בימים האחרונים החל עו"ד אלדר סיון מקיבוץ שריד את קמפיין הבחירות שלו לראשות המועצה האזורית עמק יזרעאל תחת הכותרת 'באנו לשנות'.
5 צפייה בגלריה
אלדר סיון
אלדר סיון
אלדר סיון
(צילום: אלעד גרשגורן)
סיון הוא המועמד הרביעי והאחרון שהצטרף למרוץ לראשות המועצה, שכולל את שי יזרעאלי מכפר יהושע, שמוליק דודאי מהיישוב שמשית, שלומית שיחור-רייכמן מתמרת ועפרי רביב מחנתון. כידוע, ראש המועצה המכהן אייל בצר לא מתמודד לקדנציה נוספת ולפיכך המרוץ, על פניו, נראה פתוח לחלוטין.
"אייל היה ראש מועצה שנים רבות. איש חלוץ, חקלאי שעשה המון לטובת העמק. אני מייצג את דור ההמשך שמגיע לפה כדי לעשות את ההתאמות למאה ה-21 ולמה שנדרש בשביל הילדים והנכדים שלנו", אמר סיון, "עשיתי את תהליכי המחשבה שלי והגעתי למסקנה שיש בי את מה שנדרש להביא את יכולותיי לטובת העמק".

ניסיון ניהולי

סיון, (47), נשוי ואב לשלושה, הוא מנהל שותף במשרד עו"ד בת"א ESBM שעוסק בתחומי המשפט המסחרי, טכנולוגיה ומקרקעין. הוא גדל בבית לחם הגלילית, בנהלל ובגבעת אלה וכיום מתגורר בקיבוץ שריד. סיון שירת בצה"ל בתפקידים משמעותיים בחיל השריון בחטיבה 188. לאחר תקופת הקבע בצבא עסק בחינוך ועבד בבתי ספר במרכז לתקופה מסוימת ולאחר מכן בפרויקט החונכות 'חווידע', שבו הביא תכנים חינוכיים וטכנולוגיים יחד עם צוות של סטודנטים בערים שונות בארץ. כיום סיון הוא סא"ל במילואים ומשרת כקצין האג"ם של אוגדה 162.
בהכשרתו האקדמית הוא למד הנדסה בטכניון והוסמך כמהנדס תעשייה וניהול ובהמשך השלים לימודי תואר שני וראשון במשפטים בבר אילן ובמכללת נתניה והוסמך כעו"ד. בעבר היה מנכ"ל וסמנכ"ל של חברות גדולות בעמק וניהל מאות עובדים. המוכרת בהן היא חברת PCB טכנולוגיות שם שימש כסגן מנהל חטיבת ההרכבות וניהל צוות של מאות עובדים מתחומי מקצוע שונים.
את החלטתו להיכנס לזירה הפוליטית המקומית ולהתמודד לראשות המועצה הוא מסביר ברצון שבער בו לשנות, לפעול ולהביא רוח חדשה לעמק. "חייתי את כל חיי בעמק ובוער בי כבר הרבה מאוד זמן לעשות את השינויים שאני חושב שהגיע הזמן שנעשה בעמק", הסביר, "אני דור ההמשך של העמק שגדל פה, יצא, ראה עולם ורוצה היום להחזיר לעמק את מה שהוא קיבל ממנו. הדרך של המועצה מיושנת ולכן הגיע הזמן לרעננות ויצירתיות. ניהלתי ארגונים גדולים ועסקתי בחינוך ובנדל"ן. אני מאמין שבסוף יש לי את סך הכישורים והתשובות לאתגרים שיש כיום לעמק בשנת 2023".

החינוך בראש

האתגר המרכזי היום בעמק יזרעאל לדברי סיון הוא החינוך והוא מגיע עם תוכנית מגובשת לעשות בו מהפכה.
"אין משימה גדולה יותר ממשימת החינוך. אין לי שום כוונה להסתפק בסיסמאות נדושות כי אם יש תחום בו נדרשת חשיבה יצירתית, חדשה, מותאמת לתקופה בה אנו חיים וצופה פני עתיד אז זו מערכת החינוך שלנו", חידד סיון את תפיסת עולמו, "צריך להסתכל על המערכת החינוכית שלנו בראייה רחבה יותר הכוללת תפיסה מחודשת לגבי תשתיות החינוך עצמם, שהן בשליטת המועצה, התכנים ואופי מערכת הלימודים שבה יש להורים, לתלמידים ולמועצה יכולת השפעה עצומה ועל מערכת חינוכית מותאמת לאתגרי העולם החדש. עלינו להשתנות ולהתפתח. לא בגלל רצונות ההורים אלא בעיקר בגלל החלומות של הילדים והילדות שלנו. אנחנו תקועים במאה הקודמת והם חולמים ורוצים את המחר".

