אסא שולויס ז"ל, בן תל עדשים ומוותיקי עפולה הלך לעולמו בגיל 90. שולויס ז"ל עבד שנים רבות כנהג אגד בעיר ולאחר מכן כבעלים של פנצ'רייה. הוא הותיר אחריו את אשתו נעמי, ארבעה ילדים, נכדים ונינים.
4 צפייה בגלריה
אסא שולויס ז"ל
אסא שולויס ז"ל
אסא שולויס ז"ל
(צילום: באדיבות המשפחה)
"הוא היה כולו טוב לב ונתינה, איש עבודה חרוץ ובמיוחד איש של שלום. הוא מאוד אהב את חברי אגד מהדור שלו, הלך לבקר אותם מדי שבוע והמציא להם פטנטים", ספדה לו בתו לימור וייצמן.

4 צפייה בגלריה
אסא שולויס ז"ל
אסא שולויס ז"ל
שולויס ז"ל. ניהל פנצ'רייה במרכז עפולה
(צילום: באדיבות המשפחה)

שולויס נולד בשנת 1932, מראשוני התינוקות שנולדו בבית חולים העמק בעפולה וגדל בתל עדשים. בגיל 16 התגייס לפלמ"ח ולקח חלק פעיל במאמץ המלחמתי של השנים טרום קום המדינה. הוא היה אחד הנהגים במבצע פיצוץ גשר חוסיין. "הוא התגאה לספר לנו שכנער צעיר הוא שפך גריז על הכביש כדי שהמכוניות של הבריטים יחליקו והם יוכלו לקחת מהם את הנשק", מספרת בתו.
בשנת 1950 התגייס לחיל ההנדסה. באותה שנה הוא הכיר את נעמי, לימים אשתו, שהייתה אז אחות בבית הספר לאחיות בצריפין. שנתיים לאחר מכן הם התחתנו ורק לאחרונה חגגו 70 שנות נישואין. "האהבה הייתה חזקה ביניהם כל השנים, הוא היה בעל ואבא מסור ודואג למשפחה וגם לאנשים שלא הכיר".


4 צפייה בגלריה
אסא שולויס ז"ל
אסא שולויס ז"ל
שולויס ז"ל. שירת בחיל ההנדסה
(צילום: באדיבות המשפחה)

לאחר שחרורו מהצבא עבד כנהג משאית והוביל גבס מגשר לנשר. לאחר מכן עבד כנהג אגד שנים רבות ולאחר מכן כמנהל מוסך של אגד. לעפולה עבר עם משפחתו לפני מלחמת ששת הימים. "הוא מאוד אהב את העבודה שלו", מספר בנו הבכור אמנון, "החריצות והמסירות הייתה מה שאפיין אותו מעל ומעבר. גם אחרי העבודה הוא היה מתעסק בחקלאות והיה מיישר עם הטרקטור את השדות בגלבוע. הוא גם עבד ברשות החולה והיה מאלו שעיבדו את האדמה לאחר ייבוש הביצות".

4 צפייה בגלריה
אסא שולויס ז"ל
אסא שולויס ז"ל
שולויס ז"ל. התנדב שנים במשטרת התנועה
(צילום: באדיבות המשפחה)
קראו גם >>>

בשנת 1979 יצא לפנסיה מוקדמת באגד ופתח פנצ'רייה יחד עם אחיו ליד כיכר העצמאות בעפולה. לאחר כ-10 שנים המשיך לעבוד כשכיר במוסך חלמיש. במקביל לעבודתו הוא התנדב כשוטר במשטרת התנועה לאורך שנים. "רבים בעפולה הכירו אותו מעבודתו באגד ובפנצ'רייה ובהתנדבות שלו".
מה העמק היה בשבילו?
"הוא היה ציוני מאוד. הוא נולד במושב ואהב מאוד את העמק. פיקח על הבנייה של הבית ושל אחים שלי. הוא היה אוטודידקט ולמד לבד לעשות הכל".
לפני כשבועיים הלך לעולמו אסא שולויס, עשרה ימים לפני יום הולדתו ה-91. "אנחנו משתדלים להיות ביחד ושאמא לא תהיה לבד ומתרפקים על הזיכרונות והדברים הטובים שהוא עשה והותיר חותם בכל אחד מאיתנו".