במסגרת יום עיון של מכללת עמק יזרעאל בנושא הסרבנות והגיוס לצה"ל, סערו הרוחות בקרב הסטודנטים בתגובה לדברים שנשאו נציגים התומכים בהשתמטות מצה"ל. מפיקי הכנס במכללת עמק יזרעאל ביקשו להעלות לדיון את הנושא הטעון, ולהציג את צדדיו השונים.
בפאנל, שנקרא 'השתמטות מצה"ל, אחוזי הגיוס והאחריות החברתית', לקחו חלק ד"ר לאה רוזן, מהחוג למדע המדינה במכללה אשר הנחתה את הפאנל, ח"כ ישראל חסון ודוברים מתנועות התמוכות ומתנגדות לתופעה. דוברי עמותות 'שוויון בנטל' ו'אם תרצו', אשר מתנגדות לתופעה ומעודדות גיוס, ולעומתם דוברי 'תנועת פרופיל חדש' ו'יש גבול', אשר דיברו בעד תופעת ההשתמטות.
הדיון החל באורח אקדמי למדי, אך הרוחות התלהטו כאשר נציגת תנועת 'פרופיל חדש' כינתה את חללי צה"ל פושעי מלחמה. מאור זלצובר, סטודנט שנה א' למדעי המדינה במכללה, נכח בפאנל והתרעם לנוכח ההתבטאויות הקשות. "נציגת תנועת 'פרופיל חדש' החלה להטיף נגד המדינה. בקהל הייתה אם שכולה שהגיבה לדברים שלה, והנציגה של התנועה כינתה את הבן שלה פושע מלחמה".
זלצובר מוסיף ומספר שנציג נוסף כינה את ישראל מדינת אפרטהייד וטען שבשום מדינה דמוקרטית אחרת שוטרי ימ"מ לא ייכנסו לבתים של אנשים ויגררו אותם מבתיהם.
יערה דנן, ממפיקי הכנס, ציינה כי באגודה צפו שהפאנל יעורר תגובות ויהיה סוער. "יש עמדות שצריך לשמוע גם אם לא אוהבים. הדיון היה סוער ומעניין לשמוע את כל קצוות הקשת שיש".