עונת הטיסות לחו"ל רק החלה, העומסים בנתב"ג כבר מורגשים והממשלה מתמהמהת לגבי ההחלטה על הקמת שדה תעופה בינלאומי נוסף.
5 צפייה בגלריה
עמק יזרעאל
עמק יזרעאל
עמק יזרעאל
(צילום: דוברות המועצה)
לפיכך, בכוונת מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח, לכנס דיון מיוחד במועצה הארצית לתכנון ולבנייה כדי להטיל מגבלות בינוי במתחמים ברמת דוד ובנבטים, שסומנו כחלופות להקמת שדה תעופה בינלאומי נוסף. המשמעות היא שלא יהיה ניתן להוציא היתרי בנייה באותם שטחים המסומנים לטובת הקמת שדות התעופה.

ציון גבוה לרמת דוד

במינהל התכנון ציינו כי על פי הערכות רשות שדות התעופה, במהלך החודשים יוני עד אוקטובר יעברו בנמל התעופה בן-גוריון מספר שיא של יותר מ-9.2 מיליון נוסעים בטיסות יוצאות ונכנסות. עוד הוסיפו במינהל התיכנון כי על פי רשות התעופה האזרחית, התחזית הנוכחית היא שעד שנת 2029 נתב"ג יגיע לקצה גבול היכולת שלו: 40 מיליון נוסעים ו-250 אלף תנועות מטוסים בשנה.
בשנת 2014 החליטה הממשלה להקים שדה תעופה אזרחי לטיסות בינלאומיות כשדה משלים לנתב"ג, כשהמקום המועדף הוא במרחב בסיס רמת דוד והטילה על המועצה הארצית לתכנון ולבנייה לבדוק חלופות נוספות. בשנת 2015 התחילה המועצה הארצית בבדיקת החלופות ובשנת 2016 לאור דו"ח החלופות (דו"ח שפרן) החליטה על הכנת שתי תוכניות מפורטות האחת לרמת דוד והשנייה לנבטים.
על פי מינהל התכנון, בשנת 2021 קיבלה הממשלה החלטה נוספת להקמת צוות שיבחן את החלופות להרחבת קיבולת התנועה האווירית הבין-לאומית מישראל ואליה, תוך המשך בחינת החלופות. לאחרונה פורסם דו"ח עילם שגיא שכלל בחינה רחבה הכוללת ניתוח של היבטים תעופתיים, כלכליים, סטטוטוריים, תחבורתיים וסביבתיים והיבטים מאקרו כלכליים, חברתיים וביטחוניים.


5 צפייה בגלריה
מנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח
מנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח
מנכ"ל מינהל התכנון רפי אלמליח
( צילום: לע"מ)

במינהל התכנון ציינו כי על פי המתודולוגיה בלטו שלוש חלופות על פני האחרות – רמת דוד, חצור וצקלג. על פי הדו"ח חלופת רמת דוד הינה בעלת הציונים הגבוהים ביותר בהקשרי תעופה וכלכלה המאפשרת קיבולת גבוהה משמעותית ביחס לכל שאר החלופות והיא החלופה המומלצת ביותר מבחינה מקצועית. אמנם, חלופה זו עלולה ליצור השלכות סביבתיות והגבלה מסוימת על הפעילות החקלאית בסביבת השדה בשל הצורך למנוע סיכונים לתעופה כתוצאה ממשיכת ציפורים, אך במסגרת התכנון הקרקעי נתיבי הטיסה והנחיות תפעוליות ניתן בהחלט לצמצם מאוד את ההשפעות האלו ולמזער את הפגיעה הסביבתית כתוצאה מרעש.
עוד אמרו במינהל התיכנון כי עמדת משרד הביטחון כפי שהובאה בפני צוות ההיגוי, פסלה את כל האתרים בתחום הקרקעי של מדינת ישראל, למעט חדרה מזרח ובית הלוי, חשוב לציין כי אתרי חדרה מזרח ובית הלוי קיבלו ציונים משוקללים נמוכים מאוד במירב הפרמטרים ואינם מומלצים מקצועית להמשך קידום סטטוטורי.

