לא לחינם לקח על עצמו ראש עיריית צפת, אילן שוחט, גם את תיק החינוך. בשנים האחרונות מתמודדת העיר צפת עם בריחה של תלמידים אל מחוץ לעיר, אחוזי הצלחה נמוכים בבגרות ומכת נשירה. עכשיו הוא מתכנן רפורמה. יריית הפתיחה שלו השבוע הייתה החלפת שני מנהלי תיכונים בעיר. בתיה וישניה, המנהלת של מקיף עמל ע"ש בגין, ואלי יוסף מנהל תיכון דתי אמי"ת.
אם זה לא היה קורה בבת אחת זה אולי לא היה מושך כזו תשומת לב, אבל העובדה ששני מנהלי בתי הספר הגדולים בצפת יסיימו את תפקידם בו זמנית בסוף שנת הלימודים הנוכחית, הפכה את הנושא לסלע מחלוקת גם במישור הפוליטי הפנימי.
חבר מועצת העיר, שוקי אוחנה, סבור שראש העירייה מנסה להיבנות מהצעד הזה. "הוא רוצה לעשות רושם כרפורמאטור גדול, אבל האמת היא שאין מאחורי זה דבר. לפחות לגבי בתיה וישניה, אני יודע שלא הוא זה שיזם את הליכתה. היא מסיימת את תפקידה משום שהוצע לה תפקיד אחר ברשת עמל".
ברשת עמל אומרים כי הישגיה של וישניה ראויים לציון ומתבטאים באחוזים הגבוהים של הזכאים לתעודת בגרות. אולם גורמים בעירייה ציינו כי גם יש דרכים רבות לבחון את נתוני הבגרות, והאחוז הסופי לא מעיד בהכרח על ההישגים.
בגזרה השנייה של בית הספר התיכון הדתי אמי"ת שביעות הרצון בעירייה מתפקוד המנהל , אלי יוסף, הייתה קטנה עוד יותר מאשר בתיכון עמל. יוסף לא זכה להערכה גם בקרב ועד ההורים. "הייתי פעיל במשך תקופה מסוימת וניסיתי לדחוף ולסייע, אבל הרגשתי שהעניינים לא זזים כפי שקיוויתי, אז הרמתי ידיים וכיום אני ממש לא מעורב, ולכן גם אינני מעודכן בשינויים, אם יש כאלה", אמר עו"ד חברון טרבלסי, מנכ"ל מכללת צפת ומי שהיה פעיל הוועד ההורים הבית ספר.
תיכון מקיף עמל ע"ש בגין (צילום: אביהו שפירא)
שוקי אוחנה טוען שנוצר כיום מצב שבו אין יד מכוונת במערכת החינוך, וההצהרה של ראש העירייה, שהוא מחזיק תיק החינוך, היא צעד תקשורתי שאין מאחוריו ממשות. "ראש העירייה מאציל סמכויות על כל מיני אנשים, אבל זה יוצר בלבול גדול, ולא יודעים מי אחראי על מה. חבר המועצה משה אוחיון מחב"ד התחיל להיות מעורב פתאום גם בענייני בתי הספר החילוניים, הרב פנחס קלח מהאגודה גם מעורב. יש פה מצב שאין בעל בית ברור".
למעשה, שלושה יעדים עיקריים עומדים בפניו של שוחט: מניעת הנשירה טיפוח מצוינות ויישום מלא של אופק חדש. המטרה היא לדבריו, למשוך אוכלוסיות חזקות לעיר. "זה נושא קריטי", אמר שוחט, "החינוך הוא תחום חשוב מאוד והשינוי הצפוי יחזק משמעותית את העיר, כשהמטרה היא לעודד תושבים לעבור להתגורר בצפת".
מרשת עמל נמסר: "רשת עמל ובראשה מנכ"ל הרשת מעריכים מאוד את פועלה של וישניה בבית הספר המקיף עמל צפת. במסגרת קידום מנהלים נבחרים והעצמת הרשת, מנכ"ל הרשת, מר שמעון כהן, מבקש לפתוח בפני וישניה אפשרויות ניהול במטה הרשת".
תגובת בתיה וישניה: "תגובת רשת עמל היא גם תגובתי".
מרשת אמי"ת נמסר: "קרית החינוך של אמי"ת בצפת עוברת שינוי משמעותי והיא תחולק משנת הלימודים הקרובה לשני בתי ספר: ישיבה ותיכון לבנים ואולפנה ותיכון לבנות כשלכל אחד מהם ימונה מנהל עצמאי. בעקבות השינויים במבנה הארגוני, נתקבלה החלטה משותפת של רשת אמי"ת ושל אלי יוסף, שניהל את הקריה במתכונתה הקודמת, בשלוש השנים האחרונות, לסיים את התפקיד".
תגובת אלי יוסף: "בסוף השנה הזאת אני אמור לצאת לשנת חופש, ולאחר מכן לשוב לניהול בית הספר. כל מידע אחר אינו נכון".
הכתבה המלאה מתפרסמת בסוף השבוע ב'ידיעות קרית שמונה'