משחק האגדות בין מכבי חיפה לברצלונה החזיר לתודעה שחקני עבר גדולים. אחד מהם הוא המגן הימני אבישי ז'אנו, 53, שחרך את הקווים במדי הירוקים במשך 9 שנים ברציפות בהן היה שותף לעלייה הראשונה של קבוצה ישראלית לליגת האלופות, רשם 246 הופעות וכן 32 משחקים במפעלים אירופיים.
5 צפייה בגלריה
אגדה חיפאית. ז'אנו
אגדה חיפאית. ז'אנו
אגדה חיפאית. ז'אנו
(צילום: אלעד גרשגורן)
ז'אנו גדל בנצרת עילית, היום נוף הגליל, ולאחר העונות הגדולות במכבי חיפה שיחק בנוף הגליל ובעירוני טבריה. לאחר שתלה את נעליו אימן ז'אנו במחלקת הנוער במשך שש שנים ושימש גם כמאמן הגנה.
בראיון בלעדי ל"מיינט חיפה" הוא מדבר על החוויה המצמררת לחזור ולשחק בסמי עופר לעיני 20,000 אוהדים, על מכבי חיפה הנוכחית, על פרשת ערן זהבי והחדר, ועל כך שניצח את הסרטן במיתרי הקול בו חלה.
מה הביא אותך לסיים את פרק הכדורגל?
"מקום העבודה שלי היה בנס ציונה. מרחקים הנסיעה היו גדולים מה שגרם לי לסיים את הפרק הזה"
היית יכול לאמן במקומות קרובים יותר עם פחות תלאות בדרכים.
"לא  חיפשתי לאמן בוגרים, זה פחות עניין אותי. רציתי לאמן את הגילאים הצעירים יותר, אבל אז נדרשתי להיאבק במגרש אחר לחלוטין ולהיאבק על חיי".
מתי התגלתה המחלה?
"זה היה ב-2015. לא הרגשתי דבר, אבל במשך מספר שבועות הקול שלי נצרד בצורה קשה, ולא ייחסתי לזה חשיבות גדולה. יום אחד זימן אותי הסמנכ"ל שלי באוטו סנטר עמיר בן עזרי לשיחה במשרדו, והבהיר לי שאני חייב ללכת לבדיקה כי הצרידות הזו לא נשמעת לו טוב.
"מאז הכול היסטוריה. הלכתי לבדיקות בהן נמצא שיש לי פצע על מיתרי הקול, והובהר לי שאני חייב להוריד אותו באופן מיידי. לאחר ביופסיה הבהיר לי פרופ' אהרון פופוביצר שבשפת הכדורגלנים לא הגעתי בדקה ה-90 אלא בזמן פציעות. הפצע היה טרום סרטני הוא הוסר מהמיתרים ולמזלי לא נדרשתי לטיפולים משלימים, לא כימו ולא הקרנות. ברוך השם אני ממשיך בחיי כרגיל לצד בדיקות קבועות ומחמירות".

5 צפייה בגלריה
אבישי ז'אנו, ננאד פרליה, ג'ובאני רוסו
אבישי ז'אנו, ננאד פרליה, ג'ובאני רוסו
אבישי ז'אנו, ננאד פרליה, ג'ובאני רוסו
(צילום: יוסי רוט)

קראו עוד:

כלומר, מגיע קרדיט לסמנכ"ל באוטו סנטר.
"בורא עולם שלח את עמיר ואת פרופסור פופוביצר שיצילו אותי. אני חייב להודות כמובן לאשתי ימית שהייתה לצידי כל הזמן בימים ובשעות הקשות. בלעדי בורא עולם ובלעדיהם מי יודע איפה הייתי כיום. אני מביט על חצי הכוס המלאה, אומנם הצרידות נשארה, ואין מה לעשות אבל חזרתי לעבודה כרגיל ולחיות את החיים כפי שהיה קודם".
התקרבת לדת בגלל המחלה?
"גדלתי בבית דתי. אני אדם מאמין, מרגיש קרוב לדת, עם או בלי קשר למחלה".
מאז שפרשת התנזרת מכדורגל?
"אני עושה הרבה הליכות, לא רציתי לשחק. אבל לאחר המשחק הנהדר והמרגש מול ברצלונה אני מצהיר, אבישי ז'אנו חוזר לעשות כושר גופני ומשתדל לחזור לכושר של הימים כשחקן במכבי".
שיחקת 22 דקות מול ברצלונה באצטדיון סמי עופר.
"זו הייתה חוויה מרגשת והגשמת חלום. אני הולך למשחקי מכבי חיפה בסמי עופר. חלמתי בכל משחק על הרגע הזה ולא האמנתי שזה יגיע. כשאני נכנס למגרש ואצטדיון מלא מעודד אותי. החלום שלי התגשם ועוד מול מי? מול ריבאלדו, רונאלדיניו וברצלונה. ירדו לי דמעות כשעליתי למגרש. צריך רק להאמין, חלומות מתגשמים".

