האחים עמנואל-מנו (36) ושחר (20) הרוניאן, חגגו השנה הישגים משמעותיים בעולם הכדורגל. מנו, כעוזר מאמן, היה שותף לעליית עירוני קריית שמונה לליגת העל, בעוד שחר, כשחקן מפתח, הוביל את בית"ר טוברוק לליגת העל לנוער.

4 צפייה בגלריה
מנו ושחר הרוניאן
מנו ושחר הרוניאן
מנו ושחר הרוניאן
(צילום: שרון צור)

מנו היה שותף בחמש השנים האחרונות לשלוש עליות ליגה: כעוזר מאמן הפועל נוף הגליל עלה עם הקבוצה לליגת העל וזכה איתה בגביע הטוטו; לפני שנתיים שימש כעוזר מאמן מכבי פתח תקווה ועלה גם איתה לליגת העל; ובשנה שעברה השלים עליית ליגה שלישית כעוזר מאמן של עירוני קריית שמונה.
"כל עליית ליגה מרגשת ומשמחת אבל בעלייה האחרונה היה משהו מיוחד", מספר מנו, "עם מה שהמדינה עברה באותה תקופה ואנחנו כתושבי קרית שמונה שהיינו מפונים מהבית. כל מקום שהיינו הולכים ופוגשים את התושבים הם היו מדברים איתנו רק על הקבוצה. היה חשוב להם שנעלה".
שחר, האח הצעיר, שיחק במכבי חיפה כשהיה ילד ולאחר מכן בקריית שמונה בנערים א'. בשלוש השנים האחרונות שיחק בבית"ר טוברוק. כשהגיע למועדון בשנתו הראשונה כשחקן נוער, המועדון היה במשבר והוא עבר יחד עם חבריו לקבוצה את התהליך של בניית הקבוצה מחדש. בשנה השנייה הוא כבר היה שחקן דומיננטי בקבוצה שהייתה על סף עלייה לליגת העל והעונה שעברה, עונתו השלישית בקבוצה, הייתה השנה הכי מוצלחת שלו, כקשר אחורי, עם עשרה בישולים ו-12 שערים, בסיומה גם השלימו את המשימה ועלו לליגת העל.
שחר משתף: "זו ההרגשה הכי כייפית בעולם. שלוש שנים ניסינו לעלות, ובסוף הצלחנו. שמחתי להחזיר למועדון שנתן לי כל כך הרבה".

מגיל אפס

הכדורגל זורם בדמם של האחים הרוניאן. אביהם, זכי, היה שחקן ומאמן, וכיום מנהל מקצועי במחלקת הנוער בגלבוע. "מאז שאני זוכר את עצמי הייתי בכדורגל", משתף מנו, "אבא היה שחקן ואחרי זה מאמן, זה עניין אותי והלכתי בדרך דומה לשלו, גם אני התחלתי כמוהו כשוער ואחרי זה הפכתי להיות מאמן. כל השיח במשפחה הוא סביב הכדורגל. אנחנו עוקבים אחד אחרי השני ועוזרים אחד לשני. בעלייה של אחי שחר השנה, הרגשתי שאני עליתי ליגה. אלו תחושות מטורפות".
שחר מוסיף: "לא בוחרים בזה, נולדים לזה. אני זוכר את עצמי משחק מגיל 3 עם אבא. כדורגל היה תמיד נושא השיחה במשפחה".

4 צפייה בגלריה
מנו ושחר הרוניאן
מנו ושחר הרוניאן
עם אבא זכי
(צילום: שרון צור)

