לפני שבע שנים רכש היזם זאב יוכלמן חלקת אדמה ברצועת החוף על שפת הכנרת בסמוך לחומה העתיקה של טבריה ולשדרת המלונות, כשבעיני רוחו היה חזון להקים בה מלון דירות יוקרה. היום, לאחר שבע שנים ועיכובים לא מעטים, הפרויקט השאפתני Agam Residence, בניין בן 11 קומות המכיל 214 דירות יוקרה נמצא בעיצומה של הבנייה, ויוכלמן היזם מהרצליה רואה את חזונו קורם עור וגידים.
4 צפייה בגלריה
זאב יוכלמן
זאב יוכלמן
זאב יוכלמן
(צילום: אביהו שפירא)

הפרויקט על שפת הכנרת היה עבור יוכלמן הסנונית הראשונה בהשקעה המסיבית שלו בטבריה. מיד לאחר השיווק המוצלח של כל הדירות בפרויקט הוא לא בזבז זמן ויזם פרויקטי דירות ומלונות נוספים בעיר, חלקן בתהליכי בנייה, חלקן אושרו בתב"ע וחלק בתכנון. בסך הכל, שותף יוכלמן בבנייה של מספר גרנדיוזי של 2,000 יחידות דיור וחדרי מלון בבנייה ובתכנון, שבעיני רוחו רואה את טבריה כבירת התיירות של ישראל.
"טבריה צריכה להיות עיר המחוז של הגליל ועיר תיירות פורחת", מפרט יוכלמן את חזונו, "לא סתם אני בונה היום בטבריה ארבעה בתי מלון, מתוך אמונה שטבריה תהיה שם כי היא כבר בדרך הנכונה. עם עוד קצת סיוע ותמיכה של המדינה בתקציבי מדינה ופיתוח ויזמים נוספים שיגיעו ויקדמו פרויקטים, אני משוכנע שטבריה תחזור מהר מאוד לקדמת הבמה. אני רואה את טבריה הופכת להיות בירת התיירות של ישראל. זה כבר לא סוד שטבריה לא רק מזנבת אחרי אילת, אלא פניה להחליף את מקומה. בקרוב טבריה תחליף את אילת כבירת התיירות של ישראל. מי שחווה קצת את הכנרת, הפנינה היפהפייה הזו, מבין את הפוטנציאל של טבריה".

מעורך דין לנדל"ניסט

הרומן של יוכלמן (54), נשוי ואב לארבעה, עם העיר טבריה החל לפני כשלושה עשורים. אז כחייל משוחרר קנה את דירתו הראשונה בחייו בשיכון ד' בטבריה. בהמשך הוא למד משפטים והוסמך כעורך דין. לאחר מכן פנה למגזר הציבורי למשרד האוצר בו כיהן במספר תפקידים עד שהגיע לתפקיד הבכיר של סגן מנהל רשות המיסים. אך כמי שהיזמות בוערת בעורקיו הוא פנה לפעילות עסקית של נדל"ן, תחילה ניהל חברות פרטיות ואחר כך הקים את קבוצת 'יוכלמן גרופ'. "גם כשהייתי ברשות המיסים, תמיד עניין אותי תחום העסקים בכלל ונדל"ן בפרט. יש אתגר וסיפוק אדיר בתחום הבנייה", הסביר את המשיכה לתחום.
בשנים האחרונות עיקר פעילותו העסקית של יוכלמן מתמקדת בטבריה. "טבריה תמיד הייתה מקום שדיבר אלי. כבר בגיל צעיר הגעתי הרבה לנפוש בטבריה ובכנרת ותמיד נמשכתי לעיר, אבל כיזם התחלתי רק ב-2017. כשהגעתי עם הפרויקט של אגם רזידנס הוא היה נראה בגדר חלום מנותק לאנשים מבחוץ. אני שבניתי בתל-אביב ובהרצליה וברמת השרון, הם הרימו גבה. יזמים וקולגות שלי חשבו שנפלתי על הראש כשהחלטתי לבנות בטבריה".

