המועצה לשימור אתרים יצאה השבוע בקריאה להציל ולהחיות את התחנות המרכזיות ההיסטוריות של אגד שעדיין נותרו בארץ, ובראשן את התחנה בטבריה, שעם הקמתה בסוף שנות ה-50' של המאה שעברה נחשבה לאחת התחנות המפוארות וליצירה ארכיטקטונית מובילה בישראל.
כידוע, התחנה בטבריה עדיין פעילה כיום, אולם במסגרת תכנית שמוביל משרד הבינוי והשיכון להתחדשות לב העיר טבריה, מוצע להרוס את התחנה ולא לראות בה אתר לשימור.
התחנה המרכזית בטבריה נחנכה בשנת 1959, כעוגן לפעילות אגד בצפון הארץ. המבנה תוכנן על ידי שרגא פרדריק רוהטין, אדריכל חיפני ומורה מוערך לארכיטקטורה בטכניון, יחד עם וולי וולטש. עיצוב המבנה היה ברוח הסגנון המודרניסטי, תוך שילוב בין חומרים שונים ושימוש נרחב בבטון חשוף. למרות שטבריה היתה באותם ימים קטנה יחסית (פחות מ-20,000 תושבים), תוכננה התחנה בהתאם לצרכיו של מטרופולין גדול, וזאת מתוך רצון והתוויית מדיניות ממשלתית לפיתוח עירוני נרחב. בין השאר נבנתה בקומה השנייה מסעדה גדולה עם מבט פנורמי לכנרת, ועל החזית הראשית נתלתה עבודת אמנות מרשימה מפלדה.
כמו תחנות מרכזיות אחרות של אגד, מוקמה התחנה בצמוד ללב העיר, מה שהפך אותה למבנה בעל חשיבות גם מהבחינה האורבנית והמסחרית ולמרכז פעילות שוקק.
אורי בן ציוני, מנהל מחוז צפון במועצה לשימור אתרים, מספר כי התחנה המרכזית בטבריה היא חלק ממכלול של תחנות אגד משנות ה-50', שרובן לא שרדו מאחר שלא קיבלו בזמן אמת את ההכרה הראויה בערכיהן ההיסטוריים והאדריכליים הגבוהים.
קראו גם:
"בתכנית התחדשות העיר בטבריה, מטעם משרד הבינוי והשיכון, לא היתה תחילה הפנמה מצד המתכננים לחשיבות האדריכלית והאורבנית של התחנה, שהיתה מהמפוארות בארץ", אמר בן ציוני, "אחרי שנים של הזנחה ותוספות בנייה כעורות - קשה להבחין בערכיה, אולם הפוטנציאל לשימור ולהתחדשות של המקום יכול וצריך להיות אחד המוקדים הראשיים והמרשימים ביותר של ההתחדשות בלב העיר. כיום, לאחר סיור עם המתכננים, נוצר דיאלוג פורה ורצון להבנה ולהפנמה של שימור מרכיבים שנותרו מהתחנה המקורית. צריך להכיר בסיפורים ובערכים של תחנות אגד שעדיין נותרו, ובראשן התחנה המרכזית בטבריה, כחלק מההכרה בחשיבות השימור של מונומנטים ברוטליסטיים בישראל".