5 צפייה בגלריה
אלדר סיון
אלדר סיון
סיון בחוג בית
(צילום: פרטי)

אז מה התוכנית שלך?
"יש לעשות שורה של פעולות מיידיות נדרשות. אפיון מחדש, בשיתוף ההורים, צוותי החינוך ואנשי מקצוע, של בתי הספר שלנו תוך יצירת ייחודיות לכל אחד מהן המאפשרים הגשמה אישית של תלמידים במקצועות העתיד. מיפוי מחדש על פי העדפות לימודיות של התלמידים, בניית קהילה מקצועית ואיכותית של צוותי חינוך, שילוב גבוה עם זרמי החינוך הנוספים הפועלים במועצה, חיבור איכותי ועקבי עם החינוך הבלתי פורמלי בתוך מסגרות החינוך הקיימות, הכנסת מערכי לימוד מבוססי ערכים של ציונות, דמוקרטיה, יזמות, טכנולוגיות, חקלאות מתקדמת והעצמה המבוססת על מתיישבי ומתיישבות העמק הראשונים שהקימו כאן באומץ חבל ארץ מרשים ומיוחד.
"עסקתי בחינוך ואני מבין שזוהי המשימה הראשונה במעלה של ראש המועצה הבא", הוסיף, "צריך להבטיח מערכת המגשימה את יכולותיהם, להכווין ולסייע לקראת האתגרים הבאים, לצקת ערכים וחינוך מתקדם, לבנות קהילה חזקה של בוגרות ובוגרים מעורבים, יוזמים, חושבים ומלאי שמחת חיים. כדי להזיז מערכת חינוך בירוקרטית נדרש לאנרגיות אדירות של טובי וטובות העמק שלנו. יש פה בעמק כל מה שנדרש כדי לייצר מערכת חינוכית פורצת דרך. אני בטוח שארתום את הכוחות האדירים העומדים לרשותנו, לצד העוצמות הכלכליות של המועצה, לבנות פה משהו שנהיה גאים לשלוח אליו את ילדינו".

5 צפייה בגלריה
ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר
ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר
ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר
(צילום: שרון צור)

יש לך פתרון למצוקת הדיור בעמק?
"יש מקום להסתכל על פתרון של בנייה רוויה מוגבלת. זה דבר שכבר קיים היום במרחב הכפרי, בנייה רוויה עם דירות קטנות זה פתרון מצוין לזוגות צעירים. חוץ מזה צריך לקדם תוכניות שמגדילות זכויות בנייה כדי לאפשר יחידות דיור ולפצל יחידות דיור. כמובן שצריך לשתף פעולה עם התוכניות של הממשלה שנוגעות להרחבת היישובים במקומות שבהם הקהילות רואות את עצמן רוצות לאפשר לבנים ולבנות לחזור ולגור בעמק".
אתה חושב שהשירות לתושב שהמועצה נותנת היום הוא מספיק?
"יש צורך בהגדלת ושיפור המקצועיות באופן כללי במתן השירות לתושב. הוא מתבטא בין השאר בזה שאנחנו כמועצה נקבל אחריות לכל מה שקורה בתוך היישובים עצמם. ניתן שירות מקצועי ונשתמש בכלים המקצועיים של המועצה כדי לחזק את הוועדים והאגודות. נייצר נגישות פיזית לכל תושבי המועצה וזמינות אמיתית. זה המפתח. מעבר לזה אני חושב שגם באשכולות המרוחקים יותר מהמרכז של המועצה אין שום סיבה שלא נהיה נוכחים בהם פיזית וניתן מענה לפניות התושבים. אני אהיה זמין גם בטלפון לכל התושבים שיש להם צורך. בעולם שאני מגיע ממנו שירות וזמינות הם דבר מדיד. נבדוק את משך הזמן ונציב יעדים לכל גוף שנותן שירות: תוך כמה זמן הוא עונה ומתי הבעיה נפתרת. כך צריך להתנהל ואנחנו נעשה את זה".

