הפרויקט להגנת עמק הירדן יצא לדרך: בימים אלה נערכת מהפכה חסר תקדים במרכיבי הביטחון ברחבי המועצה. המטרה: להיות מוכנים, ערוכים, מצוידים ומאומנים לאירוע ביטחוני קיצוני.
4 צפייה בגלריה
הגבול עם ירדן
הגבול עם ירדן
הגבול עם ירדן
(צילום: דוברות עמק הירדן)

תרחיש הבלהות שאליו מתכוננים - חדירה של מחבלים מכיוון ירדן. יצוין כי בעמק הירדן לא מדברים על תרחיש דומה לזה שקרה ב־7 באוקטובר בעוטף עזה.

הרבה יישובים

המועצה האזורית עמק הירדן, המשתרעת על פני שטח עצום של 220,000 דונם, מהווה אתגר ביטחוני מורכב. המועצה כוללת 22 יישובים ומונה כ-16,400 תושבים, לא כולל כ-4,500 מפונים שהגיעו לאזור מאז ה-7 באוקטובר. כידוע, כפרי הנופש כמו גינוסר, האון ועין גב הפכו ליישובים קהילתיים עבור המפונים.
הגבול עם ירדן הוא בדרך כלל שקט, אבל עדיין מדובר בגבול ובמועצה נערכים לתרחישים קיצוניים. עמק הירדן מתחלק לכמה אזורים עיקריים: בצפון הכנרת נמצאים גינוסר, חוקוק, אלמגור ורביד; ברכס הפוריות ממוקמים אלומות, פוריה-כפר עבודה, פוריה עילית ונווה עובד וכן בית החולים פוריה; על שפת הכנרת פזורים מושבת כנרת והקיבוצים עד עין גב, כאשר אשדות יעקב איחוד הוא האחרון בשרשרת זו.

4 צפייה בגלריה
ראש המועצה עידן גרינבאום וקב"ט המועצה אלברט קובי
ראש המועצה עידן גרינבאום וקב"ט המועצה אלברט קובי
ראש המועצה עידן גרינבאום וקב"ט המועצה אלברט קובי בתרגיל עם חטיבת הבקעה
(צילום: דוברות עמק הירדן)

13 יישובים נמצאים תחת אחריות פיקוד מרכז וחטיבת הבקעה 417: עין גב, האון, תל קציר, מעגן, שער הגולן, מסדה, אשדות יעקב איחוד, אשדות יעקב מאוחד, אפיקים, בית זרע, דגניה א', דגניה ב' וקיבוץ כנרת. אשדות יעקב איחוד ושער הגולן נמצאים בנקודה הכי קרובה, במרחק 800 מטר מגדר הגבול עם ירדן.

שינוי משמעותי

מאז פרוץ המלחמה ב-7 באוקטובר, המועצה פועלת ללא הרף לשדרוג מערך הביטחון. "אנחנו מחזקים את כל המרכיבים", אמר קב"ט המועצה אלברט קובי, "כמו החלפת הגדרות הישנות ביישובים בגדרות מרותכות וחזקות יותר. הצלחנו לצמצם פערים משמעותיים בתוך חודשים ספורים, במקום תוכנית רב-שנתית, הודות לגיוס תקציבים משמעותיים ממשרד הביטחון".
התקציב הכולל שגויס מגיע ל-12 מיליון שקלים, מתוכם כבר מומשו 6-7 מיליון. "זה שדרוג ממש משמעותי", מדגיש קובי, "בשנה רגילה אנחנו מגייסים בין 600,000-800,000 שקל, והשנה מתחילת המלחמה גייסנו כ-12 מיליון שקל. התקציב כולל החלפת מחסני נשק ושיקומם, טיפול והחלפת גדרות המערכת ביישובים, תיקון כבישי המערכת, החלפת רכבים ושערים ועוד".
בפעימה הנוכחית מטופלים שמונה יישובים, ותהיה גם פעימה נוספת. בנוסף, התקבל סיוע ממשמר הגבול לשדרוג משמעותי בשני יישובים נוספים - מושבת כנרת ואלומות - שם גויס כמעט מיליון שקלים נוספים. "שאר היישובים שלנו עדיין לא קיבלו תקציב ואנחנו עובדים על זה", הוסיף קובי, "אושרו לנו שלושה שוטרים מש"קים ביטחוניים שיעבדו כמו הרבש"צים, בצפון הכנרת. כל שוטר כזה יהיה אחראי על כיתת כוננות".

4 צפייה בגלריה
תרגיל אירוע פח"ע השבוע בעמק
תרגיל אירוע פח"ע השבוע בעמק
תרגיל אירוע פח"ע בעמק הירדן
(צילום: דובר צה"ל)

קובי מדגיש את השינוי המשמעותי שחל ביישובים העורפיים של המועצה: "הצלחנו לגייס כיתות כוננות לכל יישוב. כל יישוב קיבל כיתת כוננות בהרכב מלא כמו היישובים הביטחוניים. נקים גם מחסני נשק ויהיה לנו רכז ביטחון ליישובים האלה. ברכס הפוריות, שבמשך 30 שנה לא היה שום מרכיב ביטחון וכיתת כוננות, היום אנחנו עושים שינוי משמעותי".

