מדריך רכיבה על אופניים בעמותת "אתגרים", שהיה במקום בשנת שירות לפני גיוס, הגה רעיון מהפכני: להקים שביל אופניים לרכיבה בשטח שיהיה נגיש לאופניים מיוחדים עליהם רוכבים אנשים עם מוגבלויות. ביום שישי החולף נחנך השביל הראשון מסוגו שהוקם על ידי קק"ל, בגבעת חציר שבעמק יזרעאל.
2 צפייה בגלריה
השביל המונגש הראשון בישראל
השביל המונגש הראשון בישראל
השביל המונגש הראשון בישראל
(צילום: עומר גורן)
עיטם שולץ (23), כיום קצין בדרגת סגן בצה"ל המשרת בבית הספר לקצינים, שימש כמדריך רכיבה על אופניים לאנשים עם מוגבלויות במועדון האופניים של עמותת "אתגרים" בנהלל, במסגרת שנת שירות לפני הצבא.
לפני שלוש וחצי שנים, באחת מרכיבות בשטח של צוות המדריכים, הציע להקים שביל רכיבה מיוחד, שיהיה מותאם ומונגש לאופניים מיוחדים כמו אופני יד ואופני הטנדם (המיועד לשני רוכבים). יחד עם מנהל אזור הצפון של "אתגרים" בתחום האופניים דאז, נמרוד שוורץ, פנה עיטם לקק"ל עם הרעיון, שהתקבל בזרועות פתוחות, וביום שישי נחנך השביל המיוחד שהוקם בגבעת חציר ברכיבת שטח ראשונה, שבסיומה התקיים טקס מרגש.
עיטם ונמרוד הציגו לגורמים הרלוונטיים, וביניהם האדריכלים של קק"ל, את הצרכים הייחודיים לרכיבה בשטח עם האופניים המיוחדים, ובהמשך ליוו מקצועית את כל הליך הבנייה וההקמה של השביל. אורכו של המסלול הוא 6.4 קילומטרים והוא מותאם גם לרכיבה עבור ילדים ומשפחות.
נמרוד שוורץ, המשמש כיום באתגרים כמנחה מקצועי של תחום האופניים, הסביר: "אין כיום שבילים בשטח שמתאימים לרכיבה על אופניים עליהם רוכבים אנשים עם מוגבלויות. הרעיון הוא ליצור שביל שיהיה נוח לכלל הרוכבים, בו כולם ירגישו שווים בין שווים – צעירים, בוגרים, אנשים עם מוגבלויות ומשפחות".
עיטם שולץ אמר: "כשהגעתי ל"אתגרים" בשנת השירות, שילבתי בין ההתנדבות בקהילה לאהבה שלי לרכיבה על אופניים. הפליא אותי שעד אז ולמרות שרכבתי על אופניים – לא הכרתי את עולם הרכיבה לאנשים עם מוגבלות באמצעות אופני הטנדם ואופני היד, לכן חשבתי שחייבים לשלב בין הדברים ומשם עלה לי הרעיון".
2 צפייה בגלריה
סגן ראש המועצה שי יזרעאלי מברך בטקס חנוכת השביל
סגן ראש המועצה שי יזרעאלי מברך בטקס חנוכת השביל
סגן ראש המועצה שי יזרעאלי מברך בטקס חנוכת השביל
(צילום: עומר גורן)
גיל עצמון, מנהל אזור גליל מזרחי בקק"ל, סיפר: "חשבנו על יער מתאים בסמוך למרכז אתגרים בנהלל. ביקשנו רבע שעה עם צוות התכנון של תכנית האב הארצית לשבילי אופניים. הפגישה התארכה לשעה ובה כל המשתתפים אמרו- 'איך לא חשבנו על כך קודם'? באותו יום נקבע דבר בקק״ל ושבילים מסוג זה הוספו כשכבה חשובה לתכנית האב הארצית".
סגן ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, שי יזרעאלי, בירך בטקס חנוכת השביל בשם המועצה ואמר: "שמח על הזכות שניתנה לי על ידי אייל בצר, ראש המועצה, לברך בטקס פתיחת מסלול -סינגל רכיבת אופניי שטח הראשון בארץ המונגש לנכים, פה בגבעות חציר הצופות אל העמק הנפלא ולצדו של הכפר מנשיה זבדה. המועצה שלנו מובילה, תמיד ראשונה וגם פורצת דרך בשרות לקהיל. תודה מיוחדת לאנשי קק"ל, גיל עצמון ושלי בן ישי, עובדי המועצה, צביקה פולק מזכיר מנשיה זבדה, לעמותת אתגרים ולרוכבי כפר תקווה. ניפגש כולנו בימים הקרובים באירוע גלגלים של תקווה".
מנכ"ל עמותת "אתגרים", ניר הכהן, הוסיף: "אתגרים חרטה על דגלה את הסיסמא "לפרוץ גבולות", וסיפור הולדתו של השביל הראשון בישראל, שיהיה מונגש לציבור הרוכבים עם מוגבלויות, הוא בדיוק הדוגמה הטובה ביותר לכך. אנו מקווים שבקרוב יקומו עוד שבילים נגישים לאופניים מיוחדים ברחבי הארץ, לטובת רכיבה שווה ומהנה לכל אחד ואחת".
מנהל אגף איכות הסביבה במועצה האזורית עמק יזרעאל, אסי אליה: "עם פניית קק"ל למועצה, קידום השביל הפך למשימה בעדיפות עליונה. גבעת חציר הינה יעד מצוין העונה לצרכים הטופוגרפיים של השביל, אך במשך שנים היער היה אתר השלכת פסולת מכל הסוגים. על מנת להכשיר את היער והשביל הגברנו את האכיפה ביער לצד ביצוע מבצעי ניקיון אינטנסיביים, כך הפכנו את החורשה למקום נעים וראוי לרכיבה. נמשיך לאכוף ולשמור על היער והסינגל לרווחת הרוכבים והתושבים".
קראו גם >>>
ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, אייל בצר, סיכם: "אנו נרגשים וגאים שהשביל הראשון בישראל, שמונגש לציבור הרוכבים עם מוגבלויות, הוקם בעמק יזרעאל. זה כל כך מתבקש שכולנו תקווה שבקרוב יקומו שבילים נגישים נוספים לאופניים מיוחדים ברחבי העמק והארץ."
בתוך כך, עמותת "אתגרים", העוסקת בהעצמה ושילוב חברתי של ילדים ובוגרים עם מוגבלות באמצעות ספורט אתגרי בטבע, תערוך ביום שבת ה-11 ביוני, בשיתוף המועצה האזורית עמק יזרעאל בפעם ה-18 את אירוע הרכיבה החברתית 'גלגלים של תקווה', שנועד להעלות את מודעות הציבור לשילובם של אנשים עם מוגבלות בחברה. האירוע יתקיים לראשונה מאז פרצה מגפת הקורונה וצפויים להשתתף בו אלפי רוכבים מכל רחבי הארץ.