בימים האחרונים זוכים תושבי יקנעם עילית לביקור אישי מפתיע בביתם של לא אחרת מאשר המועמדת לראשות העיר לאה פדידה. מדי יום היא פוקדת לפחות 50 בתים, דופקת בדלת, מציגה את עצמה ומשאירה לתושבים לקרוא את תוכנית העבודה שלה. מבחינתה לכתת רגליים זו אחת הדרכים לכיבוש היעד שהציבה לעצמה - להיות האישה הראשונה בראשות יקנעם עילית.
5 צפייה בגלריה
לאה פדידה
לאה פדידה
לאה פדידה
(צילום: גיל נחושתן)
"יקנעם היא אהבת חיי ושליחות. מגיל 26 אני שותפה לבנייה של העיר", היא אומרת בריאיון ראשון כמי שעומדת ברשימת 'יקנעם שלנו', "בבחירות האלה יקנעם נמצאת בצומת דרכים - ללכת אחורה או לצעוד קדימה לשיאים חדשים. אני רוצה להצעיד אותה קדימה. אני באה עם מוטיבציה, ניסיון, עשייה וכלים כדי להיות ראויה לאמון הציבור וכדי להיות ראש העיר הבא. יקנעם נמצאת בשלב שיש לה קושי גדול. העיר גדלה, אבל השירותים לציבור לא גדלו. התושבים צריכים לבחור בין להיות שמלת בטון או עיר עם צביון ירוק ולב של מושבה. צומת הדרכים הזו קראה לי לדגל. אני יודעת ובטוחה שאוכל להצעיד את העיר לשיאים חדשים".

התושב במרכז

פדידה, בת 53, נולדה בזיכרון יעקב וגדלה בחיפה. היא נשואה ליהודה, איש קבע לשעבר, ואם לשני ילדים. יש לה תואר ראשון במדעי החברה והרוח ותואר שני במדיניות ציבורית בהצטיינות יתרה מאוניברסיטת תל אביב. כמו כן למדה ניהול שטחים פתוחים וסביבה והיא בוגרת קורס דירקטורים ומחזיקי תיקי נוער.
החל משנת 1988 היא עובדת בקרן קימת לישראל. היא התחילה כמדריכת טיולים ורכזת חינוך בלתי פורמאלי וכיום היא מכהנת כמנהלת אגף קשרי קהילה וציבור.

5 צפייה בגלריה
ראש העיר יקנעם עילית סימון אלפסי
ראש העיר יקנעם עילית סימון אלפסי
ראש העיר יקנעם עילית סימון אלפסי
(צילום: שרון צור)

את פעילותה הציבורית ביקנעם החלה בשנת 1991 כאם צעירה, כשהובילה מאבק להארכת שעות פעילות הצהרונים. לאחר שהמאבק הצליח הבינה פדידה כי את השינויים עושים סביב שולחן מקבלי ההחלטות והחליטה להתמודד על חברות במועצת העיר. במשך 18 שנים כיהנה כחברת מועצה, כמשנה לראש העיר ובתפקידים התנדבותיים רבים עד שעזבה להיות חברת כנסת. כמו כן מאז ועד היום היא מכהנת כיו"ר הנהלת המתנ"ס ובהובלתה הוא הפך להיות אחד הגופים המובילים ביותר בעיר. היא קיבלה את המתנ"ס עם תקציב של 4 מיליון שקל לשנה וכיום היא הצליחה להגדיל את התקציב שלו לכ-25 מיליון שקל.
"יקנעם צריכה שינוי", חידדה פדידה את המסר שלה לתושבים, "ביום שעיר סוגרת שני גני ילדים צריכה להידלק נורה אדומה וצריך לחשב מסלול מחדש. זה מראה שהעיר מתבגרת ומצד שני אנחנו לא עושים מעשה. לא דואגים להחזיר את הילדים הביתה ולא דואגים לאוכלוסייה הבוגרת. התפיסה שלי אומרת שראש רשות צריך לטפל בתושב בכל תחומי החיים. צריך לעטוף אותו ולשים אותו במרכז, מהרגע שהוא נולד ועד שהוא הולך לעולמו".
סימון אלפסי נרדם בשמירה על הצעירים של העיר?
"לסימון יש הרבה זכויות. יקנעם היא על שמו. הוא עשה עיר למופת, אבל בחמש השנים האחרונות הדרך שלו וההשקעה שלו היו בדברים אחרים ולכן דברים חשובים התפספסו. אם אנחנו בונים בתים והגאווה של העיר היא שבית נמכר ב-4.5 מיליון שקל אני לא שותפה לזה. אני רוצה שהילדים שלנו יוכלו לקנות פה בית ושלא יעברו לגור בעפולה, חדרה ומגדל העמק. הבתים יקרים פה, יש פה רק סופרים של בוטיק, המחייה יקרה ואין איפה לשתות קפה אחרי שמונה בערב. זו קדנציה שנבחרי הציבור בה נרדמו בשמירה בכל מה שקשור לשירות התושב. למה לא הקימו תשתיות שצעירים לא יעזבו? יקנעם הפכה לעיר של עשירים ולא לעיר שהילדים שלנו יכולים לגור בה. אני בעד האינטרס של הילדים שלנו".

