מכה למאבק בהקמת טורבינות הרוח בעמק חרוד: בית המשפט המחוזי בנצרת דחה בשבוע שעבר את עתירתה של המועצה האזורית הגלבוע נגד מתן היתרי בנייה לטורבינות. במטה המאבק לא מתכוונים לוותר ומתכננים להחריף את המאבק בטורבינות, שלדבריהם יפגעו קשות בחי ובטבע בסביבה.
4 צפייה בגלריה
מבט לאזור בו הטורבינות מתוכננות לקום מכיוון תל יזרעאל
מבט לאזור בו הטורבינות מתוכננות לקום מכיוון תל יזרעאל
מבט לאזור בו הטורבינות מתוכננות לקום מכיוון תל יזרעאל
(צילום: אלית חביב גלעד)

השופטת הכריעה

תהליך קידום תוכניות טורבינות הרוח בעמק חרוד עבר מסלול ארוך מאוד של התנגדויות ציבור, במסגרתן דן חוקר מטעם הוועדה המחוזית עם המתנגדים במשך יומיים, כשבסוף התהליך הוציא המלצה לעצור את התוכניות ולבנות שתי טורבינות בלבד תוך ניטור ובחינה מדוקדקים. הוועדה לא קיבלה את המלצות החוקר שהיא עצמה מינתה, וכשהדיון חזר לוועדה המחוזית השתמש היו"ר אורי אילן בקולו הכפול כדי לאשר את הקמת טורבינות הרוח. מאז נדונו התוכניות במספר עררים נוספים, שהאחרון שבהם נדחה כאמור לפני מספר ימים.
בעתירה שהגישה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של המוא"ז הגלבוע נטען כי החלטת הוועדה המחוזית התקבלה בהתבסס על פרוטוקול שסולף ולא שיקף את האמור בישיבת צוות המעקב. עוד נטען בעתירה כי נפלו פגמים רבים בעבודתה של רשות הרישוי המחוזית. העותרת דרשה מבית המשפט לתת צו על תנאי שימנע את תחילת העבודות להקמת הטורבינות עד שיבוצעו כיסוי מאגרי המים הסמוכים ופעולות הניטור הנדרשות. בהחלטה של השופטת עירית הוד לדחות את העתירה נכתב: "מצאתי כי אין לקבל את טענת העותרת, לפיה נפלו בהחלטת רשות הרישוי פגמים היורדים לשורשו של עניין אשר יש בהם כדי להצדיק את התערבותו של בית משפט זה בהחלטה האמורה".
ראש המועצה האזורית הגלבוע, עובד נור, הוציא הודעה לתושבים לאחר החלטת בית המשפט בה אמר כי "אנו לומדים היטב את הפסיקה, את האפשרויות והמשמעויות העומדות בפנינו להמשך, לצד המשך העבודה האינטנסיבית מול משרדי הממשלה הרלוונטיים, נמשיך לבחון כל אפשרות לפעולה ולפעול בכל דרך אפשרית".

יותר גבוה מעזריאלי

המאבק נגד הקמת טורבינות הרוח בגלבוע החל כבר לפני שבע שנים, מיד כשנודע על התוכניות להקמתן.
הכל החל ב־2015 כשממשלת ישראל התחייבה לקדם מדיניות הפחתת פליטות ולהציב יעדים של אנרגיה מתחדשת. התוכנית שמקודמת משנת 2017 מתוכננת בעמק חרוד ומשתרעת בין עפולה לבית שאן. במרחב הזה מתוכננות כ־21 טורבינות רוח בגובה של מעל 200 מטר, מוטת כל כנף 70 מטר. לטענת מטה המאבק נגד הקמתם, מגדל עזריאלי הגבוה ביותר מגיע ל־187 מטר.

4 צפייה בגלריה
אור שלוני באחת ההפגנות
אור שלוני באחת ההפגנות
אורי השילוני באחת ההפגנות
(צילום: מאבק 2020)

