'יי. זה היה רז".

4 צפייה בגלריה
אתר ההנצחה שיוקם בעפולה
אתר ההנצחה שיוקם בעפולה
אתר ההנצחה שיוקם בעפולה
(הדמיה: Saliko Graf)

מתי אתה הכי מתגעגע אליו?
"הגעגועים מטורפים. כל דבר קטן מזכיר לנו אותו. הוא היה מאוד דומיננטי, גם אצל החבר'ה שלו. יש לו חבורה שנקראת 'חפלוש' פה בעפולה. חבורה גדולה ומאוד מאוחדת".
מה הזיכרון האחרון שלך ממנו?
"הערכים שהיו לו. הכבוד לאחר ולהורים שלו. הנחת שהוא נתן לנו והשמחה שלו. הוא היה ילד מושלם מכל הבחינות. צעיר בן 24 שהחיים היו פתוחים לפניו, והכל נגדע בצורה כזאת. זה לא פשוט".
אם היית יכול להגיד לו עכשיו משהו, מה היית אומר לו?
"שאני גאה בו ושאני מודה לו על 24 שנים של אושר, שמחה וגאווה".
אתה חושב שצריך להפסיק את המלחמה, לצאת מעזה ולעשות עסקה לשחרור החטופים?
"קודם כל צריך להחזיר את החטופים אבל יש הרבה דרכים. לא צריך עכשיו לבוא ולהפסיק את המלחמה כי בעוד כמה שנים נחזור לאותו מצב".

מקום של ערכים

מיד אחרי שקם מהשבעה על בנו החליט האב רוני כי מיזם ההנצחה יהיה בצורת שחזור המיגונית בה נפלו רז ז"ל וששת הלוחמים - סמ"ר אביתר אוחיון אבוקסיס, סמ"ר יוגב אהרן, סמ"ר אור אסתו, סמ"ר ברנדו דוד פלורס גרסיה, סמ"ר אוריאל סגל וסמ"ר בנימין טשגר טקה זכרם לברכה.
"לקחתי את זה הכי רחוק שיכול להיות, לדעתי זה יהיה אחד ממיזמי ההנצחה הגדולים שיהיו בארץ. באופן אישי חשוב לי להנחיל את הקרב הזה לדורות הבאים. יש המון ערכים בקרב הזה - אומץ, גבורה, אהבת האדם והארץ. ערכים שהיו בכל הלוחמים שנפלו במיגונית הזו".

4 צפייה בגלריה
רוני פרץ. "רז היה ילד מושלם מכל הבחינות"
רוני פרץ. "רז היה ילד מושלם מכל הבחינות"
רוני פרץ. "רז היה ילד מושלם מכל הבחינות"
(mילום: אלעד גרשגורן)
קראו גם:

לפני מספר חודשים החל הפרויקט המיוחד לקרום עור וגידים הודות לסיוע של עיריית עפולה שהקצתה קרקע עליו יוקם אתר ההנצחה ברחוב המייסדים בשיכון גאולים בעפולה. "פניתי לראש העיר אבי אלקבץ וביקשתי ממנו הקצאה של קרקע, אחרי שהסברתי לו מה המיזם הזה הולך לעשות, הוא מייד נענה בחיוב והקצה לי שטח מאוד גדול של קרקע ויצאתי לדרך".
עלות הקמת הפרויקט מסתכמת ב-2 מיליון שקלים והמשפחה שיצאה לפרויקט מימון המונים כבר גייסה תוך ימים ספורים מעל חצי מיליון שקל.
"כשקיבלתי את השטח מהעירייה פניתי למספר גופים שחשבתי שאולי מהם תבוא הישועה אבל לא הייתה תשובה חיובית מאף אחד לפרויקט הזה", אמר פרץ, "העירייה עשתה מעל ומעבר כשנתנה את הקרקע ואנחנו יצאנו בגיוס המונים. תהיה באתר גם גינה מנגנת שתיקרא 'מנגינת חייו של רז'. כל החיים שלו סבבו סביב מוזיקה מאז שהיה ילד קטן. הוא ניגן על תופים, קלידים וגיטרה והיה בכיתה מוזיקלית. בשנים האחרונות הוא היה גם דיג'יי ורציתי לבנות גינה מוזיקלית לזכרו. בגינה יהיו כלי נגינה שהילדים יוכלו לבוא ולשחק שם. אתר ההנצחה עצמו יהיה לדור המתבגר יותר, לחיילים ונוער לפני הצבא שישאבו את הערכים והמורשת שהיו בקרב הזה. באתר אנחנו רוצים לשחזר את הקרב על ידי מערכת מציאות מדומה, היום המערכות האלה מאוד יקרות והן יודעות לשחזר את הקרב אחד לאחד, על ידי אותם אלה שניצלו שיבואו ויספרו. נשמח לכל מי שרוצה לתרום ולהיות חלק מהמיזם המיוחד הזה. כל שקל חשוב לנו".