5 צפייה בגלריה
פדידה במפגש עם צעירים
פדידה במפגש עם צעירים
פדידה במפגש עם צעירים
( צילום: פרטי)

מה היתרון שלך על פני המתמודד מולך סגן ראש העיר רומן פרס?
"אני מביאה ניסיון של 30 שנה בשלטון המקומי. שנים הייתי מספר 2 של סימון. יש לי ניסיון ניהולי שאין לאף אחד: מנהלת אגף בכיר בקק"ל, יש לי שלושה תארים, אני מרצה ומלמדת שלטון וממשל והייתי חברת כנסת. אני לא מועמדת סקטוריאלית, אני באה להיות ראש העיר של כולם. אני לא מייצגת מפלגת קטנה, יש אחריי שלוש מפלגות גדולות כולל הליכוד".
את מצפה לקבל תמיכה גורפת מנשים?
"אני מצפה לקבל תמיכה מהתושבים ומהתושבות. יקנעם בשלה לראש עיר אישה ואנחנו יודעים שאישה יותר מתאימה לשלטון המקומי".

מהפכה בחינוך

כשפדידה מדברת על שינוי היא מדברת בין היתר על תוכנית שתזניק את מערכת החינוך. "החינוך הוא הלב של העיר. חינוך טוב מביא תושבים חדשים", הדגישה, "החינוך בעיר טוב. אני רוצה חינוך למצוינות. אקים בית ספר שש-שנתי נוסף. אכניס לימודי סייבר והייטק ואחבר את התלמידים שלנו למתחם ההייטק של העיר".
מתחם ההייטק לא מחובר לעיר?
"יקנעם לא ידעה לנצל את מתחם ההייטק. החיבור לוקה בחסר. סטודנטים בני העיר לא מתקבלים שם לעבודה. אני אסליל את התלמידים להגיע לשם. אקים מנהלת ייחודית שתחבר בין העיר למתחם ההייטק וזאת במטרה לייצר שיתופי פעולה לימודיים וקהילתיים. לא יתכן שבכל עיר קטנה יש שלוחה של אקדמיה ואצלנו אין. גם בחינוך הבלתי פורמלי יש הרבה מה לעשות כמו לחזק את תנועות הנוער. אני כבר שבע שנים לא בין מקבלי ההחלטות בעירייה".
מה התוכנית שלך לשיפור התשתיות והנגישות לעיר?
"ביקנעם קודם בונים ורק אחרי זה מתכננים. כשאין חניה לבית ספר חדש זה אומר שמישהו נרדם. שבשכונה חדשה אין גינת כלבים זו בעיה. אני אשנה את זה. צריך לתכנן את העיר ולעשות את זה בשיתוף הציבור. אני אוציא את מסוף האוטובוסים מתוך העיר לשולי העיר ואולי למבוא כרמל. למה המסוף הזה צריך להיות בתוך העיר?".