דגל שחור

גם סיון כמו יתר המתמודדים על הראשות מתנגד להקמת שדה תעופה בעמק וגם הוא היה מנהל את המאבק אחרת.
"שדה התעופה בעמק הוא דבר שאנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו אם אנחנו רוצים לשמר את המרחב הכפרי", נימק, "אנחנו ננהל את המאבק הזה כמו מאבקים אחרים בשיתוף פעולה עם התושבים והמתנדבים וכל מי שירצה לשתף פעולה. אנחנו נהיה שם כדי לעבוד יחד. יש דגל שחור שמתנוסס מעל ההתנהלות של המאבק עד היום שמראה שכאשר לא משתפים פעולה מגיעים לתוצאות שהגענו אליהם היום. מאבקים שהצליחו עד היום בישראל הם מאבקים שהתנהלו יחד עם התושבים. אם ראש הרשות לא מבין שצריך לתקצב את העניין הזה ולסייע למאבק ולמי שמנהלים את המאבק, אז הוא לא מבין את מה שנדרש. לדוגמא עכשיו אפשר לראות שמתקצבים את כביש 66 כי נוהל שם מאבק של ראש הרשות עם התושבים. לעומת זאת כביש 73 לא הולך להיות מתוקצב ולא הולך להשתנות בו שום דבר בשנים הקרובות, כי ככה לא מנהלים מאבק".

5 צפייה בגלריה
לימור רגב. במי תתמוך?
לימור רגב. במי תתמוך?
לימור רגב
(צילום: שרון צור)

איך באמת אתה מתכוון לפעול במאבק להרחבת כביש 73?
"משקיעים בזה משאבים ועולים לתקשורת ולכותרות, זו הדרך. אם לא נביא את זה לתודעת הציבור הרחב במדינת ישראל ואנשים לא יבינו את הקריטיות והחשיבות של מה שקורה בכביש 73 זה לעולם לא יקרה. מאבקים אי אפשר לנהל בשקט".

יהיו חיבורים

האם סיון, שכאמור הצטרף יחסית מאוחר למרוץ, מתכוון לרוץ עד הסוף? סיון עונה: "באתי להתמודדות הזאת כדי ליישם תפיסות ורעיונות שאני מציג לציבור ושאותם אפשר לממש רק מתפקיד ראש המועצה. אני חושב שחיבורים ייתכנו ואפילו סביר שיקרו. אני מתכוון לפרסם את מכלול התפיסות והרעיונות שלי ולהביא אותם לציבור ואחרי זה נתפנה לעיסוקים הפוליטיים".
האם נכון שלימור רגב תומכת בך בהתמודדות לראשות המועצה?
"זה לא סוד שלימור ואני חברים קרובים ושותפים לארגון המחאה בעמק נגד חוקי המהפכה המשטרית. ההודעה שלה כי לא תתמודד לראשות המועצה אכזבה גם אותי ברמה האישית, כמו גם רבים אחרים בעמק, כי לדעתי היא הייתה המועמדת המושלמת לתפקיד. אך בשיחות איתה הבנתי את המניעים שהביאו אותה להחלטה ואני מכבד את החלטתה. לגבי תמיכה במועמד כלשהו במערכת הבחירות הזו אני בטח לא מוסמך לדבר בשמה".

5 צפייה בגלריה
אלדר סיון
אלדר סיון
סיון. "מאבקים אי אפשר לנהל בשקט"
(צילום: אלעד גרשגורן)
קראו גם:

אתה בעד לצמצם את השלטים במרחב הציבורי?
"את כל השלטים שלנו אנחנו אוספים במידה והם מורדים וכך צריך להיות. שום שלט לא יישאר פה בתום מערכת הבחירות הזו. אם היו מייצרים הסדרה של הדבר הזה במרחב זה היה דבר ראוי מאוד".
איזה תגובות אתה מקבל מהתושבים מאז שהודעת שאתה מתמודד?
"אני ממש נרגש מהתגובות שאני מקבל. רוב שנות חיי אני בעמק, אין כמו העמק שלנו וכשאני שומע מחמאות מתל אביב או מחו"ל על ההתמודדות שלי זה נחמד, אבל כשאומרים לי את זה אנשים שגדלו איתי ושמכירים אותי זו התרגשות עצומה. יש איתי צוות של אנשים שבא מכל קצוות העמק ונמצא איתי פה כדי לקדם את התפיסות והרעיונות שאני מציג. רק יצאתי לדרך וזו התרגשות שזה קורה כל כך מהר".