לפני כמה שנים אובחנה לי מניס מקיבוץ מעגן, גננת במשרד החינוך, במחלת כליות. הבשורה הרפואית הקשה שנחתה עליה משום מקום לא טלטלה אותה כמו ההשלכות של המחלה הזו - היריון מהווה עבורה סכנת חיים.
2 צפייה בגלריה
לי מניס
לי מניס
לי מניס
(צילום: יובל דוידוביץ')

כמו רעם ביום בהיר המחלה שינתה למניס את מסלול חייה השגרתי, אך לא את מה שהיא סימנה לעצמה להגשים - להיות אמא. היום, בגיל 39, היא יצאה למסע להגשמת חלום האימהות.
זוכרת את הרגע המטלטל אצל הרופאים?
"כן. הרופאים אמרו לי שהם מאוד מצטערים לבשר לי שבמידה ואני אחליט להיות בהריון משל עצמי, הדבר הזה יעמיד אותי בסכנת חיים וגם את העובר. זאת אומרת שהיכולת שלי לסיים הריון תקין במועד שלו בצורה בריאה הוא בעל סיכוי מאוד נמוך. אני חיה באיכות חיים טובה ומתפקדת עם מחלת הכליות שלי, אבל היה לי קשה עם הידיעה הזאת שאני אישה בגיל הפוריות שחולמת על ילדים ולהקים משפחה ואומרים לי שיש לי את הפוטנציאל להיכנס להריון אבל אסור לי לשאת אותו. זה שבר אותי לחלוטין".
יצא לך לחשוב למה זה קרה לך?
"המצב הרפואי שלי הגיע משום מקום. אין לזה גנטיקה והיסטוריה משפחתית ואני גם לא בגיל שבדרך כלל מחלות כליה קורות בו. אני נמצאת בעשרה אחוז מהמטופלים הלא מוסברים. לא חשבתי למה זה קרה לי ולמה דווקא אני, בעיקר היה קשה לי להאמין שזה מה שקורה לי, במיוחד לאור המקצוע שלי כגננת. עברו תחת ידיי בחינוך מאות של ילדים לאורך השנים, חלקם כבר בצבא".

תהליך של אבל

מניס לא ויתרה כל כך מהר על החלום להיות אמא והלכה לקבל חוות דעת רפואיות נוספות, אבל כל תשובה שלילית שקיבלה שברה את רוחה אף יותר. "קיוויתי כל פעם שאולי יש איזושהי דרך, השיא היה כשהגעתי לרופאה מאוד בכירה בתחום לייעוץ. היא אמרה לי שהאפשרות היחידה היא פונדקאות. איך שיצאתי מהמשרד שלה, ראיתי שהוא נמצא בדיוק מול השלט של מחלקת יולדות. הסתכלתי על הכיתוב של שלט המחלקה, המקום השמח והמדהים הזה שבו מגיעים חיים לעולם, ואני פשוט נשברת ובוכה את החיים שלי. מבינה שאף פעם לא יתאפשר לי להיות בהריון ולעבור את חווית הלידה שעבורי היא הייתה כל כך טבעית.
"לקח לי המון שנים לעבור איזשהו תהליך פנימי מאוד עמוק עם עצמי של השלמה עם המצב הזה ועיכול של הבשורה הזאת", מוסיפה מניס, "עברתי גם תהליך של אבל, שהתאבלתי הרבה על מה שלא יהיה. החלטתי שאני לא מוותרת על החלום העמוק הזה ואני רוצה לגשת לתהליך פונדקאות. זה היה תהליך הדרגתי של להשלים עם הבשורה הזאת ולקבל ביטחון שאפילו שלא אוכל לשאת וללדת את הילד שלי, אני עדיין אוכל להיות אמא שלו וההורה שלו לכל החיים".
כשניגשה להליך הפונדקאות, גילתה מניס כי אין סבסוד של קופת חולים או המדינה בהליך המורכב הזה, גם לא לנשים שעברו מצבים רפואיים קשים, שהרופא אסר עליהם לשאת הריון מסיבה רפואית. העלות של ההליך הזה מסתכמת במאות אלפי שקלים.

