על רקע פתיחת המלחמה 'חרבות ברזל' בגבול עזה, בגבול לבנון מול חיזבאללה והפרסומים כי הסבירות למלחמה כוללת עלתה, קב"ט עיריית טבריה עמי ועקנין חושף חלק מתוכניות העירייה למקרה של ירי טילים על העיר. חמ"ל העירייה פתוח כבר באופן רצוף החל משבת שעברה בבוקר.
4 צפייה בגלריה
קב"ט עיריית טבריה עמי ועקנין
קב"ט עיריית טבריה עמי ועקנין
קב"ט עיריית טבריה עמי ועקנין
(צילום: דניאל דדון)
ועקנין נכנס לתפקידו ביוני 2017 לאחר 32 שנה שבהן שירת בחיל השריון והשתחרר בדרגת רב סרן. בשש השנים האחרונות, ללא קשר להתפתחויות בגבול לבנון, הכין ועקנין את העיר למספר מצבי חירום, כולל ירי טילים, רעידת אדמה ושריפות ענק.
העיר טבריה מרוחקת כ־30 ק"מ בקו אווירי מהגבולות עם סוריה ולבנון, ונמצאת ברמת סיכון גבוהה במקרה שתפרוץ חלילה מלחמה. במלחמת לבנון השנייה ב־2006 ספגה העיר כ־200 טילים, אך ועקנין בטוח כי המלחמה הבאה תיראה אחרת לגמרי. "אנחנו מדברים על כמות של מאות נפילות ביממה, שיכולות לגרום נזק כבד מאוד ברכוש ובנפש", אמר ועקנין, "בטבריה יש לנו דקה אחת להיכנס למרחב המוגן במקרה של ירי טילים מלבנון או מסוריה. המלחמה הבאה תהיה מלחמה לא פשוטה, מורכבת ביותר עם כמות גדולות של טילים ואמל"ח, ועם חימושים מאוד מדויקים ושונים לחלוטין ממה שהיה ב־2006. ולכן, כל אחד ואחת צריכים להיערך למצב חירום של מלחמה בדגש על הנושא של מרחב מוגן בבית, לעזור לאנשים מבוגרים ואנשים חסרי עורף משפחתי. חשוב לזכור שמה שנכין עכשיו יהיה לנו ליום פקודה. אנחנו עושים את המיטב כדי לתת לתושבים מענה בכל תחום ותחום. בשלוש השנים האחרונות, תחת כהונתה של הוועדה הממונה, זכינו להרבה התעצמות באמצעים ובכוח אדם. ביצענו המון כנסים והשתלמויות וכינסנו ועדות מל"ח".

4 צפייה בגלריה
ציוד חירום של עיריית טבריה
ציוד חירום של עיריית טבריה
ציוד חירום של עיריית טבריה
(צילום: דניאל דדון)

בטבריה נבנו בשנים האחרונות פרויקטי מגורים חדשים, אבל בעיר קיימים מאות מבנים ללא מיגון ובמקרה של ירי טילים תושביהם יצטרכו להתפנות למקלטים הציבוריים. כיום יש בעיר, לדברי ועקנין, 131 מקלטים ציבוריים מתוחזקים ומאורגנים ועוד 529 מקלטים משותפים בבניינים הפרטיים שנמצאים באחריות התושבים והם ברמת תחזוקה ירודה.
במקרה של פגיעה במבנים, קיימת תוכנית סדורה לפינוי תושבים. "יש לנו היום מיפוי של העיר בצורה הכי יסודית. אם קרס בניין נפנה את תושביו למרכז קליטה באחד מבתי הספר בעיר שהוקצו לצורך זה במקרה של מלחמה. יש לנו שעון לחימה רשותי שמסתנכרן עם המחוז, פיקוד העורף והממשלה כדי שתהיה לנו הערכת מצב מתקדמות".

"אנחנו צפויים למהלומה"

בתרחיש של מלחמה בעיר, כל הגופים נכנסים למצב חירום. העיר מחולקת לשישה רובעים על בסיס המתנ"סים, ומוגדרים חמש מתקני קליטה בבתי הספר בעיר. הרשות בנויה משמונה מכלולים, שבכל אחד מהם יש מספר תאים שאמורים לתת מענה לתושבים.

4 צפייה בגלריה
מטה ההפעלה של עיריית טבריה
מטה ההפעלה של עיריית טבריה
מטה ההפעלה של עיריית טבריה
(צילום: דניאל דדון)

באירוע חירום נפתח מטה ההפעלה שנמצא במקלט תת קרקעי בעיר, שכבר ערוך ומוכן ליום פקודה. "במקרה של מלחמה כל אירוע מתנקז לתוך המכלולים ומגיע לראש הרשות ואליי, כמנהל הלחימה. אנחנו נצטרך לזקק את כל המידע ולתת את המענה הדרוש", אומר ועקנין. "במקרה כזה אנחנו פותחים את המקלטים ומארגנים את כל הצוותים שלנו, ויש לנו גם גדוד חילוץ מילואים שלנו".
"אנחנו צפויים למהלומה ויודעים שכמות הטילים שתנחת פה תהיה גדולה", אומר ועקנין, "וכמובן שזה ידרוש מאיתנו פינוי וקליטה של תושבים. המאמצים יופנו קודם כל לחילוץ והצלה, וגם להסברה כדי שהמידע יגיע לכל הציבור ומאמץ הרציפות התפקודית: אספקת השירותים החיוניים והמאמץ להשלטת חוק וסדר כדי שלא יהיו התפרעויות וביזה. בשלוש השנים האחרונות הצלחנו לעשות שני מהלכים אסטרטגיים חשובים. פיצלנו את תחנת כיבוי האש והקמנו תחנת משנה בימייה שמקצרת את זמני ההגעה בשעת חירום, וגם במד"א הקמנו בנוסף לתחנה המרכזית תחנה נוספת בשיכון ד' כדי לצמצם טווחים ולחלק את הכוח".

4 צפייה בגלריה
צוות הביטחון של עיריית טבריה
צוות הביטחון של עיריית טבריה
צוות הביטחון של עיריית טבריה
(צילום: דניאל דדון)
קראו גם:

בנוסף, באחריות קב"ט העירייה ישנו גם מחסן חירום מתוחזק היטב וכן מחסן של מיכליות מים שנמצא באחריות תאגיד המים העירוני. "יש לנו במחסן החירום מיטות, שמיכות, מזרנים, גנרטורים, מכשירי קשר, שכפ"צים, קסדות ועוד. יש לנו גם כמות נגררים לא קטנה, שכוללת נגררי תאורה, נגררי חילוץ, נגררי גנרציה וחפ"ק נייד. בנוסף יש לנו 20 מיגוניות ברחבי העיר שהתחלנו לפזר לפני שנתיים. במלחמה אנחנו נושפע מאוד מהמרכיבים האחרים כמו אירוע הפסקת חשמל שהוא אירוע דגל. אם אין חשמל יש לזה השלכות על המזון, התקשורת הרפואה וגם על החוסן הלאומי. היום אני עומד כבר על 28 מקלטים שיש להם הכנה לגנרטור, כולל גנרטורים שנמצא במחסן החירום, אין את זה באף רשות אחרת".