התמיכה ההדדית בין האחים בולטת. מנו מספר: "אנחנו הולכים למשחקים של שחר, צופים באימונים. כשאפשר, אני נותן לו טיפים לשיפור". שחר מחזיר: "אני הולך למשחקים של מנו. אחרי כל אימון יש הודעות מהמשפחה. מנו תומך ברגעים הקשים ומפרגן בהצלחות".
למרות ההצלחות, שני האחים שואפים גבוה יותר. מנו ממשיך בקריית שמונה בליגת העל: "המטרה היא להתבסס בליגה". שחר מתכנן את הצעד הבא: "אני מחפש קבוצה בליגה הלאומית שתיתן לי דקות משחק".
האחים מעריכים מאוד את אביהם זכי. מנו: "הוא הכל בכל מה שקשור לכדורגל. כשנגמר המשחק, הוא מייעץ לי מה הוא חושב שהקבוצה יכלה לעשות אחרת, הוא הדמות שאנחנו פונים אליה כשאנחנו צריכים משהו, התייעצות או שיחה. הוא הדביק בנו את החיידק הזה של הכדורגל מגיל 0".
שחר: הוא מאוד אובייקטיבי. מתי שאני לא טוב הוא אומר שאני לא טוב. הוא מאוד מקצועי בקטע הזה, יש לו את השריקה המיוחדת שלו שהוא יושב ביציע ומכוון אותי מה אני צריך לעשות".

4 צפייה בגלריה
מנו ושחר הרוניאן
מנו ושחר הרוניאן
מפרגנים אחד לשני
(צילום: שרון צור)

מה העצה הכי טובה שהוא נתן לכם?
מנו: "לפרוש ממשחק פעיל ולהיכנס לתחום האימון".
שחר: "תמיד חשוב לו שאני אעשה הכל בעצמי, אם זה בקבלת החלטות לאן ללכת וגם לקחת על עצמי במגרש ולא לפחד לטעות. כשהייתי ילד היה חשוב לי מה אומרים והוא כל הזמן אמר לי להתעלם ולא להתייחס. זה משהו שהוא השריש בי כי היום זה כבר לא מעניין אותי ואני לא מפחד לטעות, זה מה שנתן לי את היכולת להוביל את הקבוצה בשנה האחרונה".
אתה חושב שאבא שלך היה צריך להיות מאמן כדורגל בכיר? זה פספוס?
מנו: "חד משמעית פספוס. עם ההבנה שלו והתכונות שיש לו, הוא בקלות היה צריך להיות מאמן בכיר. כשאבא אימן הוא היה אחד המאמנים המובילים בצפון. הוא הקים שתי קבוצות מ-0, הפועל עפולה שאימן אותה מליגה ג' עד ליגה א', ואת עירוני טבריה העלה לליגה א'. הוא היה יכול לעשות קריירה של מאמן בכיר, אבל באותם זמנים היו לו את השיקולים שלו שהוא חיפש את המקום הבטוח. היום טוב לו בגלבוע, הוא אבא וסבא במשרה מלאה ואנחנו נהנים ממנו עכשיו".

4 צפייה בגלריה
מנו הרוניאן בצעירותו כשוער הפועל עפולה
מנו הרוניאן בצעירותו כשוער הפועל עפולה
מנו הרוניאן בצעירותו כשוער הפועל עפולה
(צילום: שרון צור)
קראו גם:

מה שחר צריך לעשות כדי להתקדם בכדורגל ולהגיע לרמות הגבוהות?
מנו: "שחר הוא מסוג השחקנים שבטוח יגיע לרמות הגבוהות. בניסיון שלי בשנים האחרונות בליגה הלאומית, הוא שחקן ליגה לאומית מהמובילים, יש לו ראיית משחק מצוינת, הוא שחקן מאוד חכם ובנוי טוב. הוא צריך סבלנות. הוא צריך את ההזדמנות הראשונה שתיפתח לו ושיאמינו בו, כי מי שיאמין בו ירוויח שחקן מצוין למשך שנים. אני בטוח במאה אחוז שהוא יגיע לרמות שהוא רוצה וחולם להגיע אליהם".
שחר, מה אתה מאחל למנו?
"יש לו חיבור טוב עם שי ברדה והם עושים דרך מצוינת כבר כמה שנים, אבל אני מאחל לו גם להיות בקדמת הבמה בשנים הקרובות כמאמן בכיר. אני חושב שזה המקום בשבילו אם זה בכריזמה ובהבנת המשחק. יש לו המון מה לתת ופוטנציאל להצליח ואני בטוח שהוא יעשה את זה".







עם אבא זכי

מנו ושחר הרוניאן. עוזרים אחד לשני

// כדורגל // דניאל דדון // צילומים: שרון צור