ביום שישי הקרוב, 2 בדצמבר, יוזנק בפעם השלישית בפארק העירוני בעפולה המרוץ השנתי 'בשביל הגיבורות' למען חולות ומחלימות סרטן השד אותו ייסדה לפני ארבע שנים גלית תמיר מנהלל, חודשים ספורים לאחר שהחלימה מסרטן השד. עכשיו היא מספרת על המסע שעברה, על ההתמודדות עם המחלה, על תהליך ההחלמה ששינה את חייה ועל המרוץ שכבר הפך למסורת בעמק.
3 צפייה בגלריה
גלית תמיר
גלית תמיר
גלית תמיר
(צילום: גיל נחושתן)

בשורה קשה

תמיר (50), נשואה ואם לשניים, מאמנת ריצה ומורה ליוגה, לא שוכחת את הרגע הקשה כשקיבלה את שיחת הטלפון שבה הודיעו לה כי היא חולה בסרטן השד. זה היה ביולי 2018 בזמן טיול משפחתי ביוון. "אני זוכרת את הרגע הזה כי זה היה נורא מפחיד", היא מתארת, "זו הודעה מפחידה, זה כמו בוקס לבטן. נוסף לכל הייתי לבד כי בעלי היה צריך לחזור לגאנה, שם היה אז מרכז החיים שלנו. הוא המשיך לעבוד ואני נשארתי לבד עם הילדים וההתמודדות עם חוסר הוודאות, הכול היה בבת אחת. הרגשתי מאוד לבד".
עוד כשהתגוררה בגאנה הקימה תמיר קבוצת ריצה שבה היו חברות נשים מכל העולם במסגרתה הן היו שותפות במרוץ שנתי למען חולות ומחלימות מסרטן השד. "היינו רצות ביחד ונהיינו ממש כמו משפחה. רצה הגורל שאני חליתי ושלחתי להן הודעה שאני נשארת בארץ למרתון אחר: מרתון על החיים שלי. בספטמבר עברתי ניתוח, הייתי כאובה, הייתי לבד, לא ידעתי לאן זה הולך. יש בהתחלה המון חוסר ודאות ואני זוכרת שהרגשתי מאוד לבד, אבל אז בשבת בבוקר הטלפון שלי התחיל לצפצף וזה היה פשוט מדהים – הן שלחו לי מלא תמונות שהן מצולמות עם חולצות ורודות. הן התייצבו במרוץ השנתי הזה ועשו חולצות שכתבו עליהן TEAM GALIT והן רצו למעני. הן שלחו את החולצות האלה לבנות שכבר לא גרו בגאנה, אז קיבלתי הרבה תמונות מכל העולם של בנות שרצו בשבילי והיו מוכנות לשים נעליים ולצאת. זה היה מאוד מרגש".

הגשמת חלום

זה היה הרגע שבו הבינה תמיר כי היא צריכה לייסד את המרוץ בישראל. "כשהן עשו לי את המחווה הזו אמרתי שאני חייבת להעביר את זה הלאה, זו ממש מתנת חיים. זו היתה בשבילי התרופה הכי חזקה מכל מה שקיבלתי. עברתי עוד תלאות בדרך, עברתי עוד טיפולים אחרי זה וזה לקח זמן, אבל זה התחיל לקרום עור וגידים. ב-12 במרץ היה הטיפול האחרון שלי ויום לאחר מכן כל כל הבנות מקבוצת הריצה של 'טים גלית' הגיעו לארץ ורצתי איתן את 100 המטרים אחרונים של מרתון ירושלים. הן נתנו לי את ה'בוסט' שהייתי צריכה כדי להבין שיש לי מאיפה להרים כזה דבר".

