קבוצת כנרת אבלה וכואבת על לכתו של יענקל'ה ספיר, אחיה הצעיר של המשוררת והמוזיקאית נעמי שמר, שהלך אתמול לעולמו בגיל 84.
2 צפייה בגלריה
יענקל'ה ספיר
יענקל'ה ספיר
יענקל'ה ספיר
(צילום ארכיון באדיבות דוד עינב)
יענקל'ה ספיר נולד בשנת 1938 במושבה כנרת, בנם השלישי של מאיר ורבקה ספיר שעלו מליטא לישראל כחלוצים ואחיה של נעמי שמר ז"ל ורותיק נוסבאום שתחיה, שמתגוררת במושבה כנרת.
יעל צור מנהלת הדיור המוגן בקבוצת כנרת בו הוא התגורר בחודשי חייו האחרונים ספדה לו: "יענקל'ה היה התגלמות הישראלי. מלח הארץ. הוא גדל בבית שהוא ספג בו את כל הערכים של חיבור לאדמה, לעבודת האדמה ולאהבת הארץ וגם התברך בכישרון שאחותו נעמי התברכה בו: אהבת המוזיקה והשירה".
לאחר שהשתחרר משירותו הצבאי בסיירת גולני השתלב בעבודה ברפת והיה רפתן קרוב ל-60 שנה ואף קיבל את פרס המועצה האזורית עמק הירדן על ההתמדה רבת השנים בעבודה ברפת. "הוא היה רפתן איש מקצוע למופת, חרוץ ולמדן. את כל העבודה רבת השנים הוא עשה בשלמות", מספרת עליו צור.
ספיר הוביל את שירת הרבים וערבי הזמר בכנרת ובכל הסביבה. הוא למד לנגן באקורדיון והוביל את הקהילה בשירה בערבי החג, ובאירועים מיוחדים. "נעמי אחותו כתבה את הספר 'שירת רבים ושירת יחיד', יענקל'ה היה המוביל של שירת הרבים וליווה את החיים שלנו עד יום העצמאות האחרון", מספרת צור, "עשיתי איתם בדיור המוגן ברכה מוזיקלית ליום העצמאות ה-75; הקלטתי את יענקל'ה ואת הדיירים כאשר כל אחד שר בית או פזמון משיר העבודה של אלתרמן ונרדי ויצרנו קולאז' של ברכה מוזיקלית. יענקל'ה פתח וסגר את הברכה, תמיד הוא היה המוביל. הוא לא הפסיק לשיר".

2 צפייה בגלריה
נעמי שמר ז"ל
נעמי שמר ז"ל
נעמי שמר ז"ל
(צילום ארכיון: אפי שריר)
קראו גם:

יענקל'ה ספיר ז"ל היה חלק בלתי נפרד מקבוצת כנרת בה התגורר כל חייו: "יענקל'ה וכנרת זה בעצם ישות אחת. בערבי השירה שהוא הוביל הוא היה בוחר את השירים האופטימיים של נעמי. השירים והזיכרונות ימשיכו אבל השירה שלו תהיה חסרה לנו".
הוא הותיר אחריו את אשתו זהבה לה היה נשוי קרוב ל-60 שנה, חמישה ילדים ונכדים רבים.