הגרוע מכל

המועצה רכשה גם ציוד חדש, כולל תחנת דלק נגררת וגנרטורים לחירום, הוסיפה ציוד למקלטים, רכשה גוררי כיבוי ליישובים, וערכה הכשרות עזרה ראשונה לכיתות הכוננות וצוותי הצח"י בשיתוף עם מד"א "הקמנו תחנת ממסר צבאית שלנו", אמר קובי, "כך שאם יהיה לנו נפילת חשמל ותרחיש עלטה נוכל לתקשר ישירות עם היישובים".
בנוסף, יוקם מוקד רואה בתקצוב של 400,000 שקל, שייתן מענה 24/7 לכל הצרכים הביטחוניים של עמק הירדן וכן פרויקט רחב היקף של מצלמות "המצלמות שיושבות בנקודות משמעותיות, יכולות לתת לנו תמונת מצב מרחוק. זו התקדמות ממש משמעותית, פרויקט שעלה לנו מעל 250,000 שקל. הקמנו גם נקודת משטרה חדשה בעמק הירדן, נקודת האגם שנמצאת בצמח ותחנת מד"א חדשה בצמח שתיחנך בקרוב והוקם גם מנחת מסוקים חדש בסמוך לעין גב בנוסף למנחת בסמוך למעגן".
מה תרחיש הייחוס לאירוע בטחוני משמעותי בעמק הירדן?
"אנחנו נערכים לגרוע מכל ומוכנים כל הזמן. תרחיש הייחוס הוא שיהיו חדירות. עד כה היו בעיקר של מהגרי עבודה. תודה לאל לא היה לנו אירוע פח"ע בעמק הירדן ואנחנו מקווים שגם לא יקרה. ביחס לשנה שעברה לפני ה-7 באוקטובר, היו לנו הרבה חדירות והיום אנחנו בירידה משמעותית בכמות החדירות. הצבא עושה מאמצים אמיתיים בסיכול ומניעה ומצליח".

גדר מסיבית

השבוע ערכה המועצה תרגיל בטחוני רחב היקף בעמק הירדן שדימה תרחישים של חדירת מחבלים וחשש של אירוע פח"ע. "התרגיל היה מאוד מוצלח בפיקודו של מח"ט הבקעה. אני 15 שנה נמצא בעמק הירדן בתפקיד בטחוני, מעולם לא היה תרגיל כל כך גדול וכל כך משמעותי שהופעלו בו כל התרחישים והאמצעים. הפעלנו את כל אנשי הביטחון בשטח והיה תענוג לראות את שיתוף הפעולה. אני ייחסתי לתרחיש עצמו פחות חשיבות, היה חשוב יותר לראות איך אנחנו פועלים ביחד ואיך אנחנו מטפלים באירוע בצורה המהירה והטובה והאיכותית ביותר, זה הדבר שעמד לנגד עינינו ועמדנו ביעד שהצבנו לעצמנו".

4 צפייה בגלריה
השקת תחנת הרדיו לשעת חירום
השקת תחנת הרדיו לשעת חירום
השקת תחנת הרדיו לשעת חירום
(צילום: דוברות עמק הירדן)

כיתות הכוננות מאורגנים עם כל הציוד המלא או שעדיין חסר?
"קיבלנו והשלימו לנו את כל הפערים שצריכים להיות בכיתות הכוננות. כל מה שנוסיף היום זה יהיה אקסטרה על מה שאנחנו על פי התקן מחויבים להחזיק".
יש תקציב שעדיין חסר לגבי התוכנית כולה?
"מאוד היינו רוצים שתהיה גדר הרבה יותר מסיבית בגבול. לגבי היישובים עצמם ברוב היישובים קיבלנו את כל התקציבים שביקשנו".
אמרת שאתם מתכוננים לגרוע מכל, יכול לקרות תרחיש של חדירת מחבלים בעמק הירדן כמו שקרה בעוטף ב-7 באוקטובר?
"זה פחות סביר. אנחנו בקשר עם הירדנים, אנחנו אמנם לא מסתמכים על האבטחה שלהם, אבל הם חוששים לא פחות מאיתנו וממש נלחמים כדי לשמור על משולש הגבולות סוריה-ירדן-עיראק כדי שלא תהיה זליגה לכיוון שלנו. למרות זאת יש זליגה ויש מדי פעם חדירות. אבל יש שיתוף פעולה טוב איתם".

קראו גם:

בסוף השבוע שעבר השיקה המועצה את רדיו החירום שיפעל בתדר 106 FM ויהווה פתרון תקשורתי חיוני עבור תושבי האזור במקרה של תרחיש קיצון. "הרדיו לא תלוי באינטרנט ולא בטלפון. הוא עצמאי לחלוטין וכל אחד שמחזיק טרנזיסטור הכי פשוט יוכל לקלוט את השידורים", מסביר קובי, "את רדיו 'קול הכנרת' נרתק לחירום איתנו ונוכל לשדר לתושבים שלנו בכל קצוות הגזרה, את המסרים שאנחנו רוצים להעביר. זה שינוי משמעותי, יש רק עוד מועצה אחת בארץ שגייסה רדיו לחירום. תחנת הרדיו פועלת בתוך מרחב מוגן והותקן גנרטור כדי שגם בתרחיש קיצוני הוא יוכל להמשיך לעבוד".
ראש המועצה עידן גרינבאום סיכם: "אני מחזק את ידיה של מחלקת הביטחון של המועצה שלנו, שעושה ימים כלילות עבור ביטחון העמק ותושביו - עוד לפני ה-7 באוקטובר וביתר שאת מאז פרוץ המלחמה. המועצה תמשיך לפעול במלוא המרץ לקידום הביטחון ותחושת הביטחון בעמק הירדן ותפעל להבאת תקציבים נוספים לחיזוק מרכיבי הביטחון השונים. אנו תקווה כי השקט יחזור אל המדינה, אך במקביל אנו עושים את מירב המאמצים להיות ערוכים לכל תרחיש חירום".