בואו נדבר ונכיר קצת את האימון המנטלי - אחד הכלים להצלחה של ספורטאים, ובכלל, בשנים האחרונות גדלה ההבנה לחשיבות ההכנה המנטאלית כחלק בלתי נפרד מההצלחה בתחרויות ומשחקים.
2 צפייה בגלריה
לימור קרני
לימור קרני
לימור קרני
(צילום: שרון צור)
נשאלת השאלה: מה קורה לספורטאי אשר בשגרת האימונים שלו מצליח לתפקד באופן מיטבי, חזק נחוש, פיזי, מעז, ואז ברגע האמת במאני טיים משהו משתבש, יש פער מטורף וזה לא נראה אותו ספורטאי.
מכירים את זה? הרי שום דבר לא השתנה ביכולת הפיזית במיומנות ובכישרון, אז מה בכל זאת בעצם קורה?
התשובה ברורה משהו במוכנות המנטאלית שלו לא היה מדויק. תחשבו כמה תסכול, כעס ופגיעה בביטחון העצמי יש בחוויה הזאת. הבשורה המשמחת שאפשר לגמרי לעבוד לחזק ולשפר את היכולת המנטאלית.
אז הנה כמה טיפים להכנה טובה יותר כבר למשחק הקרוב:
מכירים את זה, ערב לפניי המשחק, כשההתרגשות מגיעה ויש פרפרים בבטן, יובש בגרון ומחשבות טורדניות לגביי מחר? מרגישים את הלחץ.
טיפ 1: תכירו את הכלי שיטיס לכם את הביטחון העצמי קוראים לו פתק מטרות, הוא קצת כמו וויז בשביל הנהגים. בפתק מטרות נכתוב את הפעולות שאנחנו מתכננים לעשות מחר במשחק, לדוגמא, להיכנס חזק, להיות בתנועה חזקה, לא לעזוב את השחקן שאני שומר עליו, לאיים על השער ועוד.
וגם דבר נוסף חשוב, אני לוקח בחשבון אפשרות שלא הולך לי כמו שאני מצפה, ושואל איזו פעולה מיידית אני עושה אם לא הולך לי. למשל חוזר חזק להיות בתנועה, מתאושש מהר ומחפש כדור. שימו לב - המיקוד שלכם הוא בפעולות מאמץ ולא בתוצאה, למה? כי אנחנו נרצה להיות מפוקסים בפעולות שהן בשליטה שלנו.
אחרי שכתבתם לפחות שלוש פעולות למשחק מחר (כל הכבוד), לפניי השינה תנשמו עמוק ותראו את עצמכם כמו שאתם מכוונים להיות, פועלים ומתמודדים עם האתגר ואז ברגע האמת זה ירגיש לכם מוכר וידוע ותדעו מה לעשות.
2 צפייה בגלריה
לימור קרני
לימור קרני
לימור קרני
(צילום: פרטי)
טיפ 2: תבחרו משפט או מילה שכשלא הולך במשחק והאנרגיות ירודות, אז אתם אומרים לעצמכם אותו וזה מחזיר אתכם להיות מפוקסים וחדים.
כשהייתי ספורטאית תחרותית בצעירותי (טניס שולחן) אימצתי משפט שמאוד עזר לי לחזור למיקוד ופוקוס - כל פעם כשיצאתי מהמשחק אמרתי לעצמי "רק על הכדור רק על הכדור". יש כאלה שאומרים, "קדימה", "ואמוס", "הלאה", "אלוף", "נקסט" וכו'. אז מה יהיה המשפט שלכם?
תתחילו להתאמן על הטיפים כבר באימונים ותרגישו מוכנים ממשחק למשחק, כך תבינו שההתרגשות מוציאה מכם את הכי טוב ולא תיבהלו מהלחץ.
נעים להכיר:
אני לימור קרני, הבעלים של "הקול בראש" מאמנת מנטאלית מוסמכת לספורטאים, מלווה ספורטאים שמכוונים לתוצאות, מומחית בניהול וויסות לחצים באמצעות ביו-פידבק. מוזמנים לשלוח שאלות למערכת או בפרטי אליי בפייסבוק או אינסטגרם.