22 קולות בלבד הכריעו את הכף בבחירות לרשויות המקומיות לפני כחודשיים והעניקו לעלי סלאם את ראשות עיריית נצרת. בסיומה של הדרמה הדיח סלאם (62) את קודמו בתפקיד, ראמז ג'רייסי, שישב על כיסא ראש העירייה במשך 20 שנה, ובכך הפך להפתעת הבחירות במגזר הערבי.
תעלומה: חמישה כלבים נמצאו מתים ביום אחד הגרוש: האישה חזרה בשאלה והתלבשה לא צנוע מחכים לכם בעמוד של "ידיעות העמק" בפייסבוק
ביום שלישי שעבר הגענו ללשכתו של סלאם. כבר בכניסה ללשכה, ניתן היה להבחין בלחץ ובמתח של כל הנוכחים. יום לפני כן פסק בית המשפט המחוזי בנצרת שהקולות הפסולים ייספרו מחדש ובכך העמיד בסכנה ממשית את המשך כהונתו של ראש העירייה החדש. סלאם עצמו היה דרוך, אך שידר אופטימיות ואוירה טובה: "הכול יהיה בסדר, זה שלי", אמר בביטחון, "אף אחד לא ייקח את זה ממני, אין מה לדאוג".
עוד במהלך הריאיון עמו קיבל סלאם טלפון מעורך דינו, שבישר לו כי בית המשפט העליון הוציא צו עיכוב ביצוע על החלטת בית המשפט המחוזי. אף על פי שלא מדובר בפסיקה סופית, באותו רגע סלאם ממש יצא מגדרו מרוב אושר ואפילו מחה כמה דמעות של הקלה.
סלאם, הנדסאי מכני בהכשרתו, נשוי ואב ל־11 ילדים, שימש במשך כ־15 שנה כסגנו של ג'רייסי. ארבעה חודשים בלבד לפני מועד הבחירות לרשויות המקומיות, החליט להתמודד מולו על ראשות העיר.
סלאם הוא דמות מוכרת בעיר נצרת. הוא נחשב כ"אחד מהעם", אחד שמבין ללבם של התושבים ונמצא לצדם. בניגוד לקודמו הוא מצוי בקשרים טובים של שנים עם תושבי נצרת עילית הסמוכה, הן בנושאי ספורט והן בנושאים אחרים אותם ניסה לקדם, מאז שנבחר לראשות העיר.
"נצרת עילית ואנחנו חיים בשכנות, והיחסים בין שתי הערים צריכים להיות מצוינים", אמר השבוע סלאם, "השבוע היה אצלי שר התיירות עוזי לנדאו, ומיד הזמנתי את ראש עיריית נצרת עילית שמעון גפסו להגיע. אני חבר של גפסו. אנחנו נעשה שיתופי פעולה ופרויקטים משותפים. אני רוצה שיהיה פה דו קיום וששתי הערים יהיו דוגמא ומופת לכל הארץ בעניין השלום בין היהודים לערבים. נוכל לעשות דברים גדולים יחד", אמר בחיוך רחב.
סלאם לא מוטרד מההתבטאויות המפורסמות של גפסו נגד מגוריהם של ערבים בנצרת עילית. "נפגשנו במשחק כדורגל לפני שבוע", סיפר, "הקבוצות של נצרת ונצרת עילית משחקות בליגה הארצית. אמרתי לו שהוא צריך להתקרב יותר, ראש עירייה צריך להיות של כולם, של כל תושביו, ואת הגזענות שנובעת מפוליטיקה צריך להשאיר לכנסת.
"חשוב לי שנעבוד יחד. אני רוצה שנביא יחד שלום למדינה. נהיה גשר של שלום בין הצד הערבי ליהודי, ובין היהודים לפלסטין. הכול מתחיל כאן בבית. הגיע הזמן לשלום בין כולם, אני יודע שנוכל להעשיר פה את כל האזור. הדבר העיקרי פה זה התושבים וכולנו רוצים רק לטובתם".
לדבריו של סלאם, התושבים היו צמאים לשינוי. "לתושבים לא שינה אם מוסלמי או נוצרי יהיה בשלטון (סלאם הוא מוסלמי, ג'רייסי נוצרי - ו.ל). הם היו עצובים וכבויים. הם איבדו את הכבוד והגאווה שלהם והם רצו ראש עירייה שיחזיר להם את זה. חרתי על דגלי לתת לכל אדם ותושב ולא משנה לאיזה זרם הוא משתייך, מוסלמי או נוצרי, את הכבוד שלו, הגאווה והביטחון לחיות בנצרת".
עם הפנים לעתיד סלאם מתכוון לנקוט בכל הדרכים כדי לשמור על ביטחון תושביו. "אני אלחם בכל תופעת האלימות באשר היא", הבטיח, "אם זה ברחובות ואם בבתי הספר. אני רוצה עיר רגועה עם תושבים בטוחים ואעשה הכול כדי לשמור על השקט".
סלאם מעוניין מאוד לקדם את התיירות בעירו. "נצרת היא עיר מרהיבה, יש פה פוטניצאל אדיר והיא לא נמצאת במקום הגבוה שאליו היא צריכה להגיע מבחינה תיירותית. השאיפה שלי שנצרת תהיה מוקד תיירותי ארצי ועולמי".
לדבריו, הוא יהפוך את נצרת בתקופה קצרה לעיר שכולם ידברו עליה. "נצרת תהיה עיר הדגל", הבטיח, "אני כבר בונה שכונה חדשה בעיר עם מאות יחידות דיור, אני צריך שקט תעשייתי לעבוד ולא התעסק בשטויות. יש לי תוכנית עבודה ארוכת טווח, אני מתכוון להביא לכאן תעשייה והייטק.
"אני רוצה להפוך את נצרת לעיר שמקבלת בברכה את כל המגזרים והדתות, שעיני כל העולם יהיו נשואות אליה. חשוב לי שתושבי כל הארץ יגיעו לכאן ויבינו מה הקסם שטמון בעיר, שהדו קיום יבלוט ושהשלום יתנוסס מכל עבר. אעבוד יומם וליל כדי שכל זה יקרה. זה החזון שלי, אנחנו נהיה דוגמא ומופת לכל העולם".
גפסו מברך את על בחירתו של עלי סלאם לראשות העיר נצרת: "אני מברך על בחירתו של עלי, אנחנו בקשרים טובים. בעיני דו קיום זו שכנות טובה. אני רואה בו שותף, והתחייבתי לסייע לעיר נצרת ולתושביה במסגרת הקשרים שלי גם גורמים שונים".