4 צפייה בגלריה
בניית פרויקט Agam Residence
בניית פרויקט Agam Residence
בניית פרויקט Agam Residence
(צילום: פרטי)

אבל יוכלמן ראה מה שאחרים לא ראו והוא מאמין בכל ליבו בפוטנציאל התיירות האדיר של טבריה שעדיין לא מומש: "חשבתי על זה שהגיע הזמן לבנות בטבריה בניינים כמו שבונים במקומות הכי יפים בעולם. הכנרת כל כך ייחודית ויפה, לא פחות מאגם גארדה באיטליה, ומן הראוי לפתח אותה. טבריה מושכת תיירות ספורט, תיירות קיץ וגם תיירות אוונגליסטית מכל העולם. ממוצע התפוסה בחדרי המלון בעיר הוא גבוה והפוטנציאל הוא ענק".
המגרש שרכש יוכלמן בשפת הכנרת, הוא במקום אטרקטיבי בסמוך לחומה העתיקה ולטיילת, במקום שלא בנו בו מאז שנות ה-80. היום כל 214 הדירות בפרויקט כבר מכורות ויש אפילו רשימת המתנה. בנוסף ייפתח במתחם גם אזור מסחר של 2,000 מ"ר, שיהיו בו מסעדה יוקרתית, בתי קפה וחנויות שישנו את פני האזור.

פוטנציאל עצום

אחרי הפרויקט המוצלח הראשון גבר הביטחון של יוכלמן והוא יזם פרויקטים נוספים והעמיק את פעילותו בעיר. "התחברתי לווייב בעיר, לאנשים הטובים שפגשתי פה. כשהגעתי לעיר היה בראשות העיר יוסי בן דוד שאני חייב להחמיא לעירייה בראשותו שקידמה ודחפה יזמות, ולאחר מכן בועז יוסף שעמד בראשות הוועדה הקרואה, איש משכמו ומעלה שהוביל את העיר במקצוענות ופתיחות רבה וחיבק יזמים כמונו שרצו לקדם את העיר".
רשימת הפרויקטים של יוכלמן בטבריה ארוכה: פרויקט שנמצא עכשיו בבנייה הוא Agam View, ביציאה הצפונית מטבריה, בניין דירות בו 144 יחידות דיור שכעת בבנייה ופרויקט אגם בוטיק עם 82 יחידות דיור. עוד שותף יוכלמן בשכונת הרקפות שם הוא בונה בשותפות עם היזם רמי בטאן וקבוצת 'עץ השקד' שכונה של 1,140 יח"ד שנמצאת לקראת השלמת התשתיות ותצא לבנייה בקרוב. בשכונה מתוכנן גם מלון יוקרה.

4 צפייה בגלריה
ראש העיר טבריה יוסי נבעה
ראש העיר טבריה יוסי נבעה
ראש העיר טבריה יוסי נבעה
(צילום: דוברות עיריית טבריה)

עוד בונה יוכלמן יחד עם קבוצת יחזקאל מורד את פרויקט מלון אליזבט ברחוב אחד העם פינת ביאליק שנמצא בשלבים נוספים של תכנון והוא ייצא לשיווק בקרוב. פרויקט נוסף של יוכלמן עם קבוצת יחזקאל מורד הוא מלון בסמוך לקבר רבי מאיר בעל הנס ופארק חמת טבריה - קומפלקס יוקרתי של 300 יח"ד ו-200 חדרי מלון שנמצא בשלב תכנון. עוד פרויקט בשותפות עם בטאן ייבנה בדרך גדוד ברק - מלון בן 140 חדרים. בנוסף יוכלמן פעיל גם בתחום ההתחדשות העירונית בטבריה עם פרויקט עצום בשיכון ד', ברחובות הנשיא וייצמן ולוי אשכול, במסגרתו יפונו כ-440 דירות וייבנו במקומם כ-2,700 דירות.
"אני זיהיתי את טבריה כמקום שעדיין לא מיצה את הפוטנציאל העצום שלו", הסביר יוכלמן, "מקום שיש בו מצד אחד רשות שמוכנה לעודד ולקבל בנייה ומצד שני פוטנציאל של לקוחות שמשוועים לדירות ופרויקטים ברמה גבוהה. אנחנו מתכוונים להביא את אחת הרשתות הגדולות בעולם לאחד מבתי המלון שלנו ועוד רשתות מובילות בישראל. אנחנו מתכננים כ-600 חדרי מלון שהם יותר מ-20 אחוז מכלל חדרי המלון בעיר".