3 צפייה בגלריה
גלית תמיר
גלית תמיר
תמיר בשדות נהלל
(צילום: גיל נחושתן)

המרוץ הראשון יצא לדרך בדצמבר 2019 בסיומו עמדה תמיר על הבמה מול 1,300 רצים ורצות והרגישה כי הגשימה חלום. המרוץ הפך למסורת וייצא לדרך השנה בפעם השלישית בהשתתפות עמותת ידידי מרכז רפואי העמק, מדיקה RMC עפולה, עיריית עפולה, המועצה האזורית עמק יזרעאל ורשויות נוספות. שלוש מטרותיו המרכזיות הן להעלות את המודעות למחלה, לחשיבות הגילוי המוקדם ולאורח חיים בריא, להביע תמיכה רגשית וגאווה במתמודדות עם סרטן השד ולגייס כספים למרכז לטיפול תומך במרכז הרפואי העמק כדי לספק טיפולים משלימים לחולות. "היה לי חשוב שהכספים של המרוץ ילכו למערך הטיפול המשלים שהוא חלק מהמערך האונקולוגי. היום מבינים שהרפואה המשלימה צריכה לעבוד ביחד עם הרפואה הקונבנציונלית; אני הלכתי לדיקור ולרפלקסולוגיה ולכל דבר שחשבתי שיעזור לי. יצרתי קשר עם מנהל המחלקה האונקולוגית בעפולה פרופסור גיל בר-סלע והוא אימץ בחיבוק את הרעיון הזה".

תפנית חדה

במהלך תהליך ההחלמה עשתה תמיר שינוי חד גם בדרך החיים שלה וכמי שעסקה בניהול פרויקטים בעולם התוכנה היום היא מאמנת ריצה ומורה ליוגה ומעבירה הרצאות על סיפורה האישי. "זה מה שעזר לי להתגבר על האירוע הזה שהוא לא פשוט", היא משתפת, "כל בוקר הייתי צועדת או רצה בהתאם למה שהגוף שלי היה יכול ועושה יוגה מהמקום של מיינדפולנס והתכנסות פנימה. כל הדברים האלה אפשרו לי להישאר חזקה".
איזה מסר יש לך לנשים אחרות שמתמודדות עם המחלה?
"אני זוכרת את הרגעים המפחידים הראשונים האלה כשגילו לי את המחלה. כשעמדה מעליי מי שעשתה לי את הבדיקה ונורא פחדתי, והיא הסתכלה עליי ואמרה לי 'יש פתרון לכל דבר'. ואני הולכת עד היום עם המשפט הזה. החיים חזקים מהכול ויש תמיד מקום לתקווה ולאופטימיות. צריך להיות בתנועה של הגוף, בתנועה של החיים ובתנועה של הנשימה ולדעת שכל אחת עוברת את זה בדרך שלה וכל דרך היא נכונה. כל אחת מוצאת בדבר הזה את מה שנכון לה, איך היא מתמודדת עם זה. חשוב להקשיב לעצמך, למה שנכון לך".

3 צפייה בגלריה
גלית תמיר. "חשוב להקשיב לעצמך"
גלית תמיר. "חשוב להקשיב לעצמך"
תמיר. "חשוב להקשיב לעצמך"
(צילום: גיל נחושתן)
קראו גם >>>

כשאת מסתכלת אחורה על כל המסע שעברת, איך הוא השפיע על החיים שלך?
"אני זוכרת רגע אחד שהיה מאוד חזק עבורי. היה יום אפרפר של חורף וראיתי פרח סגול שפורח על הרקע הזה, הסתכלתי וכל-כך התרגשתי מהטבע ומהיופי. זה מלווה אותי בחיים. בסוף יש שגרה ומתעצבנים אבל יש את ההבנה הפנימית שהחיים יפים וחזקים וצריך ליהנות מהם כמה שיותר. עברתי שינוי אדיר, כתבתי את סיפור החיים שלי והתחלתי להרצות אותו. עשיתי הרבה שלום עם עצמי בתוך התהליך הזה. מצאתי את המקום שלי ואת הקול שלי. זה חתיכת מסע".
במרוץ שיוזנק ויסתיים בפארק העירוני בעפולה ביום שישי 2.12.2022 בשעה 8:00 בבוקר יהיה ניתן לבחור בין מסלולי ריצה והליכה של 2 ק"מ, 5 ק"מ ו-10 ק"מ. כל המשתתפים יקבלו חולצות ותג חזה שעליו יירשם שם הגיבור או הגיבורה שלמענו הם רצים. "בחרתי שזה יהיה מרוץ שמח", אומרת תמיר, "יש משהו מחמם את הלב באווירה שקשה להעביר אותה במילים כמה היא מרגשת ושמחה. יש כל כך הרבה תמיכה וכל אחד בא למען מישהו".