המועצה האזורית עמק יזרעאל הקימה במבואה המשופצת של אולם המופעים ביפעת חדר הנצחה מועצתי לכלל חללי העמק ונפגעי פעולות האיבה. המקום למעשה ישמש כ'יד לבנים' של 40 יישובי המועצה וייערכו בו טקסים לזכר הנופלים.
2 צפייה בגלריה
חדר ההנצחה החדש
חדר ההנצחה החדש
חדר ההנצחה החדש
(צילום: שרון צור)
ההחלטה על הקמת חדר ההנצחה התקבלה בעקבות בקשתם של הורים שכולים בני העמק, שביקשו כי יוקם חדר הנצחה מרכזי לזכר יקיריהם בנוסף לחדרי ההנצחה הקיימים ביישובים עצמם.
"לכל יישוב יש את הפינה שלו ועכשיו עשינו פינה מרכזית לכל חללי העמק", אמר ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר והסביר כי בזכות מיקומו המרכזי של חדר ההנצחה, במבואת אולם התרבות המרכזי בעמק, יוכל קהל רב להיחשף לחדר ההנצחה. "לקחנו את הכניסה לאולם שעוברים בו הרבה אנשים ויש בו הרבה תערוכות מתחלפות ושבקרוב נחזור לערוך בו אירועים ומופעים. אנחנו רוצים לחשוף את הקהל שעובר שם, שיכיר את בני ובנות העמק שנפלו במרוצת השנים. לצערנו נפלו יותר מדי".
2 צפייה בגלריה
קיר הנופלים
קיר הנופלים
קיר הנופלים
(צילום: שרון צור)
השבוע הגיע יו"ר יד לבנים אלי בן שם לביקור בחדר ההנצחה שגם קיבל את תמיכתו של משרד הביטחון. "זה 'יד לבנים' של המועצה בלבד שישלב גם טקסים ואירועי תרבות. בערים המרכזיות זה כבר קיים ואנחנו חשבנו לעשות משהו שמשלב בין שני הדברים. זה מאוד מרגש, כולם יכולים לבוא ולהתרשם", מסכם בצר.
סגן ראש המועצה שי יזרעאלי, אח שכול, ביקר במקום לאחר סיום השיפוץ והתרגש. אחיו עודד יזרעאלי ז"ל נפל במלחמת לבנון הראשונה ודודו צביקה יזרעאלי ז"ל נפל במבצע קדש. "המקום מחבק ומחזק את המשפחות השכולות", אמר, "המועצה הקימה מקום שינציח את זיכרון הנופלים לתמיד".
האם השכולה רחל שטוקלמן מהיישוב תמרת, ששכלה את בנה סרן גלעד שטוקלמן ז"ל במלחמת לבנון השנייה, השתתפה בטקס חנוכת המקום. "זה בהחלט משהו שראוי היה להיעשות והוא נעשה בדרך מאוד מכובדת ומשתפת", אמרה, "איבדנו עד היום יותר מ-300 חללים בעמק ועד היום לא הוקם לזכרם חדר הנצחה ראוי. מגיע כל הכבוד למועצה על הפרויקט המכובד. היינו שלוש אמהות שכולות נציגות בוועדה, זו הייתה החלטה משותפת עקרונית שלנו ושל מנהלת מחלקת התרבות של המועצה רחלי אבידוב, שעשתה את רוב העבודה ופנתה אלינו לאישורים והתייעצויות. חדר ההנצחה נמצא באולם התרבות שהוא מקום מאוד מרכזי בעמק וחלקו משמש לתערוכות שמוצגות במקום, בכך הוא מיישם את החלק של 'במותם ציוו לנו את החיים'".