מאז הקמתו בשנות ה-50 של המאה שעברה, לא חווה הגן הלאומי חורשת טל תקופה כה ממושכת של חוסר פעילות. אתר הטבע והנופש בצפון עמק החולה בסמוך לקריית שמונה, סגור ומסוגר מאז ה-7 באוקטובר. מנהל האתר, חגי שלמה, מביט בעצב על המקום שעכשיו בשיא תקופת הקיץ, במקום לקלוט אליו אלפי נופשים שייהנו מהמדשאות רחבות ידיים ומבריכות השכשוך באתר, נעול על סורג ובריח.
7 צפייה בגלריה
חורשת טל
חורשת טל
חורשת טל. אין כניסה
(צילום: אביהו שפירא)

"זה עצוב לראות אתר שמקבל אליו מדי שנה מאות אלפי מבקרים, פתאום ריק מאדם", אומר שלמה, "עשבים גדלים במקומות שהם לא צריכים לגדול, הבריכות ריקות כי אין טעם למלא אותם לצרכי המטיילים. אלו דברים שאני לא רגיל לראות. אני רגיל לראות את האזור הומה אדם, ילדים משחקים על המדשאות, קבוצות שמגיעות וחוות לינה בשטח. חבל שהגענו למצב הזה".

הדאגה לעובדי חורשת טל


שלמה (50), נשוי ואב לשלושה תושב שאר יישוב, עובד כבר 29 שנים ברשות הטבע והגנים. בשנים האחרונות הוא ניהל את שמורת הטבע נחל שניר והחצבני ולפני כשנה נכנס לנהל את חורשת טל בעיתוי הכי גרוע מבחינתו. מתחילת המלחמה כל האתרים הצפוניים של רט"ג הסמוכים לקו הגבול עם לבנון, מבניאס במזרח ועד אכזיב במערב, כולל חורשת טל שנחשבת לאחד מאתרי הדגל של רשות הטבע והגנים נסגרו למבקרים. מדי שנה פוקדים את החורשה כ-200,000 מטיילים, חלקם לנים בשטח בחניון הלילה וחלקם מבלים באזור הפיקניק ובחורשה המפורסמת.

7 צפייה בגלריה
חורשת טל
חורשת טל
הכניסה לאתר. הכל שומם
(צילום: אביהו שפירא)

מה שמעציב את שלמה בעיקר, הוא הפגיעה בפרנסת העובדים. "זה מאוד עצוב ולא רק בגלל שהאתר סגור", הוא אומר, "חורשת טל ואתרי התיירות שמסביבנו מספקים פרנסה למאות עובדים בגליל העליון. ברגע שהאתרים האלה נסגרו, נגדעה פרנסתם של מאות משפחות. מדובר גם באטרקציות שקשורות לנהר הירדן שהן סגורות ואתרי התיירות, שמורות הטבע שמגיעים אליהן בעיקר בחודשי הקיץ".
חוסר הפעילות של האתר גם מוביל להפסדים כבדים. "כל המבקרים שבאים לצפון בחודשי הקיץ זה מה שמחזיק את רשות הטבע והגנים. בחורשת טל ההפסד הכספי מוערך בכ-10 מיליון שקלים. חוץ מהפרנסה שאנחנו מספקים לעובדים, יש ספקים שנותנים לנו שירות ואנחנו מפרנסים אותם".

7 צפייה בגלריה
חורשת טל
חורשת טל
בונגלו בלב דשא שהצהיב
(צילום: אביהו שפירא)

הממשלה מפצה אתכם?
"הממשלה לא פיצתה אותנו במלוא ההיקף. היא פיצתה את הרשות באיזשהו אופן בהסתמך על זה שאנחנו מבצעים פעולות התייעלות בתוך הארגון. בנוסף, הוצאנו הרבה עובדים עונתיים לחל"ת מאז אוקטובר 2023. חלקם הועברו לאתרים יותר דרומיים וחלקם מפונים ומצאנו להם מקום עבודה בקרבת המקום שאליו הם פונו. יש לנו מפונים שעובדים אפילו באזור אילת. אנחנו מנסים למצוא פרנסה לכולם כדי שלא נצטרך חלילה להיכנס למהלך של פיטורי עובדים בגלל המצב הקשה".

