כבר יותר משנתיים שהאמן, הצייר והסופר, יאיר גרבוז, מתגורר בצפת, אבל אם תשאלו אותו, הוא יאמר שהוא תושב הגליל. מבחינתו, הוא פשוט מצא את הבית המושלם במיקום המושלם ובמחיר המתאים בשכונת נוף כנרת שבעיר.
יאיר גרבוז: צפת היא אחת הערים הגזעניות בארץ צפת: תושב הקים קבוצת פייסבוק נגד ההתחרדות מחכים לכם בעמוד של "ידיעות העמק" בפייסבוק
"צפת היא עיר שמעולם לא השכילה להיות חיה ודינמית למען תושביה", הוא אומר השבוע ומוסיף: "העיר אמנם נראית טוב יותר מכפי שנראתה לפני שנים ספורות, היא נקייה יותר ופה ושם אפילו רואים כיכרות מטופחות ופרחים צבעוניים, אבל האם הייתי מגדל כאן את ילדיי? התשובה היא לא, ממש לא.
"אני מסתכל סביבי, לא רק בצפת, רואה את מידת הפרימיטיביות של האנשים ואומר לעצמי שלא ייתכן שזה יימשך ככה. הנה דוגמה: הגליל, בעיקר, מאופיין בכל מיני קברים, שאם תשאלי אותי קבורים בהם שייח'ים בדואים או לכל הפחות חיות, ואנשים פוקדים אותם בהמוניהם, משתטחים עליהם, מקימים אוהלים ואפילו מצפים להיכנס מזה להיריון, זה נראה לך נורמלי? ואם זו התרבות, אז למה כבר יש לצפות מהמערכת העירונית? רק שיהיו רחובות נקיים וקצת פרחים טריים פה ושם".
נראה שלשונו המושחזת של גרבוז עובדת שעות נוספות בגליל, הגם שלדבריו, אוויר ההרים וקצב החיים האיטי והשלו, עשו אותו למתון ואפילו סבלני יותר. לקראת הבחירות לרשויות המקומיות בעוד כשבועיים וחצי, הוא מתמודד ברשימה למועצת העיר רמת גן ותומך במועמד שלדבריו מחזיק בגישה מהפכנית בכל הנוגע לחינוך: "אני מבין שזו התקווה היחידה שנותרה לנו, הכול מתחיל ונגמר בחינוך, והרשימה שבה אני תומך גורסת שהוראה היא לא מקצוע.
"נקודה. הוראה צריכה להיות מקצוע שני: סופר מוערך ילמד ספרות, מהנדס מכונות ילמד מכניקה וכך הלאה, אני לא רואה דרך אחרת. ודבר נוסף, בית ספר הוא לא בית חרושת לציונים. בואו נלמד את הדור הבא קצת ערכים, שיהיו קודם בני אדם, אחר כך משכילים".
"לפרוץ את מעגל הקסמים" אחרי שיחה של כשלוש שעות במרפסת ביתם של בני הזוג גרבוז, המשקיפה אל הנופים המרהיבים של הגליל והגולן, ברור לגמרי שאין כמעט דבר שלא מצליח להעלות את חמתו: שיטת הממשל, הגרעין האיראני, חברי הכנסת, החרדים, הרבנים, ובעיקר רבה הראשי של צפת, הרב שמואל אליהו, והרשימה עוד ארוכה.
הוא תומך בהמשך כהונתו של ראש העירייה אילן שוחט, והסביר כי הוא עצמו רואה שינוי בחזות העיר, ולכן לדעתו יש לאפשר לשוחט להמשיך לכהן, כדי למנוע זעזועים מיותרים בעיר.
הצעד שעשה גרבוז, שגישתו כלפי החרדים ידועה כלוחמנית, כשבחר להקים את ביתו השני דווקא בעיר שנתונה בשנים האחרונות בתהליך התחרדות שרק הולך ומעמיק, מעלה סימני שאלה. אבל את גרבוז קשה לתפוס בלי תשובות מוכנות.
"אני חוזר ואומר שאני מעדיף להיקרא תושב הגליל", הוא מדגיש ומוסיף, "יש יותר גרוע מצפת. קחי, למשל, את בית שמש, וכאן אני חוזר להיבט הארצי: החרדים עושים בצפת ובכל הערים שעליהן השתלטו כבשלהם, כי המדינה מתירה להם, חד וחלק. לא מזמן ביקרתי ב'מדיסון סקוור גארדן' בניו יורק, ולמרבה הפליאה נתקלתי שם במשפחות חרדיות שצופות בקרקס לצד נערות שביקיני זה לבוש מוגזם אצלן.
"מישהו שם יעז להגיד מילה לנערות? התשובה היא לא, כי יש חוקה והכל מעוגן בתוכה. כאן אין דין ואין דיין: הם רוצים מוסדות חינוך משלהם - הם מקבלים, הם רוצים הפרדה בין בנות ובנים – אין בעיה, הם רוצים ללמוד תורה ושהמדינה תשלם להם – גם זה הולך.
"אז נוח להם לחפש את הערים החלשות יותר, שבהן הם הופכים לכוח, ואחר כך לך תצפה מראש העירייה שיצליח לעשות מהפכות, כשרוב תושביו בכלל פטורים מתשלום ארנונה. שום דבר לא ישתנה בצפת, עד שהמדינה לא תבהיר לחרדים שמי שרוצה ללמוד תורה, שילמד על חשבונו. זה מעגל קסמים שאין ברירה, אלא לפרוץ אותו".
איפה האמנים? גרבוז סבור שהתקווה היחידה של העיר טמונה בפקולטה לרפואה ובמוסדות נוספים שיחליטו להשתקע בעיר, אך לא ממש מצליח להסביר איך קרה ששלוש שנים מאז נפתחה הפקולטה המדוברת, השינוי לא ממש נראה לעין בעיר המנומנמת.
"אני חושב שהדרך היחידה להתגבר על הבעיות ועל אלפי החרדים שנוהרים לכאן בהמוניהם ולא משלמים מסים, לא משרתים בצבא ולא נחשבים אזרחי המדינה בכלל, היא להביא לכאן אוכלוסייה חזקה ומשלמת מסים, אבל זה בינתיים לא קורה כאן, לא בטוח שאני מבין למה".
אולי בגלל מחסור במקומות תעסוקה ובחיי תרבות ופנאי? "יש היגיון בדברים האלה, ובכל זאת, אני עדיין מקווה שזה יקרה, למרות שאני חייב לומר שאני לא ממש מחובר לצפת. אני בא, למשל, בימי רביעי, כי אני מאוד אוהב את השוק העירוני, ואם יש לי אורחים אז אני מביא אותם לסיור בעיר העתיקה, מה שאתם מכנים 'רובע האמנים'. גם זה מרגיז אותי,