בית משפט השלום בנצרת גזר חמש שנות מאסר על תושב האזור שנאשם ב־13 עבירות הונאה ומרמה, תוך שימוש בכרטיסי אשראי שאינם שלו, זיוף צ'קים והצגת מצגי שווא בדבר זהותו, כישוריו ועיסוקיו. הנאשם הודה במעשיו והורשע בהסדר טיעון.
תלונה: נוכל סוחט קשישים מעכו בטלפון
על פי כתב האישום שהוגש נגדו ביצע האיש, בשנות ה־30 לחייו, את העבירות המיוחסות לו במשך שלוש שנים, מדצמבר 2012 עד למעצרו באפריל 2015. בשנים אלה גרף לכיסו למעלה מחצי מיליון שקל שבזבז בקניות, במסעדות ובבתי מלון יוקרתיים, בעזרת פרטים של כרטיסי אשראי שגנב מאחרים.
האיש, כך נטען נגדו בכתב האישום, נהג להציג את עצמו כעובד חברות היי־טק שונות כגון גוגל, אינטל ואפל, ולהזדהות בשמות בדויים. כך, לדוגמה, לפני כשנה יצר קשר עם בעל דירה בטבריה והציג עצמו כמנהל בחברת אינטל, שמחפש דיור לשלושה מעובדיו.
בעל הדירה התרשם ממנו לחיוב והשאיר אותו בדירתו לבד, לאחר שנתן לו מפתח והלווה לו 200 שקל. הנאשם עזב את המקום כעבור זמן קצר ולקח עמו מחשב נייד ופנקס צ'קים שמצא בדירה. בחמש הזדמנויות אחרות שכר הנאשם מחשבים, טלפונים וציוד לאירועים, שעבורם שילם מקדמות נמוכות באותם צ'קים גנובים - ולא השיב את הציוד.
כשנה לפני כן, על פי אישום אחר, התקבל האיש לעבודה כמטפל בחברת סיעוד וגנב מבתי המטופלים ציוד אלקטרוני ופרטי כרטיסי אשראי, שבהם השתמש בין היתר לתשלום של כ־115 אלף שקל עבור אירוח ב־47 בתי מלון ברחבי הארץ, מצפת עד ירושלים. הוא נאשם שיצר קשר עם בתי המלון בטלפון או במייל, הזמין חדר כעובד חברה מסוימת ונהנה משירותים מיוחדים. בפעמים אחרות הגיע למקומות האירוח ללא הזמנה מראש ועזב בלי לשלם כלל.
על פי אישום נוסף, האיש הציג עצמו בפני אנשים שונים שפגש - בבתי מלון, בבתי חולים, בבתי עסק ובבתי משפחות שעבד אצלן - כמי שמבין ועוסק בהתקנת מחשבים, טאבלטים וטלפונים סלולריים. כך שכנע כ־20 אנשים ובתי עסק שונים למסור לידיו 29 מכשירים, שדרשו לכאורה תיקון או שדרוג.
בטיעוניה לעונש הדגישה המדינה את "החוצפה, עזות המצח והזלזול שאפיינו את מעשיו, כשבמשך תקופה ארוכה חי חיי נהנתנות על חשבונם של עשרות אנשים". הנאשם, שכאמור הודה, הצהיר בבית המשפט שיכבד כל עונש שיוטל עליו, ובלבד שיופנה לגמילה מאלכוהול ומסמים.
"הנאשם נהג במרמה במסגרת כל מפגש אנושי שקִיֶים ובכל הזדמנות שנקרתה בדרכו בשיטתיות, בסִדרתיות ולאורך שנים", כתב השופט אדריס נעמן בהחלטה, "וכל מפגש כזה הסתיים בגרימת נזק מָמוני ישיר, כמו גם בנזקים עקיפים קשים ומתמשכים לקורבנותיו".
השופט הוסיף כי לא רק שהנוכל התקיים על חשבונם של אחרים, אלא ניהל חיי בזבוז וראווה כשהוא מתאכסן, בין היתר, במלונות של "האלפיון העליון", סועד במסעדות יוקרה, יוצא לבילויים ולסרטים, ואף מזמין אחרים לארח לו חברה. "חוצפתו ותעוזתו לא ידעו שובע עד כדי כך, שבלילות מסוימים הזמין ושילם בשני מלונות שונים", כתב השופט.
בנוסף לעונש המאסר גזר עליו השופט 18 חודשי מאסר על תנאי לתקופה של שלוש שנים מיום שחרורו, קנס בסך 40 אלף שקל ופיצוי לכל אחד מהמתלוננים בשיעור 12 אחוז מסך הכספים שנגנבו ממנו, בסכום כולל של כ־60 אלף שקל.