אחד הדברים הבודדים שמעודדים את מילה רוזנפלד לקום בכל בוקר הוא מפעל ההנצחה שהקימה בעשר אצבעותיה לזכרה של בתה הצעירה אלה, שנהרגה בפיגוע האוטובוס בקו 5 בתל אביב בשנת 1994.
קראו עוד ב-mynet: חשד: תושב עפולה גנב תרמילי חיילים מאוטובוסים הוסר שלט לנשים לא להתערבב עם גברים בלוויות מחכים לכם בעמוד של "ידיעות העמק" בפייסבוק
בימים האחרונים נמתחת בעיר צפת ביקורת קשה על כוונתה של העירייה לפנות את מוזיאון הבובות שהקימה רוזנפלד, הממוקם בבית אשת"ם בעיר העתיקה, וזאת בשל סכסוך שפרץ בינה ובין העירייה באשר לתנאי הפעלת המוזיאון. הפרשה נדונה בבתי המשפט זה שנים אחדות וטרם הוכרעה, ובשבוע שעבר החליטו חבריהם של רוזנפלד ושל בן זוגה, ולדימיר ויסמן, לארגן הפגנה ספונטנית מול בניין העירייה.
להפגנה הגיעו עשרות אנשים, חלקם תושבי צפת בעבר ואחרים שמעולם לא התגוררו בה, וכולם ביקשו להביע את מחאתם נוכח הכוונה לסגור את המוזיאון הייחודי.
היה קשה עד מאוד לדובב את רוזנפלד השבוע, בשל העברית הרצוצה שבפיה והבכי שאותו לא הצליחה לעצור, תוך שהיא ממלמלת בין דמעותיה: "אי אפשר להתגבר על טרגדיה כזאת, אף פעם". דבריה שמובאים כאן תורגמו לעברית בידי בן זוגה ויסמן.
כעשרה חודשים לאחר מותה של אלה אישרה מועצת העיר צפת החלטה להקצות לרוזנפלד אולם קטן, שבו תקים מוזיאון בובות. בתמורה התחייבה רוזנפלד לקיים במקום סדנאות יצירה לילדים, לנוער ולמבוגרים - ללא תמורה. יש לציין כי בקטלוגים ובדפי מידע שהפיצה עיריית צפת למבקרים בה היא התייחסה לאוסף הבובות של רוזנפלד כאל "מוזיאון" לכל דבר ועניין.
בשנת 2008, בעקבות ביקורת על נכסי עיריית צפת, פנה היועץ המשפטי של העירייה אל רוזנפלד וביקש ממנה לשלם כ־50 אלף שקל עבור שכר דירה והוצאות חשמל, מים וארנונה.
העירייה: "היא משתמשת בשכול"
מאז מתנהל בין רוזנפלד לעירייה מאבק משפטי סבוך, שעדיין תלוי ועומד בבתי המשפט. המאבק החל למעשה חודשים ספורים לפני כניסתו של שוחט לתפקידו, בעת שנערכה בעיריית צפת ביקורת של נכסי העירייה.
בעקבות הביקורת קיבלה רוזנפלד מכתב מעו"ד יוסי עוז, ששימש בשעתו יועץ משפטי חיצוני של עיריית צפת, ובו התבקשה לשלם סכום של כ־50 אלף שקל עבור שכר דירה והוצאות חשמל, מים וארנונה.
רוזנפלד השיבה במכתב שבו פירטה את תנאי ההסכם שערכה, לטענתה, בשעתו עם ראש העירייה לשעבר משה חניא, ומשלא נענתה, לדבריה, הגישה נגד עיריית צפת תביעה בסך 140 אלף שקל — כספים שלטענתה הוקצו למוזיאון על ידי משרד הקליטה אך 'נתקעו' בעירייה - כך על פי כתב התביעה, וכן פיצויים על נזקים שנגרמו לה, לדבריה, בשל התנהלות העירייה בעניינה.
בכתב ההגנה שהגישה העירייה, באמצעות עו"ד נתן פנץ מצפת, הוכחשו כל הטענות ונטען כי מוזיאון הבובות אינו מוכר כישות משפטית, ולפיכך אינו רשאי לתבוע ולהיתבע.
תביעתה של רוזנפלד נדונה בבית משפט השלום בצפת, ועד עתה נערכו כמה דיונים בעניינה. הדיון הבא נקבע לפברואר 2014. במקביל, באוגוסט 2012 תבעה העירייה את רוזנפלד, באמצעות עו"ד פנץ, ודרשה ממנה לפנות את המקום ולשלם לעירייה כמאה אלף שקל בשל חובות ארנונה ושכר דירה.
"ההתנכלות לה", כלשון הבקשה, נעשית על רקע מאבק פוליטי ארוך שנים שניטש, לטענתה, בין בן זוגה לבין ראש העירייה שוחט וממלא מקומו, ארקדי באראסט. דיוני בית המשפט בתביעה זו טרם החלו, וכעת ממתינים הצדדים להחלטת בית המשפט בנוגע לבקשתה של רוזנפלד להתגונן.
עד שיוכרע גורלו של המוזיאון, רוזנפלד ממשיכה להגיע אליו בכל יום, כבר בשעות הבוקר המוקדמות. היא ממשיכה ליצור בובות מרהיבות, מארחת במקום קבוצות של אורחים ותיירים וגם מקפידה לקיים את הסדנאות הקבועות.
חשבת על תרחיש שבו לא תהיה ברירה ותיאלצי לפנות את המקום? "אני חושבת על זה כל הזמן, וזה גורם לי להרגיש כאילו הפרתי את ההתחייבות שלי לאלה. אם המוזיאון הזה ייסגר, זה אומר שגם החיים שלי ייגמרו".
מהעירייה נמסר: "אין מדובר במוזיאון אלא באוסף פרטי של הגברת מילה. לעיריית צפת אין התנגדות להשארת האוסף במקומו, והיא תתמוך בהמשך הצגתו כל עוד הדבר יוסדר מבחינה חוקית, היות שמדובר במבנה ציבור. צר לנו שהגברת מילה משתמשת בנושא השכול ובמות בתה הטרגי. אנו נמתין להכרעת בית המשפט ונפעל כמובן בהתאם לחוק".