5 צפייה בגלריה
עמק יזרעאל
עמק יזרעאל
עמק יזרעאל
(צילום: דוברות המועצה)

על אף עמדה זו, הבהירו במינהל התיכנון, לפני כשבועיים הצהירה שרת התחבורה מירי רגב על תמיכתה בהקמת שדה תעופה בנבטים, זאת כאמור לאור התנגדות של משרד הביטחון. לפניית "ידיעות העמק", מסר מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח: "נתב"ג הגיע לקצה גבול היכולת. אנחנו קרובים למצב בו תושבי ישראל יצטרכו להזמין מקום שנה מראש לנתב"ג".

פגיעה אדירה בעמק

מטה המאבק של התושבים הגדיר את ההחלטה הקרובה של המועצה לתכנון ובנייה כ"בדיחה עצובה". לדברי אנשי המטה ההודעה הינה המשך ישיר לכניעה המתמשכת לתכתיבי חיל האוויר. "חיל האוויר בלם את החלטת המועצה הארצית לבצע תסקיר השפעה על הסביבה על מרחב נבטים וזאת לצד שלל תירוצים מתחלפים על הקושי בהפעלת שדה תעופה אזרחי בנגב. זאת בניגוד מוחלט לעמדת מומחים בתחומי תעופה שקובעים ההיפך", נמסר ממטה המאבק של התושבים.

5 צפייה בגלריה
אייל בצר
אייל בצר
ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר
(צילום: שרון צור)

עוד ציינו במטה המאבק: "בפועל, ברור למנהל התכנון כי מגבלות במרחב נבטים לא יגבילו בעצם שום דבר. מרחב התעופה של נבטים לא כולל שום עיר ולכן לא יהיו מגבלות בנייה, גם אין בו רפתות, מאגרי מים וחקלאות משגשגת. בפועל, המגבלות היחידות יהיו על עמק יזרעאל וערי האזור. מרבית הבנייה בעפולה, מגדל העמק, יקנעם, רמת ישי וטבעון תיעצר, יבוטלו פרויקטים של התחדשות עירונית, יבוטלו תוכניות לאנרגיה סולארית וכן שורה ארוכה של פרויקטים אסטרטגיים לתעסוקה ומסחר".
במטה המאבק מזהירים כי החלטה כזו, אם אכן תתקבל, תפגע בעמק יזרעאל. "זה יהיה רק שלב ראשון בדרך להפוך את עמק יזרעאל למרחב בטון וכבישים שישמשו את שדה התעופה", אמרו במטה התושבים, "מינהל התכנון יודע היטב כי הוראות תוכנית המתאר לשדות תעופה קובעות כי ברדיוס של 8 ק"מ משדה התעופה המתוכנן אסורים גידולים מושכי ציפורים וזאת לצד חובה לאטום מאגרי מים ורפתות. הצורך ליישם את הוראות תוכנית המתאר לצד העובדה כי עמק יזרעאל הינו נתיב נדידה עצום של ציפורים גדולות, יביא בוודאות להרס מוחלט של החקלאות בעמק ופגיעה אדירה בביטחונם ובריאותם של תושבי כלל היישובים באזור".

5 צפייה בגלריה
התושבים לא מתכוונים לוותר
התושבים לא מתכוונים לוותר
התושבים לא מתכוונים לוותר
(צילום: יוסי וקנין)
קראו גם:

ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, אייל בצר, טוען נחרצות שהחלטה כזו לא תתקבל. "מינהל התכנון לא אישר את חלופת 15ד'. מה שקרה כבר לפני חצי שנה הוא שהחליטו ברמת ישי ובעמק יזרעאל לא להמשיך את התוכנית הכוללנית במימון מינהל התכנון עד שלא תתקבל ההחלטה לגבי חלופת רמת דוד של שדה תעופה בינלאומי בעמק", הסביר בצר והוסיף כי "זה לא קשור לתוכנית תמ"א 15ד' של חלופת רמת דוד שאמורה להתקדם במקביל לתוכנית 15ג' שזו חלופת נבטים ועדיין שתיהן לא גמורות. לעומת זאת בחיפה יש תוכנית מתאר מאושרת מזמן וצריך לקדם אותה. קבענו פגישה באוגוסט עם המנכ"ל החדש של רשות התעופה האזרחית יחד עם אנשי מקצוע שלנו לנסות לרתום אותו לקדם את שדה התעופה בחיפה ובדרום".