פרויקט ענק בנוף הגליל יוצא לדרך: מבנה מפעל פרמה-שרפ הנטוש במרכז העיר ייהרס בקרוב ובמקומו יוקם מתחם מגורים, עסקים ומסחר מרהיב שיבסס את מעמדו של האזור הזה כסיטי החדש של נוף הגליל. עבדות הריסת המבנה הישן צפויה להתקיים בימים הקרובים.
4 צפייה בגלריה
שלושה מגדלים ובניין מפואר
שלושה מגדלים ובניין מפואר
שלושה מגדלים ובניין מפואר
(הדמיה: רימון בע"מ)

הפך לפיל לבן

שמונה שנים אחרי שהוקמה נצרת עילית היום נוף הגליל, בסוף יוני 1964, נפתח בעיר מפעל חדש פרמה־שרפ. הוא הוקם במרכז העיר ליד תיכון משה שרת מהצד המזרחי שלו ומול הבריכה המחוממת בצד המערבי שלו. כשנפתח המפעל הוא העסיק 25 עובדים, אך מהר מאוד התרחב ל-50 עובדים. ייצור סכיני הגילוח היה בעיקר לייצוא.
בספטמבר 1964 נחנך המפעל, שהתמחה בייצור סכיני גילוח מפלדה אל־חלד, המבוסס על ידע בריטי. לאירוע פתיחת המפעל, שהשתרע על 1,000 מ"ר, הגיעו המשקיעים האמריקניים והבריטים ומוזמנים נוספים. יו"ר מועצת המנהלים היה רוברט מנדל שהצהיר באירוע הפתיחה כי המפעל נבנה במטרה לייצר כמיליון סכיני גילוח בשבוע וכי כבר קיבל הזמנות יצוא מארצות באירופה ובאפריקה. המנהל הכללי של המפעל היה יצחק ויימן.
המפעל העסיק עשרות משפחות תושבי העיר במהלך השנים, כשמדי פעם הוא ידע עליות וירידות מבחינת יציבות כלכלית. במרץ 1981 דווח בעיתון 'דבר' כי המפעל שהעסיק אז 120 עובדים פיטר 50 עובדים בגלל ביטול של הזמנות יצוא. במהלך שנות ה-80 המפעל הורחב והוקם מבנה חדש בן שלוש קומות, כשבראשו של מגדל המעלית החדש הוטבע תרשים של סכין הגילוח שיוצר במפעל ומהר מאוד הוא הפך לאטרקציה בקרב התושבים שנהגו להגיע למקום כדי לראות ולצלם את סכין הגילוח על הקיר שניצב כמו יצירת אומנות.

4 צפייה בגלריה
כך נראה האזור היום
כך נראה האזור היום
כך נראה האזור היום
(צילום: דוברות עיריית נוף הגליל)

המפעל כלל חדר אוכל לעובדים, אולמות יצור, משרדים, מחסנים וחניה קטנה לרכבים ולמשאיות. עם השנים המפעל התקשה לעמוד בתחרות ובשנת 1996 סגר את שעריו. מאז, במשך 27 שנים, נשאר מבנה המפעל נטוש כמו פיל לבן במרכזה של העיר, לצד אחד מעורקי התחבורה המרכזיים, המקשר בין הכניסה לעיר מדרום ובין אזור התעסוקה והמסחר שבחלקה הצפוני.

משנה את העיר

בשנים האחרונות, כחלק ממהפכת ההתחדשות הכוללת שמתרחשת בנוף הגליל בהובלתו של ראש העיר רונן פלוט, נמצא קונה למבנה שהיה מוכן להשקיע בו מאות מיליונים. המבנה נרכש על ידי חברת גי'.פי רימון בע"מ שאחד מבעליה הוא ג'אן מישל פרטוש ז"ל.

4 צפייה בגלריה
המבנה הנטוש של מפעל פרמה־שרפ
המבנה הנטוש של מפעל פרמה־שרפ
המבנה הנטוש של מפעל פרמה־שרפ
(צילום: יוסי וקנין)

לוועדה המחוזית לתכנון ובנייה הוגשה תכנית להקמת מתחם סיטי חדש, הכולל ארבעה בניינים מפוארים שישמשו למסחר, מגורים ועסקים, בסמיכות לתחנת הרכבת 'נופית' המוקמת בעיר. בתהליך התכנון ביקש ראש העיר פלוט לשמר במבנה החדש את הנוסטלגיה ולשלב בחזות פנים המבנה את סכין הגילוח של פעם. וכך נולד הפרויקט המשמעותי של חברת רימון באמצעות משרד האדריכלים 'גורדון' והמתכנן של הפרויקט מידד לוי.
"ההריסה של המבנה הישן והבנייה של החדש במקומו מסמלת את כל מה שקורה בשנים האחרונות בנוף הגליל. העיר משנה את פניה מקצה לקצה והופכת למובילה ואטרקטיבית אבל לצד ההתחדשות האדירה שומרת על זיכרונות העבר ופועלת לשימור ההיסטוריה", אמר ראש העיר רונן פלוט וציין כי לפני הריסתו של המבנה אישרה העירייה ללוחמי יחצ"א (יחידת החילוץ הארצית) של פיקוד העורף להשתמש בו לצורך תרגול חילוץ לכודים תחת הריסות רעידת אדמה.

4 צפייה בגלריה
הסיטי החדש של נוף הגליל
הסיטי החדש של נוף הגליל
הסיטי החדש של נוף הגליל
(הדמיה: רימון בע"מ)
קראו גם:

מחברת רימון נמסר כי את הפרויקט מלווים יועצים מהשורה הראשונה בארץ כגון 'גורדון אדריכלים' ומתכנני ערים בע"מ, חברת הפיקוח אי. שטרן ועוד. "התכנון כולל פינוי שטחים ומבנים ישנים והקמת מתחם מגורים, מסחר ותעסוקה ברמה הגבוהה ביותר ויצירת סינרגיה עם תחנת הרכבת הקלה שעתידה להיבנות בסמוך והסדרי התנועה הקיימים לשמירה ושיפור רווח התושבים", נמסר מהעירייה.