אביב וייס ממושב ניר יפה בתענך, עובד בחברת הייטק וטייס חובב, יזם בשבועות האחרונים בהתנדבות טיסות בשמי העמק עבור ילדים ומשפחות שפונו מגבול לבנון ומעוטף עזה.
1 צפייה בגלריה
אבי וייס וילדים מפונים לפני המראה לטיסה
אבי וייס וילדים מפונים לפני המראה לטיסה
אבי וייס וילדים מפונים לפני המראה לטיסה
(צילום: פרטי)

עד כה נרתמו כבר כעשרה טייסים למיזם, ביניהם הטייסים שמעון מנטאל, אלון יטח, ארנון גרוסמן, מאור אדרי, ערן כהן וניר רוזן. הטיסות יוצאות מדי יום ראשון ב'מגידו תעופה', בית ספר לתעופה במגידו וחברה מסחרית ממנה הטייסים משכירים את המטוסים.
"יש לנו קהילה מאוד מגובשת ב'מגידו תעופה' של טייסים פרטיים ששותפים לתחביב", מספר וייס, "בעקבות המלחמה סגרו את המרחב האווירי ולא יכולנו לטוס כמעט חודש. כשפתחו מחדש את המרחב הרשו לנו לעשות הקפות רק באזור המנחת. התחלתי לשמוע שמועות על ילדים מפונים שגרים בקיבוצים ובמושבים בסביבה ואמרתי בוא נחבר את כל הדברים האלה יחד, ניקח את השעות האלה שאנחנו טסים ונתרום אותם לטובת הילדים המפונים".
וייס פנה עם הרעיון לקבוצת הטייסים וההיענות הייתה מעל ומעבר לציפיות. "הייתה לנו היענות של מעל ומעבר והיינו צריכים לברור את האנשים לראות מי יותר ומי פחות מתאים. מאז אנשים לא מוכנים להפסיק ורוצים לתרום עוד ועוד. העלות של התרומה לאדם בודד מסתכמת באלפי שקלים, זה לא דבר של מה בכך".
הקבוצה הראשונה של הילדים שזכתה לחוויה המרגשת הייתה של ילדים מפונים מקיבוץ אילון שמתארחים בבית אלפא. "התגובות היו מטורפות", אמר וייס בהתרגשות, "אחרי שהילדים סיימו את הטיסה הם הכינו לנו סרטון מרגש עם כל התמונות שלהם. ילד בן 5 אמר לי אחרי הטיסה: 'תודה, הייתי מאוד צריך את זה'. זה מרגש. החוויה הזו של לעלות בפעם הראשונה למטוס ובייחוד במטוס קל בעמק שהוא מדהים, זו חוויה מאוד מעצימה לכל אחד, גם לילדים וגם למבוגרים'".
השבוע טסה קבוצה נוספת של ילדים תושבי יד מרדכי וגברעם בדרום וחניתה וקריית שמונה בצפון, שמתארחים בקיבוץ ניר דוד וביום ראשון הקרוב הטייסים יטיסו ילדים מפונים מקיבוץ דפנה, חניתה, שדרות, כפר עזה, לימן, בצת וראש הנקרה, שמתארחים בעין חרוד.

קראו גם:

עד כה מעל ל-150 ילדים כבר זכו לחוויה של הטיסה כאשר לרובם הגדול זו הייתה הפעם הראשונה שהם עלו על מטוס. "קשה לי לתאר את התגובות", אמר וייס, "אחד ההורים שירד מהמטוס אמר שזו הפעם הראשונה שהוא ראה חיוך על הפנים של הילד שלו בחודש האחרון. דיברתי עם המון הורים מפונים שאמרו שזה היה מאוד משמעותי בשביל הילדים. ילד שאתה מוציא מהבית ומהסביבה הטבעית שלו, גם אם תשים אותו בקיבוץ הכי מגניב באזור, הוא לא בבית. ההורים עוד איכשהו יכולים להסתדר, אבל לילדים הקטנים זה נורא קשה".
בשבועות הקרובים מתכוון וייס להמשיך ביוזמה והוא מקווה שגופים במשק יירתמו ויעזרו במימון ההוצאות. "יש אלפי ילדים מפונים באזור. אנחנו את השעות שלנו תורמים, העלות המשמעותית היא השכרת המטוסים עצמם", הוא מסביר, "בתור אנשים פרטיים העלויות של הטיסה זו מעמסה כלכלית. באיזשהו שלב לא נוכל לספוג את העלויות ואנחנו מנסים למצוא גופים שיהיו מוכנים להרים את הכפפה ולתרום יום הטסה כזה".