קבוצה של חברים העוסקת בשימור ארץ ישראל החליטה בימים אלה לעשות מעשה ולשקם את בית העלמין המוזנח של מעברת זרעין, שנמצא כמה מאות מטרים מאתר תל יזרעאל שבשטח המועצה האזורית הגלבוע.
2 צפייה בגלריה
בית העלמין המוזנח של מעברת זרעין
בית העלמין המוזנח של מעברת זרעין
בית העלמין המוזנח של מעברת זרעין
(צילום: גיל ברנר)
מעברת זרעין הוקמה בראשית שנות ה־50 על שטח הכפר הערבי הנטוש זירעין וגרו בה כ־200 משפחות עולים מעיראק, איראן וכורדיסטאן. במהלך שנת 1956 הוחלט לסגור את המעברה ותושביה עברו להתגורר ביישובי התענך, עפולה, גדעונה ומקומות נוספים. הדמות המפורסמת שהתגוררה במעברת זרעין היא האלוף במיל' יצחק מרדכי, שגם כיהן כשר הביטחון.
בזמן פעילותה של המעברה הוחלט מסיבה לא ידועה לקבור את המתים בסמוך לבתים בצורה לא ראויה, חלקם הגדול ללא מצבות או סימון. כשהמעברה נסגרה בית העלמין ננטש ואף אחד לא טיפל בו וכך נוצר מצב שמצבו היום מזעזע מאוד ואינו מכבד את המתים.
לפני כמה ימים ביקרו במקום שלמה חייט ממושב צופית שליד כפר סבא, מורה הדרך אל"מ אהרון אהרל'ה ברין מתל אביב (כתב לאחרונה את הספר 'שביל רכבת העמק') ומורה הדרך גיל ברנר ממושב מסד (ייסד את שביל אלי כהן ברמת הגולן) ונחרדו מהמראה של המקום.
בעקבות ביקורם ולאור אהבתם לשימור ההיסטוריה של ארץ ישראל הם החליטו לקחת על עצמם לשפץ את המקום. "נחשפנו לאחרונה לבית הקברות הסודי הזה שנזנח מאז שנות ה־50", סיפר חייט, "יש במקום רק שלושה קברים מזוהים והיתר מצבות ללא שם. זה ממש לא מכבד את עם ישראל שיש לנו מקום כזה שנקרא בית קברות והוא לא מטופח, לא שמור ושיש שם מצבות ללא שמות".
2 צפייה בגלריה
בית העלמין המוזנח של מעברת זרעין
בית העלמין המוזנח של מעברת זרעין
קבר ללא שם
(צילום: גיל ברנר)
קראו גם >>>
חייט וחבריו רוצים עכשיו לגייס כספים לטובת שיפוץ המקום ובמקביל לאתר את צאצאי האנשים הקבורים שם. "אנחנו רוצים להגיע לילדים שגרו במעברה וחיים עכשיו באזור הגלבוע והעמק. ההורים שלהם שעוד בחיים צריכים להיות היום מעל גיל 90. אנחנו רוצים להחיות את המקום - לצקת רצפת בטון, לשקם את המצבות ובעיקר לזהות את הנפטרים".
חייט מסביר למה לשלושה אנשים שהם לא בני המקום ושאין להם עבר הקשור למעברת זרעין יש רגש כל כך חזק לשקם את בית העלמין של המקום: "אנחנו אנשים של מעשים טובים ואנחנו אוהבי ארץ ישראל", הסביר, "הגענו למקום כל כך יפה שנמצא ממש בקצה של קיבוץ יזרעאל, למרגלות העמק, ויש בו בית עלמין מוזנח שבו קבורים אנשים מראשית ההתיישבות באזור אחרי הקמת המדינה שאף אחד לא יודע מה השמות שלהם. צריך לכבד אותם ולהנציח אותם. מעבר לזה כשאדם סוגר את העיניים הוא נזכר בדברים הטובים שעשה וזה אחד הדברים הטובים שאני רוצה לקיים".