בניתוח מורכב שנערך לאחרונה במרכז רפואי העמק הצילו הרופאים את חייו של עילי גבאי, בן 79 מקיבוץ בית אלפא, לאחר שחלה בזיהום נדיר.
1 צפייה בגלריה
עילי גבאי עם הרופאים שניתחו אותו. קיבל את החיים במתנה
עילי גבאי עם הרופאים שניתחו אותו. קיבל את החיים במתנה
עילי גבאי עם הרופאים שניתחו אותו. קיבל את החיים במתנה
(צילום: דוברות המרכז הרפואי העמק)
גבאי, חבר קיבוץ בית אלפא, פנסיונר במצב בריאותי תקין, מנהל אורח חיים בריא ופעיל. בחודש שעבר הגיע למיון כללי של המרכז הרפואי העמק, בליווי אשתו נילי גבאי - לשעבר אחות שעבדה במרכז הרפואי העמק במשך כ־32 שנים - כשהוא סובל מכאבי גב, מחום גבוה וממדדי דלקת".
הרגשתי באותו יום כאבי גב וחום עד כדי כך שהגעתי לטשטוש הכרה", הוא משחזר, "מיד הזמנו אמבולנס ונסענו למיון. אני לא זוכר מה קרה, היו לי כל מיני הזיות, הרגשתי לא בין החיים, הגעתי לבית החולים בהתמוטטות מוחלטת".
לאחר בירור ראשוני אושפז גבאי במחלקה פנימית ד' והחל לקבל טיפול אנטיביוטי. לאחר בדיקות MRI שנערכו לו התברר כי לקה בזיהום לאורך כל עמוד השדרה שלחץ על חוט השדרה וגרם לפגיעה נוירולוגית. מקורו של הזיהום לא ברור: "הרופאים אומרים שהזיהום הגיע אולי כתוצאה מטיפול כירורגי של עקירת שן שעשיתי עשרה ימים קודם לכן", מספר גבאי, "לזכותם ייאמר שהם לחצו על בדיקת MRI מהירה. מאותו רגע אני לא זוכר מה היה. הייתי מרותק למיטה עם חום גבוה והיה לי זיהום בדם ובכל הגוף".

קראו גם >>>

מרגע האבחנה, ד"ר מיכאל רייכל, רופא בכיר במחלקה האורתופדית ומנהל יחידת גב וד"ר מוחמד יחיא, מומחה באורתופדיה ובכירורגיה של עמוד השדרה במערך האורתופדי שיקומי של המרכז הרפואי העמק, נקראו לניתוח חירום שבו הם ניקזו את תעלת עמוד השדרה ושחררו את הלחץ על חוט השדרה.
לדבריו של ד"ר יחיא מדובר במקרה נדיר: "לא ידענו אם המטופל ישרוד", הוא אומר, "גם בספרות המקצועית העולמית לא ראינו דיווח על מקרה כזה".
בניתוח השתמשו הרופאים בגישה חדשנית כאשר במקום לפתוח את עמוד השדרה לכל אורכו הם ביצעו שלושה חתכים והכניסו דרכם קטטר וצינורית לניקוז. כבר למחרת היום הרגיש גבאי יותר טוב וכמה ימים לאחר מכן השתחרר לביתו. "אם הרופאים לא היו מזהים את הזיהום בזמן, זה היה יכול להיגמר בשיתוק ואפילו גרוע מכך. מזל שהאבחנה נעשתה מאוד מהר ומהרגע שנכנסתי לחדר ניתוח חזרתי לעצמי".
מרגיש שקרה לך נס?
"אני לא יודע אם להגדיר את זה כנס, אבל זה היה יכול להיגמר אחרת לגמרי. הטיפול המקצועי והיחס שקיבלתי היו כאילו אני החולה היחיד עלי אדמות. אני מאוד מתרגש. כתושב העמק אני גאה שיש לנו רפואה כזאת כאן, אין יותר טובים מהם. חשנו תחושה של ביטחון, שאנחנו בידיים טובות לכל אורך הדרך, גם ברגעים של חוסר ודאות".