5 צפייה בגלריה
רומן פרס
רומן פרס
סגן ראש העיר רומן פרס
( צילום: שרון צור)

יקנעם עילית סובלת ממצוקת קרקע. איך את הולכת להתמודד עם זה?
"קיבלנו את השטח ממבוא כרמל עד לאליקים. זה שטח שבו אני רוצה לבנות את יקנעם של הצעירים ואביא לשם את הפרויקט 'דיור למשתכן'. אקדם גם את ההתחדשות העירונית. זה נתקע כבר מספיק זמן. בזכות פרויקטים של התחדשות עירונית נוכל גם לייצר כניסה חדשה לעיר".
מה העמדה שלך לגבי שדה תעופה בעמק יזרעאל?
"אני נגד".

עיר תוססת

המטרה של פדידה אם תיבחר היא לשמור על העיר כמקום שמחובר לטבע ולירוק שמסביבו. "אני לא רוצה עיר גדולה. לעיר הזו יש לב של מושבה ועל זה אשמור", היא מצהירה, "סימון הפך עיירת פיתוח לעיר שכולם רוצים לגור בה. הוא הביא אותה לשיא. עכשיו צריך לקחת את השיא ולנהל אותו באופן מקצועי יותר".
למה סימון אלפסי החלט לא לתמוך בך?
"ברמה האישית זו שאלה שצובטת לי את הלב. הייתי שותפה של סימון במשך 18 שנה. הוא עבורי מנהיג וחבר. בנינו ביחד את העיר. הייתי שותפה בכל ההחלטות. לעצם השאלה אגיד שלפוליטיקאים יש אינטרסים משלהם. נשגב מבינתי להבין למה הוא החליט לתמוך ברומן פרס. לא נעלבתי שהוא בחר לתמוך ברומן. התמיכה של סימון ברומן לא נותנת לו יתרון כי בכל חוגי הבית שלי אני שומעת שהתושבים רוצים שינוי. רומן לא יכול לייצג דרך חדשה. אני סומכת על חוכמת התושבים. הם לא יתנו שימליכו עליהם יורש. הם יבדקו מי בבחירות האלה מגיע אליהם עם סל הכלים הטוב ביותר ועם התוכניות הטובות ביותר. וגם מי יכול להביא את יקנעם לשיאים חדשים. אני מאמינה שזו אני".
את מדברת עם סימון?
"אנחנו ביחסים טובים ואנחנו מדברים. אני עוד מתייעצת איתו. הוא תמיד מפרגן לי על איך שאני מובילה את המתנ"ס".

5 צפייה בגלריה
לאה פדידה. "אעשה קמפיין נקי, בלי השמצות"
לאה פדידה. "אעשה קמפיין נקי, בלי השמצות"
לאה פדידה. "אעשה קמפיין נקי, בלי השמצות"
(צילום: גיל נחושתן)
קראו גם:

מערכת הבחירות תכלול זריקת בוץ ורפש על המתמודדים האחרים?
"אעשה קמפיין נקי, בלי השמצות ובלי דברים אישיים. אשאר ברמה המקצועית כי כולנו תושבי יקנעם לפני ואחרי הבחירות. בחירות לא מכריעים דרך השמצות".
מי פלח האוכלוסייה של העיר שיכריע את הבחירות?
"על פי הסקרים יש כ־30 אחוז מתלבטים. הם אלה שיכריעו מי יהיה ראש העיר הבא של יקנעם עילית".
איזו עיר תהיה יקנעם במידה ותבחרי?
"עיר של עסקים חיים. עיר תוססת, שהפארקים העירוניים לא נסגרים בשעה מוקדמת. עיר שיש לה חיי תרבות מפותחים. ליקנעם אין פסטיבל משל עצמה. לעפולה יש, לנוף הגליל יש, לעמק יזרעאל יש וגם למגידו יש. החזון שלי לייסד פסטיבל טעמים, אירוע שירכז את כל הטעמים שיש לנו בעיר".
המועמד לראשות העיר רומן פרס מסר בתגובה: "בזמן שמועמדים אחרים מבקשים חבל הצלה ממפלגות בירושלים, התמיכה היחידה שאני מבקש זו התמיכה של משפחת יקנעם, אותה אני משרת ב-25 השנים האחרונות, ואמשיך לשרת כראש העיר גם בשנים הבאות. אני מבטיח שאחרי שאבחר היחידים שאתן בפניהם דין וחשבון יהיו התושבים והתושבות של יקנעם - ולא חברי מפלגות מירושלים".