במוזיאון חצר היישוב הישן בירושלים נערך אתמול לרגל יום העצמאות ה-71 למדינה טקס הענקת 'אות התקומה' לארבעה אישים שתרמו תרומה מיוחדת לתקומת העם המתחדש בארצו. אחד מארבעת מקבלי האות הוא הסופר, המשורר, הפובליציסט והמחנך תושב עפולה עמנואל בן סבו.
2 צפייה בגלריה
ארבעת זוכי אות התקומה (צילום: נב"ס)
ארבעת זוכי אות התקומה (צילום: נב"ס)
ארבעת זוכי אות התקומה (צילום: נב"ס)
הועדה שבחרה בבן סבו נימקה וכתבה כי מפעליו החינוכיים והתרבותיים ויצירתו מעודדים קרבה ליהדות ולאהבה לזולת. בן סבו תורם בכתיבתו לילדים ונוער, מנחיל ערכים של אזרחות טובה וחינוך לשלום, כבוד האדם וחירותו. הוא מקדיש את חייו לחינוך ילדים ונוער בסיכון ומעניק להם סיכוי, אופק ותקווה. במשך 30 שנה הצליח בן סבו לשזור חינוך, יצירה ואהבה בקרב אלפי תלמידי הפנימיות הטיפוליות שיקומיות וקרב אליהם את אהבת השיר והספר.
עוד נכתב בנימוקים לקבלת האות כי דרך הכתיבה של בן סבו היא לשלב בין ספרות יפה לבין עולם הילדים. מבחינתו הכוונה היא להקנות ערכים, לעצב את האישיות, לפתוח בפניהם אופקים, לפרוש עלילות שיציירו מתכּונות שונות של מציאות, של חֲברות שונות. כיוצר פורה ומוביל חש בן סבו מחויבות להעניק ולהעשיר את לילדים. הנתינה היא מהות חייו והוא משלב את אהבתו לספרות העברית לאהבת האדם שבו. על כך ראוי עמנואל בן סבו לאות התקומה מטעם מוזיאון חצר היישוב הישן בירושלים.
את האות המרשים העניקו אורה פיקל צברי, מנהלת המוזיאון, ועו"ד חגי סיטון יו"ר הנהלת המוזיאון. הטקס התקיים בהנחיית יו''ר אגודת הסופרים העבריים לשעבר, הרצל ובלפור חקק.
2 צפייה בגלריה
עמנואל בן סבו עם מעניקי הפרס  (צילום: נב"ס)
עמנואל בן סבו עם מעניקי הפרס  (צילום: נב"ס)
עמנואל בן סבו עם מעניקי הפרס  (צילום: נב"ס)
הזוכים בפרס הנוספים הם: המשורר יצחק גנוז, 92, חוקר פולקלור, עורך כתב העת 'ידע-עם'. עוד בפולין ארגן גנוז קבוצת ילדים ונוער גדולה של ניצולי שואה, ויחד עימם חצו גבולות ועלו על ספינת המעפילים 'אקסודוס' - יציאת אירופה תש''ז. גנוז היה ממפקדי 'אקסודוס'.
אות התקומה הרביעי הוענק לאחיות צלילה והדסה באו (71) - זמרות, פזמונאיות וציירות - בנותיהם של רבקה ויוסף באו, שניצלו מהשואה וסיפורם הובא בסרט המופת 'רשימת שינדלר'. אביהן ,יוסף באו היה מי שהכין עבור המוסד את הדרכונים, מסמכים ותעודות הזהות ובהם מסמכיו של המרגל אלי כהן ז"ל. האחיות מנהלות את מוזיאון האנימציה שייסד אביהן, יוסף באו ז''ל - 'בית יוסף באו'.