5 צפייה בגלריה
ז'אנו ורונלדיניו במשחק האגדות
ז'אנו ורונלדיניו במשחק האגדות
ז'אנו ורונלדיניו במשחק האגדות
(צילום: פרטי)

התרגשות שיא


שיחקת בקריית אליעזר. יש לך קנה מידה להשוואה.
"וואו, זה מדהים. התרגשות שיא. הכרתי את ההרגשה עוד לפני, בימים של קריית אליעזר. עכשיו, אחרי ששיחקתי בסמי עופר מול האלפים, אני יכול לומר שרק קבוצות בודדות באירופה יכולות להתגאות באוהדים שכאלה. אין לי ספק שאוהדי מכבי הם מספר אחת בארץ. כמה אהבה, כמה אהדה, פשוט בלי גבול".
אין למכבי קבוצת ותיקים. אם תקום, תיאבק על עמדת המגן הימני?
"ברור, הלוואי ותהיה. אני כבר מתחיל להתאמן, נדלקתי אחרי ברצלונה".
שיחקת שנים לצידו של ראובן עטר. הוא כבש שער מדהים מול בארסה, עוד אחד לאוסף היפהפה.
"מי שמכיר את עטר וזוכר חלק גדול מהשערים שכבש יודע שהיו לו שערים מרהיבים בנבחרת ובליגה, וכל גול בצבע. ראובן הוא רונלדיניו של הכדורגל הישראלי".
שאלה בלתי נמנעת. איזו מכבי טובה יותר זו שלכם עם עטר וברקוביץ' או זו של היום?
"אני נגד ההשוואה הזו. היינו מכבי הטובה ביותר לזמננו. היום זו מכבי הטובה ביותר לזמנה. בעוד עשור  זו תהיה מכבי חיפה הטובה לזמנה".

5 צפייה בגלריה
עטר, דוידוביץ וקטן
עטר, דוידוביץ וקטן
חזר לשחק עם החברים במשחק האגדות. עטר, דוידוביץ וקטן
(צילום: יוסי רוט, ראובן שוורץ)

איך אתה מתרשם ממכבי חיפה הנוכחית?
"זו מכבי חיפה טובה וחזקה עם עמוד שדרה נהדר של שחקנים מצוינים. רק שימשיכו להביא את המועדון כמה שיותר גבוה".
גם אתה הופתעת ממינויו של מסאי דגו למאמן?
"אני מברך את יענקל'ה שחר שהוא בעיניי האיש החשוב ביותר בכדורגל הישראלי על ההחלטה שקיבל למנות את מסאי. בינתיים, שחר לא טעה במינוי. אני מאמין בדגו שיצעיד את מכבי לשנים הבאות באותה הצלחה של ברק בכר".
מכבי החמיצה הזדמנות לעלות לצ'מפיונס פעם שנייה ברציפות.
"מה שמכבי עושה בכדורגל הישראלי בכלל ובאירופה בכלל שום קבוצה לא תגיע קרוב לזה. חיפה הייתה הראשונה בליגת האלופות, חיפה הייתה הראשונה שהגיעה פעמיים לליגת האלופות, היא הייתה בשלב הבתים בליגה האירופית, השיגה ניצחון ענק על מנצ'סטר יונייטד למשל. אני מאמין שגם העונה מכבי תעשה הישגים נהדרים ותעניק לישראל גאווה גדולה באירופה".

5 צפייה בגלריה
ז'אנו במכבי חיפה, והיום עם רעייתו ימית
ז'אנו במכבי חיפה, והיום עם רעייתו ימית
ז'אנו במכבי חיפה, והיום עם רעייתו ימית
(צילום: ראובן כהן, אלעד גרשגורן)

תהיה אליפות רביעית ברציפות?
"אני מאמין שמכבי היא הקבוצה הטובה בארץ וכן, זה בהחלט אפשרי שהיא תגיע לשיא שקבעה בזמנו הפועל פ"ת".
אתה עוקב אחרי הנבחרת ולבשת את המדים. מה דעתך על פרשת החדר של ערן זהבי?
"אני לא מוכן להיכנס לזה. אני רק יכול לומר שזהבי הוא חלוץ נהדר והוא מוכיח מדי עונה עד כמה הוא נחוץ בכל מסגרת שהוא משחק".
הנבחרת תעפיל ליורו סוף סוף?
"תרשום, בדרך כלל כשז'אנו אומר משהו הוא צודק, הנבחרת תעפיל ליורו הקרוב".