בסוף 2020, לאחר שהוסרו ההתנגדויות, הפרויקט קיבל את אישורה של הוועדה המחוזית ויצא לדרך. ההשקעה בו תעמוד על כ־400 מיליון שקל ומקימה אותו חברת EDF ישראל. הוא יכלול 16 טורבינות רוח, שיוקמו בשלושה מתחמים בסמוך ליישובים בית אלפא, חפציבה, עין חרוד וכפר יחזקאל. אם לא יהיה שינוי, הוא מתוכנן להתחיל לפעול מסחרית בעוד כשנה.
לטענת אלית חביב גלעד, פעילה סביבתית ומנהלת הקהילות 'גלבוע ירוק' ו'שומרים על בעלי הכנף', תרומת טורבינות הרוח למשק האנרגיה זעומה והנזק שלהן עולה על התועלת בפרט באזור הגלבוע. "יזמי הטורבינות אוהבים להשתמש בסיסמאות 'חשיבות תמהיל אנרגיות', 'שמש בקיץ, רוח בחורף', 'שמש ביום, רוח בלילה" אך במציאות, בעמק חרוד ובאזור כולו, הרוח נושבת בעיקר בקיץ ובעיקר בשעות אחר הצהריים ובאופן כללי עוצמת הרוח חלשה יחסית", אומרת חביב גלעד, "חקלאי העמק הוותיקים יעידו כי שעות הלילה ולפנות בוקר היו תמיד המועד הטוב ביותר לריסוס השדות החקלאיים בשל מיעוט הרוח. כך שסיסמאות לחוד ומציאות לחוד. במקביל, טכנולוגיות אגירה שב־2017 נשמעו לרבים כמו מדע בדיוני, כבר פעילות היום. יש לציין כי גם אם יקומו כל התוכניות בגולן, בגליל, בעמק ובדרום גם יחד, מדובר בכאחוז אחד מכלל הצריכה ב־2030. מהטורבינות הקיימות כיום ניתן ללמוד, כי ההספק בפועל נמוך בעשרות אחוזים מההספק המותקן".

4 צפייה בגלריה
אלית חביב גלעד
אלית חביב גלעד
אלית חביב גלעד
(צילום: פרטי)

עיקר ההתנגדויות של התושבים ושל ארגוני הטבע והסביבה נוגע בפגיעה במרקם העדין של הטבע באזור ובציפורים שמקננות בו בעונת הנדידה. הטורבינות גורמות לפגיעה בנוף ולרעש, ובשל כך נקבע מרחק מינימום של כ־500 מטר מיישובים. "הטורבינות הן סכנה ואסון לכל אזור הגלבוע והעמקים ולערים עפולה ובית שאן", אומר אורי השילוני, ממובילי מאבק 2020 ומהמתנגדים הבולטים להקמת טורבינות הרוח. "מדובר על מגדלים בגובה של 70 קומות שמסתובבים במהירות עצומה של 330 קמ"ש. הטורבינות מייצרות רעש בלתי נסבל שמסוכן לאדם ולפי מחקרים גרמניים מגיע גם עד למרחק של 20 ק"מ. לא רק שהטורבינות מכוערות, פוגעות בנוף וקוטלות המוני בעלי כנף, הן גם מסוכנות לבני אדם בכך שהן יוצרות ריצוד של אור וצל של השמש בשקיעה ובזריחה, מה שמעלה סיכונים בריאותיים בהשפעה לטווח הרחוק".

רעש תמידי וריצוד צללים

חביב גלעד מוסיפה: "הטורבינות הן מפגע בריאותי לתושבים הסמוכים בשל רעש וריצוד, פגיעה בחקלאות ובחקלאים עצמם שצריכים לעבוד תחת הטורבינות, פגיעה בערכי טבע מוגנים, פגיעה בנוף שהוגדר לשימור, פגיעה בעסקים ובעיקר בעסקי תיירות סביב הכדורים הפורחים שככל הנראה לא יישאר להם מקום בשמי העמק.
"במקרה של שריפות, כפי שיש בעמק כל קיץ, לא ניתן יהיה להטיס מטוסי כיבוי ברדיוס של כ־500 מטר סביב כל טורבינה", טענה חביב גלעד, "עובדה זו חושפת את גבעת המורה וחלק מהיישובים בין עפולה לבית שאן לסיכון רב במקרה שריפה. בנוסף, טורבינות רוח בגובה של מעל 200 מטר אינן יכולות להגדיר עצמן אנרגיה ירוקה כיוון שהקמתן במרכז נתיב נדידה בעל חשיבות בינלאומית תגרום בוודאות לפגיעה בבעלי כנף. צריך להבין שאין ויכוח על כך שתהיה פגיעה בבעלי כנף, גם היזמים מודעים לכך לחלוטין. הם טוענים שהפגיעה לא תהיה משמעותית, אך עליהם חולקים היום כל ארגוני הסביבה כולל המשרד להגנת הסביבה. טורבינות הרוח הקיימות במעלה גלבוע ובסירין, שגודלן כשליש מהטורבינות המתוכננות, גורמות כבר היום לתמותת ציפורים ועטלפים העולים על ערכי הסף לפגיעה בבעלי כנף במאות ולפעמים באלפי אחוזים".