2 צפייה בגלריה
לי מניס. "זכיתי לנס"
לי מניס. "זכיתי לנס"
לי מניס. "זכיתי לנס"
(צילום: יובל דוידוביץ')

לפני כשבועיים יצאה מניס בקמפיין מימון המונים שמתנהל באתר Giveback ונקרא 'להיות אמא', במטרה להגיע לסכום היעד של 350,000 שקלים שיאפשר לה להגשים את החלום להיות אמא. "אני רוצה את זה כל כך שהעזתי לצאת בקמפיין למימון המונים עבור התהליך הזה. העזתי להיחשף בפני כל העולם ולספר להם על החלום שלי. אני אדם פרטי בדרך כלל שמעריך את הפרטיות שלו אבל זה מקדש את המטרה".

פנייה מפתיעה

ההיענות לקמפיין עד היום הייתה מעל ומעבר, יש בו כיום יותר מ-1,200 תומכים ונשארו עוד 16 אחוזים בלבד כדי להגיע ליעד של 350,000 שקלים שיכסה את כל עלויות התהליך כולו. "זה מרגש אותי מאוד", אומרת מניס, "הקמפיין לא ממומן ביחסי ציבור, בקידום או בשום גורם חיצוני. זאת הייתה תגובה ספונטנית של המשפחה, החברים, הקהילה ועם ישראל, . בתוך המצב המטורף הזה שאנחנו עוברים במדינה, הם שמעו את הקריאה הזאת והבינו את גודל השעה".
מניס התעקשה גם שהליך הפונדקאות יתבצע בישראל. "זה חשוב לי מאוד, חקרתי את הנושא והחלטתי לקיים את ההליך פה בארץ, כי בישראל החוק הוא חוק מאוד מסודר ששומר על הזכויות והתנאים של הפונדקאית וגם בגלל איכות הרפואה המאוד גבוהה שיש לנו בארץ", היא מסבירה, "רציתי להיות גם חלק מתהליך הבדיקות, ההיריון והלידה. רציתי להיות שותפה מההתחלה להריון של הילד שלי".

קראו גם:

לאחרונה קיבלה בשורה מרגשת כשחברתה הציעה את עצמה להיות הפונדקאית שלה. "אחרי שהחלטתי כבר שאני עושה את ההליך בארץ, חברה טובה שלי - נשואה ואם לשלושה - הציעה את עצמה להיות הפונדקאית שלי. אנחנו ניגשות ביחד למשרד הבריאות ונצטרך לעבור ועדה מיוחדת עם כללים מאוד נוקשים כדי לקבל את האישור לצאת לדרך. ריגש אותי מאוד שהיא פנתה אליי. אף פעם לא יהיה לי מספיק איך להודות לה. על אף שזאת חברה טובה שלי אנחנו לא קובעות את הסכומים האלה, העלויות נקבעות על ידי ועדה במשרד הבריאות. לכל מקרה פונדקאות יש עלויות לגופו והסכומים עשויים להשתנות. מעבר לשיפוי הישיר התהליך כולל עלויות נלוות מאוד גבוהות".

לבבות שמבינים

רכבת ההרים הרגשית שהיא עוברת כבר כמה שנים לימדה אותה לא מעט על עצמה, אבל גם על החברה. "גיליתי שיש הרבה אנשים ששומעים את הקריאה העמוקה הזאת לאימהות", מציינת מניס, "יש הרבה לבבות שמבינים. אני זוכה לאיזשהו חסד או נס שלא יכולתי לתאר לעצמי שאחווה אותו מתוך השבר הזה שחוויתי. זכיתי גם להיות עם החברה המדהימה שלי, כי כל כך קשה למצוא פונדקאית בארץ. זה חיזק לי את האמונה שאנשים רוצים לעשות משהו טוב עבור אחרים. החלום שלי להביא חיים חדשים בתוך תקופה כל כך קשה לעם ישראל, של אובדן ושל מוות, גרם לי אפילו להבין עוד יותר וללכת על זה עכשיו כי החיים קצרים ויקרים מאוד. עכשיו אני במקום של תקווה ואמונה מאוד חזקה שזה אפשרי ושזה הולך לקרות ממש בזמן הקרוב. בזכות כל התומכים בקמפיין שעדיין נמשך, הכסף לא יחצוץ ביני לבין היכולת להיות אמא".