אין כמעט אדם בארץ שלא מכיר את רון קובי משידורי הלייב שלו בפייסבוק, שבהם הוא מדבר בצורה ביקורתית כלפי יריביו, והמלחמות שלו נגד התחרדות העיר טבריה. חמש שנים חלפו מאז שכבש בסערה את ראשות העיר, ואחרי שהודח הוא מתמודד שוב לתפקיד.
6 צפייה בגלריה
שירילי קובי
שירילי קובי
שירילי קובי
(צילום: ריאן)
עכשיו אשתו, שירילי, מתראיינת לראשונה ומצהירה שהוא זה שצריך להיות ראש העירייה הבא. "רק רון יכול להציל את העיר. בניגוד למועמדים אחרים, הוא אומר אבל בעיקר עושה. אם ייתנו לו לעבוד, הוא יביא השקעות, יהפוך את טבריה ליפה ומהממת ויעשה ממנה את הפנינה שהיא יכולה להיות. הוא יכול לקחת את העיר הרבה יותר גבוה אפילו ממה שהוא מתאר בחזון שלו לציבור".

נקרא לדגל

שירילי נישאה לרון ב־1998 והם הורים למתן, אביה ומיכאל. היא הנדיוומן, בעלת עסק להעברת דירות וסידור ארונות. בנוסף, היא מעבירה שיעורי תנועה במרכז יום לקשישים עם דמנציה בשכונת התקווה בתל אביב. ב־2011, זמן קצר לאחר סיום מחאת האוהלים, החליט רון לחזור לטבריה ולהילחם למען העיר בה נולד וגדל.
"דבר גרר דבר, לא הייתה לו החלטה מראש להיכנס לפוליטיקה", אומרת אשתו. "זה שהוא הלך להתמודד על ראשות העיר, זה דבר גדול בעיניי, בעיקר בגלל המקום שממנו זה נובע, לא מתוך מקום של אינטרס אישי אלא טובת העיר. אני תמכתי בו ועודדתי אותו כמיטב יכולתי".
בשנים האחרונות רון מתגורר בטבריה ברחוב שמעון דהאן, ושירילי גרה עם הילדים בסמטת בארי בתל אביב. הזוגיות ביניהם מתנהלת בעיקר בשלט רחוק. המציאות הזו לא פשוטה, אבל שירילי מצליחה להתמודד איתה.
"היום כבר התרגלתי. היו תקופות שפשוט התייחסתי לזה כמו מישהי שנשואה לאיש קבע, שמגיע פעם בשבוע לבית", היא אומרת בגילוי לב. "הרגשתי גם שאני שותפה למשהו שהוא גדול ממני, ושיש לי את הזכות להיות חלק מזה. בהתחלה הייתי הרבה על הקו טבריה־תל אביב. היו במהלך השנים גם תקופות שהיה לי קשה להתמודד. לא אהבתי את המציאות הזו, אבל גם ראיתי שזה דבר שהוא גדול משנינו. רון מחויב לזה ברמה שהוא נקרא לדגל, ואז זה פחות משנה איך זה בשבילי או בשבילו. היום אני פחות בנסיעות לטבריה ורון יותר בא לתל אביב".

6 צפייה בגלריה
שירילי ורון קובי
שירילי ורון קובי
שירילי ורון קובי
(צילום: פרטי)

כזכור, שנה לאחר שנבחר לראשות העיר ברוב גדול, קובי הודח מהתפקיד לאחר שכשל בהעברת תקציב העירייה, ובמקומו מונתה ועדה קרואה - תחילה בראשות מוני מעתוק ולאחר תקופה החליף אותו בועז יוסף. לשירילי יש דיעה נחרצת על זה: "זה היה תפור מראש. מי שרצה להשאיר את טבריה סגורה, ידע איך להתנהל באופן חוקי כדי להפיל את רון. הדרך הייתה ברורה מאוד על ידי אי העברת התקציב, ורון הגיע לשימוע והודח. הוא לא ידע אז להתנהל נכון כדי לעקוף את העקיפה שהם עשו שלו".
מה הוא היה צריך לעשות אחרת לדעתך?
"בעיניי הוא לא טעה, הוא עשה הכי טוב לאותו זמן. מי שאומר אחרת לא יודע מה רון עבר, ולא יודע איך הוא היה מתנהל במצב שלו. מה שרון מבין היום זה רק בזכות מה שהוא עבר אז".
אולי הוא היה צריך לנסות להרכיב קואליציה עם כולם?
"הוא ניסה, אבל יש גם את הצד השני. גם כשהוא הסכים למנות סגנים בשכר ולשבת לשולחן הדיונים, האנשים פשוט רצו שהוא ילך ולא רצו לשתף איתו פעולה כך או אחרת".