כלים לעודד

לפני כחודשיים נבחר ראש עיר חדש, יוסי נבעה, אחרי ארבע שנים שאת העיר ניהלה וועדה קרואה. "יוסי הוא איש מאוד דומיננטי ותכליתי. יש לו הרבה ניסיון גם בעירייה ואני כבר מתחיל להרגיש את הרצון שלו להמשיך ולפתח את העיר. הוא איש של אנשים שזה מאוד חשוב, טבריה זה מקום של לב ואנשים וחום. צריך לחבק את התושבים ולקדם את העיר. הוא מבין כמה חשוב המנוע של התיירות".

4 צפייה בגלריה
זאב יוכלמן. משקיע גם בקבוצת הכדורגל המקומית
זאב יוכלמן. משקיע גם בקבוצת הכדורגל המקומית
יוכלמן. משקיע גם בקבוצת הכדורגל המקומית
(צילום: אביהו שפירא)
קראו גם:

מה היית מייעץ לו לעשות בטבריה מבחינה תיירותית?
"התיירות צריכה להוביל את טבריה כמנוע צמיחה מאוד משמעותי. בנייה של בית מלון מורכבת שבעתיים מבנייה של פרויקט מגורים רגיל וגם יקרה שבעתיים ובפרט בטבריה שיושבת על השבר הסורי אפריקאי, מה שמייקר את עלויות הבנייה. כדי להוכיח היתכנות כלכלית צריך שתהיה לך תוכנית עסקית נכונה וטובה. העיר צריכה לעודד בנייה של בתי מלון, מעבר לזה זה תורם לעיר במונחי ארנונה, כל 200 חדרי מלון מכניסים 100,000 תיירים לשנה בטבריה. התיירות גם דוחפת את העסקים קדימה ומביאה לקוחות ומשרות לתיירות. היא מושכת אחריה פתיחה של מסעדות ובתי קפה ומקומות בילוי. צריך לתמרץ אטרקציות בטבריה, חייבות להיות אטרקציות משמעותיות שימשכו לפה תיירים, זה לא מורכב. כשיש היתכנות כלכלית לפרויקט תמיד יהיה יזם שיקדם אותו, לכן צריך למצוא את הכלים לעודד את היזמים הנוספים להגיע לפה ולבנות".
מגמת ההתחרדות בשנים האחרונות בטבריה זה משהו שיכול לפגוע בהתפתחות התיירותית של העיר?
"טבריה היא עיר הומוגנית שכוללת אוכלוסייה מגוונת וזה חלק מהיופי שלה. זה לא מתנגש. העיר מושכת אליה תיירות מכל מיני סוגים, יש נישה בפני עצמה של תיירות דת שגם היא עובדת טוב בטבריה. תמיד לאורך השנים היה סטטוס-קוו והוא יישמר כך בין אזור המלונאות שפחות פונה לאוכלוסייה חרדית ושהוא פתוח בשבת לבין אזורים אחרים".
מאמין בכדורגל
בנוסף לפעילותו העסקית בעיר, יוכלמן תורם גם לקהילה ובפרט לקבוצת הכדורגל עירוני טבריה כספונסר הראשי שלה.
"שמתי לעצמי למטרה ללוות את עירוני טבריה מליגה א' כשהצטרפתי עד לליגת העל ואנחנו כפסע משם", אומר יוכלמן, "הכדורגל שם את טבריה על המפה. הקבוצה מביאה כבוד לעיר והרבה מודעות. בעונה הבאה בעזרת ה' כשטבריה תעלה לליגת העל תדמיין שיבואו קבוצות מתל אביב להתמודד עם טבריה באצטדיון של טבריה, אלפי אנשים שמגיעים למשחקים והולכים לאכול במסעדות בטבריה ולבלות על שפת הכנרת, זה ישנה את פני העיר ותדמית העיר בצורה דרמטית. מעבר לקבוצה הבוגרת יש מועדון של מאות נערים שמשחקים ומתאמנים בכדורגל והוא הבית השני שלהם".