משרד הבריאות מתחיל ביישום תוכניתו לפתח את בתי החולים בצפון, ובמסגרתה נחנכה השבוע מחלקה נוירוכירורגית בבית החולים בנהריה. ובבית החולים זיו בצפת החלו עבודות התשתית להקמת מכון ההקרנות (רדיותרפיה).
רב שזיהה גופות באסון המסוקים דורש הכרה כנכה מחכים לכם בעמוד של "ידיעות העמק" בפייסבוק
הקמת מכון ההקרנות, שישתרע על שלוש קומות בשטח כולל של כ־2,500 מ"ר בצמוד למכון האונקולוגיה, צפויה לארוך כשנתיים ולעלות כ־37 מיליון שקל. עלות רכישת הציוד הייעודי למכון מוערכת בעוד 20 מיליון שקל.
המחלקה הנוירוכירורגית שנפתחה בנהריה תשרת את כל אוכלוסיית הצפון, ותאפשר קיום ניתוחים במקרים של פגיעות ראש שנגרמו בתאונות או בפעולות איבה לאורך גבול הצפון.
עד כה הוטסו פגועי ראש לבית החולים רמב"ם בחיפה, לעתים ישירות ממקום התאונה ולעתים רק לאחר שנבדקו קודם בחדר המיון בזיו. הקמת המחלקה בנהריה תאפשר לצוותי מד"א לקבל החלטה מושכלת בשטח באשר לבית החולים אליו יפונה כל מטופל, תוך התחשבות במצבו, בזמן ההגעה לבתי החולים (נהריה או רמב"ם) וכמובן, בזמינות כלי הטיס.
"זהו יום היסטורי לרפואה בפריפריה", הצהיר השבוע מנהל בית החולים בנהריה, ד"ר מסעד ברהום, "לצערנו, במשך שנים רבות נאלצו מטופלים שסבלו מחבלות ראש להמתין זמן רב עד להגעתם לטיפול במרכזים רפואיים מרוחקים. אני בטוח כי השילוב בין צוות מקצועי לציוד וטכנולוגיות חדשניות יהפוך את המחלקה הנוירוכירורגית שלנו לאחת המובילות במדינות ישראל".
מדוברות בית החולים זיו נמסר: "מאחר שמדובר בבתי חולים פריפריאליים, לא ניתן לרכז את כל השירותים בבית חולים אחד. עם זאת, בעקבות הקמת הפקולטה לרפואה בצפת, החליט משרד הבריאות על שדרוג של כל בתי החולים בצפון הארץ.
"על כן, בהתייעצות עם דיקן הפקולטה לרפואה ועם מנהל בית החולים זיו, אוסקר אמבון, הומלץ על הקמת מחלקות מיוחדות בפיזור גיאוגרפי, כדי לאפשר מיקוד התמחויות בבתי החולים השונים, באופן שבו ניתן יהיה לקצר גם את זמני הנסיעות של החולים הנזקקים לטיפולי הקרנות ונוסעים היום לרמב"ם וגם את זמני הפינוי במקרים של חבלות ראש, שעד כה פונו לרמב"ם או לבתי חולים גדולים במרכז הארץ".
ראש מינהל רפואה במשרד הבריאות, פרופ' ארנון אופק, הסביר מדוע לא הוקמה מחלקה נוירוכירורגית בזיו: "משרד הבריאות מעוניין מאוד לפתח את בתי החולים בפריפריה, אולם המשרד חייב לעבוד בהתאם לסדרי עדיפויות הנובעים מהמגבלות התקציביות.
"לכן הוחלט כי בשלב זה תינתן עדיפות לבית החולים בנהריה בתחום הנוירוכירורגיה, ולבית החולים זיו בצפת תינתן עדיפות בתחום האונקולוגיה. בעתיד תישקל שוב האפשרות להקים מחלקה נוירוכירורגית בבית החולים זיו בצפת".