לא נגד חרדים

רבים מבקרים את קובי על יחסו לקהילה החרדית בטבריה ומאשימים אותו ברדיפת חרדים לכאורה. שירילי דוחה את הטענות האלה מכל וכל. "זה חד משמעית לא נכון", היא אומרת בטון תקיף. "ההתנגדות שלו היא לא לחרדים, אלא לכפייה של ציבור אחד על ציבור אחר, ואני מדברת על כל מדינת ישראל. אי אפשר לסגור את טבריה ולהפוך אותה לעיר חרדית, בטח באזורי התיירות. רון רוצה להביא תקצוב לעיר שכולם ירוויחו ממנו. באזורים שבהם גרים החרדים יהיה סטטוס קוו".

6 צפייה בגלריה
ראש העיר טבריה לשעבר
ראש העיר טבריה לשעבר
ראש העיר טבריה לשעבר
(צילום: שרון צור)

בכל זאת, את לא חושבת שהוא קצת מגזים? מהרגע שנבחר הוא התעסק כמעט רק בחרדים.
"לא, הוא לא מגזים, היו אנשים שרצו להסיט את תשומת הלב מהעשייה של רון ומגילוי האמת וזרו חול בעיני הציבור על ידי זה שאמרו שהוא נגד החרדים. זה מאוד קל לעשות את זה בזמן שרון רצה להראות את האמת".
את עוקבת יום יום אחרי השידורים שלו בפייסבוק?
"לא, אבל השבוע ראיתי שידור שלו, שהיה בעיניי הכי טוב שהיה לו מאז ומעולם. הוא יצא לרוץ כמו שהוא עושה בכל בוקר והנגיש לצופים את זווית הראייה שלו. הוא סיפר מה הוא רואה ועל מה כואב לו הלב, וגם סטה ממסלול הריצה הקבוע שלו כדי להראות עוד דברים שאפילו הטבריינים לא יודעים את המשמעויות והחשיבות שלהם, כמו העיר העתיקה והארכיאולוגיה שנמצאת בה. הוא גם הראה את הלכלוך והזוהמה, לא כדי להמריד את הציבור נגד העירייה אלא להראות לציבור 'תראו מה קורה, זאת האמת'".

יש לו חזון

מבקרים אותו על הגישה שלו, שהיא תמיד על דרך השלילה ואף פעם לא מקרבת ומאחדת.
"זה לא נכון, מתחילים קודם בלהראות את המצב הקיים ואת מה שלא טוב. זה כמו שתבוא לרופא ולא תרצה להראות לו את הפצע שיש לך כי אתה מתבייש, ואתה לא נותן לו לטפל בך. רון בא ומראה לציבור את הפצע שיש לעיר. וזה לא נגמר שם, הוא גם אומר מה הולך לעשות, וכל אחד יכול לשפוט בעצמו. בעיניי רון הוא כמו בן גוריון שראה בעיניו איך הנגב יכול לפרוח. יש לרון חזון ענק, והוא הראה רק חלק קטן ממנו".

6 צפייה בגלריה
שירילי קובי
שירילי קובי
קובי. "הרגשתי מאוד מחוברת ומגויסת"
(צילום: ריאן)

מה את חושבת על השפה הבוטה והסגנון הקצת תוקפני בשידורים שלו?
"לאותם אנשים שחושבים ככה אני אומרת 'תתקדמו'. זה מה שכואב עכשיו? מה שכואב זה לראות את העיר יורדת לטמיון. המילים שלו לא מתארות את הכאב האמיתי של מה שקורה. הן בוטות, אבל יחסית למה שקורה בשטח הן עוד עדינות. אף אחד לא רוצה לפגוש כאב ואת מה שלא טוב, אנשים מעדיפים להסתכל על מה שנחמד וליפות את המציאות".
מה את חושבת על בועז יוסף והחוק שיאפשר לו להתמודד?
"אני נגד החוק, אני חושבת שזה חוק עצוב".
מי זה רון קובי שלא רואים בשידורים שלו ושאנשים קצת פחות מכירים?
"רון הוא אוהב אדם עם לב זהב ענק. מרוב שהוא רוצה לעזור לאנשים, הוא לא תמיד יודע איך לגרום לזה לקרות ולפעמים גם מפספס את המטרה. חוץ מזה, הוא אדם עם רגישות חברתית מדהימה ועם ערכיות נדירה. בעיניי הוא גבר שבגברים. אנשים לא מכירים את זה שיש לו הומור חמוד ומצחיק כזה, הוא אוהב לחקות משפטים מסרטים ישראליים. הוא בעיניי צבר ברמ"ח איבריו - קוצני מבחוץ, אבל מאוד מתוק מבפנים. אדם מאוד אכפתי שדואג לאנשים פרטיים ועד לרמה הכללית.
"אכפת לו מהמדינה ברמות, גם כשהוא לא צריך להתנדב למילואים הוא עדיין בא", הוסיפה, "הוא אוטודידקט עם כישורים חברתיים נפלאים וזיכרון מטורף. יכולת הצלבה וחיבור בין רמות וסוגים שונים של מידע שזה נדיר. יש לו יכולת לראות דברים מחוץ לקופסה ברמות שלהרבה אנשים קשה להבין את זה".

