ביום רביעי האחרון נערך במכללה האקדמית עמק יזרעאל אירוע השיא של פרויקט 'סלאם' בו הציגו על הבמה 25 חניכי הסדנה למנהיגות ישראלית, תלמידים מעשרה בתי ספר תיכוניים בעמק יזרעאל וברחבי הארץ, את היוזמות האזרחיות שלהם.
2 צפייה בגלריה
חניכי הפרויקט עם הרכז אופיר שדמי
חניכי הפרויקט עם הרכז אופיר שדמי
חניכי הפרויקט עם הרכז אופיר שדמי
(צילום: שרון צור)
פרויקט 'סלאם' מתקיים תחת העמותה למנהיגות ישראלית משותפת שעוסקת בפיתוח יצירת מנהיגות חדשה של צעירים מכל גווני החברה הישראלית, דתיים וחילוניים, יהודים וערבים, דרוזים, נוצרים ומוסלמים. הפרויקט מרחיב את היריעה של תחומי העיסוק והעשייה של העמותה גם לתלמידי תיכון.
ב'סלאם', ראשי תיבות 'סדנה למנהיגות אזרחית משותפת', לוקחים חניכי הסדנה עבודה שנלמדת במסגרת לימודי האזרחות בבית הספר והופכים אותם לפרויקט מעשי. "כל תלמיד היום במדינת ישראל שלומד לבגרות צריך לכתוב עבודה במסגרת לימודי האזרחות שלו", מסביר אופיר שדמי מהיישוב שמשית המרכז את הפרויקט, "לקחנו את אחד הפורמטים שתלמידים מחויבים לעשות אותו בלימודי האזרחות, אבל הם עושים אותו כל אחד עם החברים שלו בבית הספר שלו ובחברה שלו. אנחנו החלטנו לקחת את הפרויקט הזה ולהוציא אותו מבתי הספר לשטח".
2 צפייה בגלריה
רז קרני ואופיר שדמי
רז קרני ואופיר שדמי
רז קרני ואופיר שדמי
(צילום: שרון צור)
קראו גם >>>
בפרויקט משתתפים 25 תלמידים מעשרה בתי ספר שונים ברחבי הארץ, ביניהם ויצו נהלל, תיכון העמק המערבי ביפעת ואורט בן גוריון בעפולה שבחרו סוגיה בחברה הישראלית והציעו לה פתרון. "לקחנו את כל התלמידים מכל בתי הספר האלה, ערבבנו אותם ויצרנו קבוצות שיש בהם נציגים מכל אחד מהמגזרים", אמר שדמי, "בכל נושא שהם עסקו בו הם גילו פתאום שכאשר מסתכלים עליו מזוויות שונות אז נקודת המבט היא שונה. הם לקחו למשל נושאים כלליים כמו שימוש בבגדים יד שנייה שמוכר בחברה היהודית ובחברה הערבית הוא פחות מוכר".
תוך כדי העבודה על הפרויקטים היו צריכים התלמידים להתמודד בינם לבין עצמם עם פערי תרבות ושפה וניתבו אותם ליצירת פרויקטים שיעזרו להם להתמודד עם הפערים הללו. "התלמידים מצאו שהפער בידיעת השפה העברית מונעת מבוגרי תיכון ערבים להתקבל לעבודה אז הם עשו פרויקט שמקדם את לימודי העברית בבתי ספר ערבים. הם גילו שמי שיכול הכי הרבה לעודד את הילדים בלימוד השפה אלו ההורים שלהם והם צריכים עידוד מהבית", סיפר שדמי.
בנוסף לשדמי, המרכז את הפרויקט, עובדים בו בהתנדבות כ־20 אנשים מכל המגזרים, אנשי תעשייה, יזמות, הייטק ומורים.