הועדה המקומית לתכנון ובניה בגלבוע דנה השבוע בתכניות לחלוקה של מיזמי טורבינות הרוח בסמוך לכפר יחזקאל וקיבוץ עין חרוד איחוד. בהיערכות לדיון ובהתאם להחלטת מליאת המועצה יזם ראש המועצה האזורית הגלבוע, עובד נור (המשמש גם כיו"ר הוועדה המקומית), מהלכים לאיסוף ממצאים ועדויות מצטברות, נוכח פעילות טורבינות הרוח המוקמות בגולן.
2 צפייה בגלריה
טורבינות רוח ברמת הגולן
טורבינות רוח ברמת הגולן
טורבינות רוח ברמת הגולן
(צילום להמחשה: יוסי וקנין)
מהמוא"ז הגלבוע נמסר כי לטובת הצגת הממצאים זימן ראש המועצה לוועדה מספר עדים מהמועצה אזורית גולן, ובראשם חיים רוקח, ראש מוא"ז גולן, אשר פירט בפני הוועדה חלק מהממצאים המצטברים, ואמר לוועדה כי נוכח הממצאים אין בכוונתו לקדם את המשך הקמת טורבינות הרוח המאושרות באזורו בחמש השנים הקרובות, עד אשר הצוות המדעי של "מכון שמיר" יסיים את עבודת המחקר והניטור המקיף, המצביע על השלכות ותוצאות פעילות הטורבינות.
ירון דקל, העומד בראש אותו צוות מחקר, הציג אף הוא לוועדה ממצאים ראשונים, שעל אף ראשוניותם יש בהן לבסס עדויות להשפעות על בעלי החיים המצויים בסמיכות לטורבינות שהוקמו.
עוד נמסר מהמוא"ז כי תמיכה נוספת לדברים התקבלה בעדות כתובה שהועברה לוועדה על ידי חקלאית מקיבוץ אל-רום העובדת בשטחים החקלאים שבסמוך לטורבינות הפעילות, שהוצגה כעדות אישית ראשונה בפני ועדות תכנון להשפעות בריאותיות שליליות, שככל הנראה נגרמות מפעילות הטורבינות.
2 צפייה בגלריה
ראש המועצה האזורית הגלבוע עובד נור
ראש המועצה האזורית הגלבוע עובד נור
ראש המועצה האזורית הגלבוע עובד נור
(צילום: שרון צור)
קראו גם >>>
גם חבר מליאת מוא"ז הגלבוע שגיא כהן (גן-נר) המצוי בקשר עסקי עם חקלאי רמת-הגולן, ביטא את התרשמותו מהשלכות פרויקט 'עמק הרוחות' שהוקם לאחרונה ברמה"ג.
עובד נור, ראש המועצה: "להבנתנו מדובר בממצאים משמעותיים מספיק כדי לחזק את הספק ואת דרישתנו המעוגנת בבסיס ההסכם עם היזמים, שבמקרה של ספק, יש לעצור את הפעילות ולהעמיק בבחינה ובניטור. אנו מקיימים את החלטת מליאת המועצה, ועומדים על קיום ניטור ובדיקה מעמיקה של הטורבינות החדשות שהוקמו ברמת הגולן, כתנאי לכל המשך דיון".
בהמשך לדברים של ראש המועצה ולאחר שמיעת היזמים והעדויות החליטה הוועדה פה אחד לעצור את התכניות, עד אשר יתקבל מידע מוצק יותר על השלכות הפעילות.
אורי השילוני, ממובילי המאבק נגד הקמת טורבינות הרוח, בירך על ההחלטה. "עדיף מאוחר מאשר אף פעם לא. אני שמח שראש המועצה עשה שינוי כיוון ואחרי שנים של תמיכה במיזמי הטורבינות החליט שהדבר מסוכן", אמר השילוני, "אני קורא לציבור להמשיך ולהתנגד בכל הכוח ולהתאגד. הכוח הציבורי משנה מציאות והציבור הוכיח את הדבר במאבקים נוספים".
עוד מסר השילוני כי הוא מקווה שוועדת הערר תקבל את דעת המתנגדים לטורבינות ותבין שיש כאן סיכון בריאותי משמעותי שאסור לקחת אותו. "חשוב להדגיש כי הטורבינות ברמת הגולן שאליהן הוועדה התייחסה הן בגובה 136 מטר ולעומתן הטורבינות שמתוכננות כאן הן גדולות בהרבה בגובה 207 מטר", הסביר השילוני, "זה דבר שישנה את פני האזור מהקצה אל הקצה; עלול לפגוע בריאותית בתושבים ובוודאות לקטול המוני בעלי כנף. יש להתנגד לתוכניות האלו שתרומתן האנרגטית זניחה לחלוטין".