6 צפייה בגלריה
רון קובי חוגג את ניצחונו בבחירות 2018
רון קובי חוגג את ניצחונו בבחירות 2018
רון קובי חוגג את ניצחונו בבחירות 2018
(צילום: דניאל דדון)

איך את מסבירה את ההתנגדות הגורפת של הפוליטיקאים ואנשי הציבור בטבריה, שאומרים שיעשו הכל כדי שרון לא ייבחר?
"אני לא רואה את זה. אני לא יודעת במה הפוליטיקאים כל כך מתנגדים לרון, אבל אם הם מתנגדים צריך לשאול אותם מה הסיבות שלהם. אני לא יודעת אם זה בגלל השפה שלו ואם זה בגלל שהם אומרים שהוא נגד חרדים. אני אומרת להם שהבעיה היא לא השפה שלו אלא מה שקורה בטבריה".

פרופיל נמוך

יש כאלה שמבקרים אותו על שיטת הבולדוזר וההתעמתות שלו מול המצלמה עם בועז יוסף ואנשי ציבור אחרים.
"אני רוצה לראות דוגמה איך אפשר לעשות את זה אחרת. זה מה שהוא יודע לעשות וזה גם משיג תוצאות. אני לא אומרת שזה טוב או רע, אבל בזכות ההתנהלות הזו אנשים יודעים את האמת. אם הוא היה מדבר יפה, אנשים היו מטאטאים את העובדות מתחת לשטיח".
הייתה כלפיו התנגדות עזה מצד הקהילה החרדית, ואפילו זרקו עליו אבנים. פחדת שיקרה לו משהו?
"כן, אבל הוא היה מרגיע אותי תמיד. ההתנכלות הייתה גם אחרי שהוא נבחר, שרפו לנו שתי מכוניות".
איך הייתה ההרגשה?
"עשה לי רע שזרקו עליו כל מיני דברים, אבל מה שעזר לי לסמוך עליו מאוד ולהאמין בו זה שהוא היה מאוד חזק. הרגשתי שיחד עם החששות שהיו לי, אני מאוד סומכת עליו".

6 צפייה בגלריה
שירילי קובי
שירילי קובי
שירילי קובי
(צילום: ריאן)
קראו גם:

את מתכוונת להיות פעילה במערכת הבחירות, נראה אותך בטבריה?
"אני לא יודעת, זה יהיה לפי מה שמתאים לרון. יכול להיות שדווקא זה שאנחנו נישאר בפרופיל נמוך יוריד לו דאגה מהראש. אני גם לא יודעת להתנהל בזירה שם כמוהו, אז אני לא רוצה לעשות משהו שעלול לפגוע או להפריע בדרך שלו".
זה לא מדגדג לך לפעמים להשיב לאנשים?
"היום לא. פעם, כשזה דגדג לי, הייתי עושה צילומי מסך של דברים שהיו מוצאים חן בעיניי, שולחת לרון בווטסאפ ואומרת לו 'תשים לב לזה ולזה'. לפעמים הוא היה מקשיב ולפעמים פחות. זו הייתה הדרך שלי להיות מעורה, אבל להישאר בפרופיל נמוך".
ביום שלישי הקרוב תעלה לשידור ב'כאן 11' הסדרה "טבריה – מתחת לקו האדום" של היוצרת והבמאית קרין קיינר שמביאה בחמישה פרקים תיעוד בן חמש שנים של המאבקים הפוליטיים רווי השנאה והאלימות בעיר. שירילי קובי לקחה חלק בסדרה והסכימה לחשוף בה את חייה האישיים.
"הסכמתי להצטלם כי הרגשתי מאוד מחוברת ומגויסת שאני חלק ממשהו גדול וזו זכות", אמרה קובי, "הרגשתי שהתרומה שלי מתבטאת בזה שאני מגבה אותו, כי לא תמיד הצלחתי לעשות את זה. בזה שהסכמתי להצטלם הרגשתי שאני יכולה לתרום במשהו".