"יש שנאה בין המוסלמים ליהודים, זאת עובדה. וכל מתייפיפי הנפש האלה שמבלבלים את המוח על דו קיום צריכים לדעת שאין דו קיום ולא יהיה. אלו מילים יפות וריקות של מנהיגים, בשטח אין כלום וזאת עובדה". כך אומרים ארבעה צעירים מנצרת, שמאסו במדינה ובמצבם של הערבים בה ומבקשים למרוד בשיטת המשטר הישראלית, וגם להשליט כאן שלטון מוסלמי.
מדאיג מאוד: שלט של דאע"ש נתלה בנצרת תושב אלוני הבשן: "בוקר אחד נמצא את דאעש"
הם לא מאלו שיוצאים לרחובות, וגם לא נמנים על רעולי פנים המעלים תמונות לפייסבוק עם דגל פלסטין או חמאס. ההפך, הם פועלים כרגע בחשאי, חדורי אידיאולוגיה, ומבקשים לגבש גרעין פוליטי־אסלאמי קיצוני בנצרת, כשלדעתם מקומו של האסלאם לא מקבל את כבודו הראוי.
נפגשנו עם ארבעתם במקום מסתור, והם פרשו בפנינו את משנתם: למה הם לא אוהבים יהודים ולמה חשוב שכל מוסלמי יידע היטב שזו לא זכות להיות על אדמת פלסטין, אלא חובה.
משטר של הגבלות בתחילה קבענו להיפגש בתיווך של צד שלישי בבית קפה, אולם זמן קצר לפני מועד הפגישה הם חששו להיחשף וביקשו לשנות את מקום המפגש. בסוף נפגשנו במקום שאיננו ציבורי. כשאני מגיעה, הם יושבים עם טריינינג קפוצ'ון, כשמשקפי שמש מכסות את עיניהם וכובע מכסה חצי מפניהם. שניים מהם עוטים זקן מעוצב בקפידה.
הם מביטים בי בחשד. ראשית הם בודקים אם אני נושאת איתי מצלמה סמויה או מכשיר הקלטה. לאחר שעברתי את הבדיקה הם מסרבים לומר לי את שמם, ולא מוכנים לתת לי מספרי טלפון או כל דבר אחר היכול לזהותם. על צילום לעיתון אין בכלל מה לדבר. הם מתעניינים מאוד היכן בדיוק מופץ 'ידיעות העמק' ומגלים בקיאות רבה בתקשורת הישראלית העברית.
"אנחנו לא מתכוונים לקום יום אחד ולבצע רצח עם ביהודים", אומר בנחרצות אחד מהם וניגש ישר לעניין. הוא סטודנט ודובר עברית רהוטה. "אנשים מסתכלים על האסלאם רק כעל דבר מסוכן, ואני לא מבין למה", הוא מוסיף. "היהדות לא מסוכנת? יש באסלאם אמונה בשכר ובעונש, ואנחנו מאמינים שאם לקחו ממך משהו - אתה צריך להשיב אותו בכל דרך אפשרית.
"המטרה מקדשת את האמצעים. אנחנו מאמינים שלקחו לנו פה את האדמה. פלסטין היא שלנו, וכל השאר רק אורחים פה. באסלאם יש את חוק השריעה, שמטיל מגבלות על אלו שאינם מוסלמים וחיים במדינה מוסלמית. רק בני דתות מונותאיסטיות רשאים לחיות במדינה מוסלמית, והם מוגדרים כ'בני חסות' ונתונים תחת משטר של הגבלות. זה מבחינתנו המצב האידיאלי - שהאסלאם יהיה זה ששולט. מי שבוחר לחיות תחת חסותו - יחיה בשלום. מי שלא - או שילך מרצונו או שיגורש בכוח".
לדבריו, עיקר ההתעסקות שלהם כרגע היא רק בשיח ובהעברת המסר. "אנחנו עושים חוגי בית, יושבים עם כמה מטיפים במסגדים, שומעים ומעבירים את המסר גם בתפילות", הוא מסביר. "לאחריהן יש שיחות שעוברות מפה לאוזן. זאת החוכמה, ככה מקשיבים יותר. מה שישראל עשתה במבצע הזה, כשהיא רצחה ילדים וחפים מפשע, אין עליו סליחה.
"אם אנחנו לא נגן על עצמנו, זה יקרה גם לנו. אני רואה מה קורה למשפחות שלנו ולעם הפלסטיני בשטחים. אם זה ימשיך ככה והגזענות לא תיפסק, נמצא את עצמנו זרוקים במדינות אחרות ובמקומות אחרים כפליטים. לא ניתן לזה לקרות.
"יש סבל גדול בקרב בני עמנו בשטחים. נוח לנו שאנשים חושבים שאחנו טיפשים. הם חושבים עלינו רק במובן של הפגנות, הנחת מטענים ופיגועים. זו טעות, צריכים דווקא לפחד מהחכמה שלנו. האסלאם משתלט על כל העולם, גם בארצות הברית וגם באירופה. הדרך שבה זה נעשה היא בחכמה".
טיהור אתני? הארבעה אומרים שהתארגנו יחד כדי להפיץ את עקרונות האסלאם, את החזרה בתשובה ואת ה"טיהור האתני", כלשונם, בחלקים שונים של הארץ. ניכר היטב מהשיחה איתם שאין להם בינתיים שיטת פעולה מסודרת, ושההתארגנות הזו עדיין בחיתוליה.
כשאני אומרת להם שהשימוש במונח "טיהור אתני" מזכיר ימים אפלים במיוחד בהיסטוריה האנושית, הם מוחים על האנלוגיה. "לא, זה לא כמו השואה", מסביר אחד מהם, שמקדיש את רוב שעות יומו ללימוד האסלאם.
"עם השנים נעשתה פה בישראל סוג של התבוללות. הנוצרים, היהודים והמוסלמים חיים יחד בערים מעורבות. אני חושב שבתור התחלה צריכים לעשות הפרדה בין העמים שחיים כאן. מאוד קל להתפתות לדברים מסוימים כמו להוריד כיסויי ראש או לערוך מפגשים בין הדתות, אבל אנחנו טוענים שזה פסול ושגוי מתוך אידיאולוגיה".
לשניים מהצעירים, שמגיעים ממשפחות מוסלמיות מסורתיות, יש אג'נדה ברורה. "היהודים לא אוהבים אותנו, וכך גם הנוצרים", הם קובעים. "הם חושבים שאנחנו נחותים ולא משכילים, אבל הם טועים. אנחנו לומדים ויש לנו מוטיבציה. מדינת ישראל היא קודם כל שלנו ורק אחר כך של אחרים. אבות אבותינו היו פה. "רוצחים את האחים שלנו בעזה ובשטחים. ישראל היא