פחד מטילים


על אף שחורשת טל סגורה כבר תקופה ארוכה, יש במקום צוות שדואג לתחזק ולשמר אותו. "הצוות אחראי לדאוג לזה שהאתר לא ייאבד מהצביון שלו ושהדברים החשובים שנמצאים באתר לא ייפגעו. הצוות עושה עבודות גינון, תחזוקה ושמירה. במקביל אנחנו מסייעים בכיבוי שריפות בשטחים הפתוחים בשמורות הטבע ובגנים הלאומיים. אנחנו שומרים על המקום וברגע שנצטרך לפתוח את האתר הוא יוכל כבר באותו יום לקלוט את המבקרים".

7 צפייה בגלריה
חגי שלמה
חגי שלמה
חגי שלמה
(צילום: אביהו שפירא)

היו נפילות טילים באתר?
"בנחל עיון הייתה נפילה. בחורשת טל ספציפית לא הייתה פגיעה".
מה הפחד הכי גדול שלך שיקרה שם חלילה?
"אני לא חושש מחדירת מחבלים וסומך על הצבא שכרגע מאורגן היטב לאורך הגבול. אנחנו פחות חוששים מכטב"מים כי אנחנו יודעים שהם מכוונים לאתרים שקשורים לצבא. הדבר היחיד שאנחנו כרגע חוששים ממנו זה התקפות של רקטות וטילים מסוגים שונים. אתה אף פעם לא יודע מאיפה זה יבוא לך, לכן העובדים שלנו הונחו שלפני כל יציאה לשטח עליהם לפעול במחשבה. אנחנו מסתובבים עם קסדות ושכפ"צים כשאנחנו מתרחקים ממקומות ממוגנים. יותר מהתחזוקה מאוד חשוב לנו שהעובדים שלנו בסופו של דבר יחזרו הביתה בשלום".

7 צפייה בגלריה
חורשת טל
חורשת טל
חורשת טל
(צילום: אביהו שפירא)

אתה מגיע לעיתים קרובות לאתר גם בשנה הזו כשאין פעילות?
"השנה הפעילות שלי מתרכזת ברמה המרחבית יותר, גם בפיקוח וגם בסיוע לכיבוי שריפות וגם בנושאי פיתוח. אנחנו עתידים לבצע תוכניות פיתוח באתר ויש הרבה עבודה בתקופה הזאת. אנחנו עושים פעולות שיגרמו לכך שכשאנשים יחזרו לבקר באתר, הם יחוו את החידושים שאנחנו בינתיים עובדים עליהם. השקט הזה מאפשר לנו לעשות דברים שלא היינו יכולים לעשות בזמן שגרה כשיש אלפי מבקרים".

7 צפייה בגלריה
חורשת טל
חורשת טל
הספסלים המפורסמים. אין סיבה לפזר אותם
(צילום: אביהו שפירא)

איך אתה מתמודד עם הסיטואציה הזו באופן אישי?
"מאוד קשה לי שהעובדים שלי מפוזרים על פני כל הארץ. בדרך כלל אני מדבר איתם רק בטלפון מדי פעם. אני לוקח את הרכב במיוחד ונוסע לבקר עובד עובד ולראות מה מצבו. העובדים המפונים חוו דברים קשים, וחשוב לי לדעת שהם בסדר ולראות אם יש צרכים שצריך לפתור".

7 צפייה בגלריה
חורשת טל
חורשת טל
הבריכה המרכזית. ריקה ממים
(צילום: אביהו שפירא)

קראו גם:

מחכים לסוף המלחמה


זו הפעם הראשונה שהאתר סגור הרמטית לאורך כל כך הרבה זמן. "לצערנו בעשרים השנה האחרונות היה לנו את מלחמת הלבנון השנייה שסגרה את האתר לחודש ולפני שנתיים הקורונה היממה אותנו ואילצה אותנו לסגור, אבל בקורונה בין לבין קיבלנו אורחים במתווים מסוימים והיו המון מטיילים יחסית לאתרי תיירות אחרים בארץ בגלל שאנשים לא יצאו לחו"ל", סיפר שלמה.
"השנה זה אחרת לגמרי, תקופה כזו ארוכה מעולם לא חווינו. בכל שנותיי ברשות הטבע והגנים אני לא זוכר דבר כזה. אנחנו מחכים שהמצב יסתיים ונוכל לפתוח את שערינו ולהחזיר את המטיילים שכל כך אוהבים לבקר במקום שלנו".