תל עדשים: צמח הבקית הנדיר חזר לאדמת עמק יזרעאל. במסגרת פעילות אימוץ וטיפוח נחל תל עדשים, יצאו תושבי המושב ביום שישי האחרון אל השטח יחד עם טל רטנר, אחראית תחום חינוך וקהילה ברשות ניקוז ונחלים קישון.
מחכים לכם בעמוד של "ידיעות העמק" בפייסבוק
חלק מחברי המושב הופתעו לגלות כי את התעלה שזרמה בין השדות בעבר, מחליף כעת נחל חי. במסגרת עבודות ההכנה של השטח - אפיק הנחל הורחב, הגדות מותנו ונוצרו איים ושטחים בוציים אשר יצרו מגוון בתי גידול. לצד הנחל פותחה טיילת עבור התושבים.
במסגרת האירוע נטעו חברי הישוב עצים ושתילים ליד הנחל, סייעו בבניית פינת ישיבה מאבני לקט והשקו את העצים הצעירים במי הנחל. בנוסף, התקיימה במקום הדרכה של החוקר והצפר שי אגמון על החי והצומח בסביבות הנחל.
נחל עדשים, הוא אחד מיובליו המרכזיים של נחל קישון. הנחל זורם בינות לשדות חקלאיים של מושב תל עדשים.לפני כשנתיים, הצטרף המושב לפרוייקט "קהילה מאמצת נחל" אותו מובילה רשות ניקוז ונחלים קישון כחלק משיקום ופיתוח בר קיימא.
הנהלת המושב ומתנדבים חברי הקהילה, יצרו ועדת היגוי אשר יחד עם אנשי המקצוע מטעם רשות ניקוז ונחלים קישון, הובילו את התכנון של שיקום ופיתוח הנחל ואת הפעילות הקהילתית שהתקיימה בו.
במסגרת התהליך נוצרה שותפות רחבה בין קהילת הישוב, המועצה האזורית עמק יזרעאל, קק"ל , רשות הטבע והגנים ורשות ניקוז ונחלים קישון.
אחד הצמחים המעניינים אשר נשתלו ליד הנחל הוא צמח נדיר, אנדמי לישראל ומצוי בסכנת הכחדה חמורה בשם בקית יזרעאל. הצמח זוהה לראשונה בעמק יזרעאל ותואר על ידי אחד מאבות הבוטניקה, אלכסנדר אייג ואוטו וורבורג.
כיום זהו הצמח בעל ה"מספר האדום" הגבוה ביותר בישראל שכן הוא כולל שלושה קריטריונים שכולם מצויים בדרגה המירבית לסכנת הכחדה: נדירות רבה, קצב הכחדה מואץ ואנדמיות.
אקולוג רשות הטבע והגנים יפתח סיני, העביר זרעים של הצמח הנדיר אל משתלת הרדוף, שם הונבטו בזהירות והפכו לשתילים שהובאו אל נחל עדשים. בסיוע התושבים, הושב הצמח אל מקום תפוצתו הטבעי. כעת מקווים במושב כי הצמח ישוב לשגשג במקום.