העיר עפולה חווה מעל עשור של התפתחות נדל"נית מואצת הכוללת את בנייתן של אלפי יחידות דיור, שתי שכונות גדולות שנבנו ועוד מספר רב של בנייני מגורים במרכז העיר, אך משום מה מכל מגוון הפרויקטים שנבנו בה עדיין לא קם גורד השחקים הראשון בעפולה.
1 צפייה בגלריה
עפולה. בהתפתחות מואצת
עפולה. בהתפתחות מואצת
עפולה. בהתפתחות מואצת
(צילום: יוסי וקנין)

נשאלת השאלה כיצד בעיר כמו עפולה שנמצאת במישור, עדיין לא קם מגדל גבוה בן 20 קומות ומעלה שיכול לספק לדייריו איכות חיים ונוף מרהיב של כל העמק.
"זה הכל עניין של כדאיות כלכלית", מסביר הקבלן העפולאי פיני אזולאי, "הקבלנים לא רוצים לבנות מגדלים בגלל שבבניין מעל תשע קומות יש דרישות מחמירות של כיבוי אש, תאגיד המים ועוד דרישות אחרות שמן הסתם מייקרות את המחיר ליחידת דיור. גם מחיר דמי הניהול של ועד הבית לדירה בגורד שחקים יהיה יותר יקר".
לדברי הקבלן יורם כהן, בעלי חברת י.א אדיר, אחד הגורמים המעכבים את בניית גורדי השחקים בעפולה הוא חוסר בהתגמשות נוספת של העירייה כלפי הקבלנים. "בכדי לבנות גורדי שחקים בפריפריה צריך שהעירייה תשתף פעולה ועיריית עפולה כן משתפת פעולה אבל צריך לבנות מרתפים מתחת לפני הקרקע של שלוש קומות חניה ונושא החניה צריך לעבור ארגון מחדש. זו צריכה להיות החלטה עירונית ברמה של ראש העיר. ממה שאני יודע הוא מאוד מעוניין, אבל צריך לשנות את מכפיל החניה והשוק צריך לשנות את מחיר יחידת הקרקע. יש רצון טוב רק צריך לבצע. עיריית עפולה נותנת רוח גבית אבל, זה לא מספיק כדי ליצור את הכדאיות. מחיר הקרקע הוא נמוך וכשהמרתף עולה יותר ממחיר הקרקע המכפילים הם נמוכים ולא כדאיים. יש לי פרויקט בן 55 יחידות דיור. ישבתי עם עיריית עפולה שבאה עם רצון טוב מאוד. בדקנו היתכנות של בניית מגדל בן 25 קומות עם מרתף של שלוש קומות, אבל נוצר מצב שבבנייה רוויה עם פחות קומות נוצר לנו יותר רווח".

קראו גם:

עם זאת, לדעת כל הקבלנים זה רק עניין של זמן עד שיצוצו גורדי שחקים שישנו את קו הרקיע של בירת העמק. "עפולה הולכת לכיוון של הקמת גורדי שחקים", טען פיני אזולאי, "אני מאמין שתוך חמש שנים נראה את המגדלים צומחים בעפולה. זה נמצא בתוכניות גם בשכונת רובע יזרעאל שבה ייבנו מגדלים בני 20 קומות ויותר, שיכללו גם משרדים וגם דירות שיהיו מהן את הנוף הכי יפה בארץ שישקיף על כל העמק והסביבה. ככל שהזמן יעבור ובגלל החוסר בקרקעות לא תהיה ברירה אלא יתחילו לבנות יותר לגובה. גם הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה מחוז צפון מקדמת עכשיו בנייה לגובה ברחוב רבין. בכל הרחוב מבית החולים עד הקאנטרי קלאב מתוכננים להיבנות מגדלים בני 20 קומות".
גם הקבלן רן רחמני מחברת 'ז.א.ר.א רחמני יזמות' סבור כי בשנים הקרובות נראה יותר ויותר גורדי שחקים בעיר. "היום העלויות של גורדי שחקים הן עלויות מאוד גבוהות והאוכלוסייה בעפולה לא תשלם על דירת ארבעה חדרים 1.8 מיליון שקל. אבל לדעתי עם הזמן זה ישתנה, רמת החיים עולה וכבר יש בתכנון מגדלים בעפולה", טען נחמני.