שעון החול של מרתון טבריה 2017, ה־40 במספר, עבר השבוע את מחצית זמן ההרשמה שניתן לאצנים המבקשים להשתתף. עד עכשיו, כ-50 יום לפני המרוץ שיתקיים ב־6 בינואר, נרשמו אליו רק כ־800 איש. מאחר שההרשמה עדיין נמשכת, קשה להעריך כמה בסופו של דבר ישתתפו במרתון, אבל האירוע יתקשה כנראה להגיע ל־2,000 משתתפים כמו בשנה שעברה - מספר מכובד ביותר אפילו בהשוואה לשיא הארצי של מרתון תל אביב, 2,300 איש.
בעל צרכים מיוחדים מתכונן למרתון טבריה: "הריצה מוציאה אותי ממשברים"
מה קרה השנה לתחרות המסורתית שמתקיימת בהצלחה זה ארבעה עשורים? בלב הפרשה עומדת מחלוקת בין איגוד האתלטיקה בישראל לבין עיריית טבריה, לאחר שבמשך שנים נערך המרתון בשיתוף פעולה בין שני הגופים. אשתקד הודיע האיגוד שלא ישתף עוד פעולה עם העירייה.
"לאור ההתנהלות של עיריית טבריה בשנה החולפת", פורסם באתר האיגוד באפריל השנה, "החליטה הנהלת איגוד האתלטיקה על הפסקת שיתוף הפעולה עם עיריית טבריה. ההחלטה התקבלה לנוכח ההתנהלות הקלוקלת במהלך ההכנות למרתון 2016, במהלכו ולאחר סיום האירוע". בעקבות החלטה זו לא תתקיים גם אליפות ישראל, שנערכה באופן מסורתי במסגרת המרתון.
לדברי גורמים בעיריית טבריה, לאחר פגישה שתיערך עם יו"ר איגוד האתלטיקה יעלה גם נושא אליפות ישראל ו"כרגע מסתמן כיוון חיובי". יחד עם זאת, העירייה הודיע שהתחרות תתקיים גם ללא שיתוף פעולה עם האיגוד, אך המשבר הזה גרם לאיחור בפתיחת ההרשמה - רק כ־100 ימים לפני יריית הפתיחה - זמן קצר מדי, לטענת גורמים המעורבים בתחום. במרוצים דומים, לדבריהם, נהוג בענף לפתוח את ההרשמה מיד עם סיום המרתון הקודם.
המרתון המסורתי אכן זוכה לאהדה רבה בקרב האצנים הישראלים, אבל הפתיחה המאוחרת של ההרשמה התקבלה אצלם ברגשות מעורבים. מישאל דגן, מבכירי המאמנים בארץ בתחום הריצה, המכהן כראש מועדון הריצה 'תל אביב 100', הביע חשש עם פתיחת ההרשמה שאצנים חובבים, הזקוקים לתקופת אימון של חצי שנה, יחליטו להסתפק באימון קצר.
"גיל אוכלוסיית המרתון הממוצע בארץ הוא 50-40", אמר אז. "רבים מהם הגיעו לפרק ב' בחיים - הילדים עזבו את הקן ופתאום יש להם זמן לרוץ, בניגוד לאנשים צעירים, שאינם פנויים לאימונים ולהשקעה הדרושים למרתון, בגלל קריירה או משפחה. אם כולם היו חבר'ה צעירים, או חיילים משוחררים בכושר קרבי - לא היתה בעיה. אלא שהאצנים האלה הם לרוב חובבים ולא תמיד בנויים לריצה. דרוש זמן לאדם כזה להגיע למרתון בלי לסכן את עצמו בפציעה, ואימון של שלושה חודשים פשוט לא מספיק לשם כך. ומה שהכי מסוכן הוא שרבים מהם פשוט לא מודעים לסכנה".
"ההרשמה למרתון טבריה ה־40 במספר", נמסר אז מהעירייה, "נפתחה באיחור כי התנהל תהליך ארוך לבחינת שיתוף פעולה עם איגוד האתלטיקה, שבמסגרתו נערכה גם אליפות ישראל, כמו גם עם בעלי חסויות אחרות. החלטנו לפתוח את ההרשמה למרתון, שעליו מופקדת חברת 'מרתון ישראל', ואנו בטוחים שהוא יהיה גדול יותר, חזק יותר ומהיר יותר, כמיטב המסורת ב־40 השנים האחרונות".
"אמרו לנו להמתין" אחת הבעיות החמורות במרתון הקודם היתה עיכוב בחלוקת הפרסים הכספיים לחלק מהזוכים. לפני כחודשיים, לאחר שהודיעה על פתיחת ההרשמה, מסרה העירייה ל'ידיעות טבריה' כי "כלל כספי הרצים מהארץ ומחו"ל של המרתון ה־39 ב־2016 - שולמו". מבדיקה שנערכה השבוע נראה כי הצהרה זו אינה מדויקת. הזוכים הישראלים אכן קיבלו את כספם, אך לטענת סוכנים של אצנים זרים שזכו במקומות הראשונים, אלפי דולרים עדיין לא הגיעו ליעדם.
צ'רלס פנקר, לדוגמה, שמייצג את אדינה ג'רוטיך קוואמבאי מקניה, שהגיעה למקום הראשון במקצה הנשים, אמר השבוע ל'ידיעות טבריה': "האמת היא שאני כבר לא יודע מה להגיד, כי עשרה חודשים אומרים לי שהכסף עומד להגיע". מקונאן בירהאנו מאתיופיה, המייצג בארצו שלושה אצנים שהגיעו לשלושת המקומות הראשונים במרתון הקודם, שמח מאוד לקבל שיחה מישראל ומיד שאל: "אולי אתה יודע מי אמור להעביר לי את הכסף על זכיית האצנים?" החובות לאצניו, לדבריו, עומדים על 8,300 דולר.
המתחרים שאתה מייצג לא קיבלו את הכסף? "לא, אף אחד. בנוסף לזה, הוצאתי הרבה כספים מכיסי כדי להביא אותם, וגם על זה לא קיבלתי החזר".
הוסבר לכם מדוע התשלום מתעכב? "הם אמרו לנו להמתין, אבל עד היום אנחנו לא יודעים מדוע לא שילמו לנו".
האם בעתיד תשלח שוב מתחרים למרתון טבריה? "כן, אם יציעו לנו תנאים טובים ואם ישלמו בזמן, לפי חוקי התאחדות האתלטיקה הבינלאומית - בתוך 60 יום מהמרוץ".
האם פנו אליך לגבי השתתפות השנה? "בינתיים לא. אני לא יודע מה יהיה בהמשך".
השתתפותם של אצנים מהשורה הבינלאומית הראשונה הוסיפה יוקרה למרתון מדי שנה. "התנהלות העירייה במקרה הזה מסכנת את המוניטין של האתלט