קריאת השכמה לכולם

בתחילת החודש ניתנה רוח גבית למאבק בדמות נייר עמדה אותו פרסם איגוד רופאי בריאות הציבור בישראל, בו הוא פירט את הנזקים שגורמים טורבינות הרוח. "פעילות הטורבינות יוצרת רעש תמידי וריצוד צללים, והקמתן בסמיכות לאזורי מגורים מעלה סיכונים בריאותיים, פיזיים ונפשיים", נכתב. "איגוד רופאי בריאות הציבור סבור כי הסכנה עולה על התועלת - וכי החלטה על הקמת טורבינות רוח חדשות תהיה בלתי סבירה בהינתן העמדה הבריאותית סביבתית. האיגוד תומך בעמדת המשרד להגנת הסביבה לפיה אין לקדם טורבינות רוח חדשות בישראל בחמש השנים הקרובות".

4 צפייה בגלריה
מחאת הדרוזים נגד הקמת חוות טורבינות רוח
מחאת הדרוזים נגד הקמת חוות טורבינות רוח
מחאת הדרוזים נגד הקמת חוות טורבינות רוח
(צילום: אפי שריר)
קראו גם:

ארגוני המאבק לא מתכננים לעצור ועל אף העתירה שנדחתה השבוע הם מתכננים להחריף את המאבק. "אנחנו הולכים עכשיו לרתום את כל תושבי בית שאן, עפולה וחבל התענך, שיתעוררו לפני שלא יוכלו להירדם", אומר השילוני, "תושבי האזור בסכנה שלא הייתה כדוגמתה מעולם. אנשים לא מודעים לזה. הנוף כאן הולך להשתנות ואזור הגלבוע והעמקים ישנה את פניו כתוצאה מהקמת טורבינות הרוח. נתכנס בסוף השבוע ונדון בפעולות המחאה שאנחנו הולכים לבצע ובנוסף אנחנו בודקים במקביל איזה פעולות משפטיות עדיין ניתן לעשות כדי לעצור את המהלך".
אורי, מה השלב הבא במחאה? האם תפעלו כמו הדרוזים?
"הדרוזים עשו הפגנה סוערת ועכשיו הם בשיחות עם ראש הממשלה. אנחנו מתואמים עם מטה מאבק הדרוזים כי זה אותו מאבק בדיוק. אם נצטרך הדרוזים יבואו להפגין איתנו, אבל באזור שלנו יש מספיק אנשים שייצאו להפגין. אנחנו לא נעבור על החוק, אבל זה יהיה מאבק ציבורי גדול, נחוש ובלתי מתפשר. נעשה הפגנות ועוד כל מיני פעולות כמו לפנות לכל חבר כנסת. גם פנינו לגופים בינלאומיים. אוי ואבוי לנו אם הדחפורים יעלו על השטח. אסור לתת למפלצות האלה לקום ולהשפיע על כל האזור. צריך לעצור אותם".
גם חביב גלעד אינה מתכוונת לעצור: "תושבי העמק נאבקים כבר שש שנים נגד המפגע הזה. ניכר היה במהלך הדיון בעתירה שכבר עכשיו הטורבינות גורמות לפגיעה קשה במרקם החברתי בין היישובים ובתוך היישובים. עברנו דרך ארוכה של התנגדות ונמשיך לפעול בכל האמצעים כדי למנוע את הקמת טורבינות הרוח".

יזמי הפרויקט: "בסופו של יום הוא יהיה מקור לגאוות התושבים"

היזמים של פרויקט טורבינות הרוח באזור עמק חרוד נמסר: "מדובר בפרויקט שעבר הליך תכנוני מדוקדק במשך עשור, בשיתוף עם ארבעה מהיישובים בעמק שטובת כלל תושביו מהווה ערך עליון. הפרויקט תוכנן בליווי גורמים מקצועיים מהמעלה הראשונה ובסטנדרטים תכנוניים והנדסיים בינלאומיים. הפרויקט יעשה שימוש בטורבינות רוח מתקדמות ביותר, המייצגות את חזית הטכנולוגיה בעולם, ויעמוד בכל תנאי הרגולציה המחייבים.
"אנו מברכים על פסקי הדין שהתקבלו לאחרונה בבית המשפט העליון ובבית המשפט המחוזי בנצרת שמאשרים, פעם נוספת, שכל הטענות נבחנו לעומק ולכולן ניתן מענה מקיף ויסודי, וכי ניתן לאפשר את ביצוע העבודות באופן מידי. אנחנו בטוחים כי בסופו של יום הפרויקט יהיה מקור לגאווה לתושבים, יביא שגשוג לעמק ואנרגיה ירוקה משמעותית למדינת ישראל".