עפולה ממשיכה להתפתח ובמלוא המרץ: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה בצפון בראשות ערן ניצן אישרה השבוע תוכנית ענק להקמת רובע עירוני חדש בכניסה הצפונית של העיר.
5 צפייה בגלריה
השטח עליו יקום הרובע החדש של עפולה
השטח עליו יקום הרובע החדש של עפולה
השטח עליו יקום הרובע החדש של עפולה
(צילום: דוברות עיריית עפולה)
התוכנית, ביוזמת עיריית עפולה שנערכה על ידי משרד 'אמר קוריאל אדריכלים', מתפרשת על שטח כולל של כ-1,550 דונם וממוקמת במתחם שבין כביש 65 - בצפון, תחנת הרכבת הקיימת - במערב, בית חולים 'העמק' - במזרח ושדרת רבין - מדרום, כוללת כ-9,000 יחידות דיור.
התוכנית הזאת היא שלב נוסף בדרך לחיבור כל שכונות העיר לרצף טריטוריאלי אחד - במטרה לממש את הפוטנציאל הגדול הגלום בה כעיר מטרופולין הכי גדולה בצפון.

בינוי מעורב שימושים

בנוסף, לראשונה בעפולה, התוכנית תקצה דירות קטנות להשכרה שישתלבו במבני המגורים הצמודים לתחנת הרכבת ולאזור המתוכנן להיות אזור העסקים הראשי (מע"ר) של העיר. מתוך כלל היחידות, כ-1,920 יוקצו עבור דירות קטנות.

5 צפייה בגלריה
ראש העיר אבי אלקבץ
ראש העיר אבי אלקבץ
ראש העיר אבי אלקבץ
(צילום: שרון צור)

אופי הבינוי בתוכנית הוא מדורג: בינוי של מבני מגורים עד 4 קומות מדרום לכביש 65 ועד בינוי מעורב שימושים - מגורים, מסחר, תעסוקה ומבני ציבור של 18 קומות בסמוך לתחנת הרכבת ושדרות רבין. סה"כ מתוכננים כ-151,000 מ"ר עבור שטחי תעסוקה, כ-84,800 מ"ר עבור שטחי מסחר, וכ-97,000 מ"ר עבור מבני ציבור.
כמו כן, במרכז המתחם מתוכנן פארק עירוני על שטח של 70 דונם, שיתחבר עם הפארק העירוני הקיים ברובע יזרעאל. שדרת רבין, המהווה כיום את אחד הצירים החשובים בעיר, תהפוך לשדרה עירונית מוטת הולכי רגל ותחבורה ציבורית.
יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה צפון, ערן ניצן: "התוכנית מהווה צעד חשוב ומשמעותי בהפיכתה של עפולה לאחת הערים הגדולות בצפון הארץ. התוכנית מאפשרת לראשונה להקים רובע עירוני חדש הנשען על תשתית רכבתית. מימוש התוכנית יתקדם עם הקמת מבני ציבור ופארק לטובת תושבי הרובע החדש".

רצף טריטוריאלי

התוכנית הזו היא למעשה שלב נוסף של חיבור העפולות - חיבור כל שכונות העיר לרצף טריטוריאלי אחד. ראש העיר אבי אלקבץ החל את החיבור בין מרכז העיר עפולה לשכונות גבעת המורה ועפולה עילית בקדנציה השנייה שלו כראש עיר, בין השנים 2008 ל־2013, כשהקים את שכונת רובע יזרעאל שבנייתה מסתיימה בקרוב. "החיבור הזה נועד לעשות צדק חברתי עם השכונות גבעת המורה ועפולה עילית וצדק גיאוגרפי עם העיר בכלל", אמר ראש העיר אלקבץ, "רובע יזרעאל מתחבר בימים אלה לשכונת גבעת המורה על ידי פריצת כביש חדש שיחבר ביניהן ובכך השלמנו שלב נוסף בחיבור העפולות".

5 צפייה בגלריה
שכונת רובע יזרעאל
שכונת רובע יזרעאל
שכונת רובע יזרעאל
(צילום: דוברות עיריית עפולה)

פרופסור דורון לביא מהחוג לכלכלה במכללה האקדמית תל-חי מברך על ההחלטה של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ואומר כי הרובע העירוני החדש שייצור רצף טריטוריאלי בין שני חלקי העיר, גם ימתג את עפולה ויהפוך אותה למטרופולין שהיא צריכה להיות. "ההחלטה מבורכת, ראויה ונכונה", אמר פרופ' לביא, "העיר עפולה נפגעה מזה שהיא פוצלה בין שני אזורים במשך הרבה מאוד שנים, וזה פגע ביכולת לייצר את המרקם העירוני הרצוף ולממש את הפוטנציאל שלה, לכן בניית הרובע העירוני החדש היא מתבקשת והגיונית".
מה החיבור הזה יעשה לשכונות הוותיקות של העיר?
"הניתוק בין שני האזורים השונים של העיר הוא לא חיובי. ביחד הם מהווים עיר אחת, אבל בפועל יש נתק שקיים ביניהם והחיבור הזה עם השכונות הוותיקות באמצעות הרובע העירוני שייבנה הוא קריטי. הוא יאפשר להן לעבור שדרוג של התחדשות עירונית וסביבה איכותית יותר שיכולה גם להביא לעליית מחירי הנדל"ן ולהתפתחות חיובית".

עיר מרכזית

לדברי פרופ' לביא, עפולה היא אחת מהערים עם הכי הרבה פוטנציאל שכרגע עדיין לא הגיע לידי מימוש. "יתרונה של עפולה הוא מבחינת המרחק למרכז הארץ והחיבור התחבורתי שעכשיו מתאפשר יותר בזכות הרכבת והכבישים", הוא אומר, "יש לה אקדמיה ובית חולים ועוגנים מרכזיים וכל הפוטנציאל שבעולם להפוך להיות עיר מרכזית, אבל עדיין היא פריפריה. יש בה מרחב מאוד גדול שמאפשר לפתח את העיר ולהפוך אותה לעוגן מאוד מרכזי ובעתיד הרחוק אפילו למטרופולין נוסף של ישראל".

5 צפייה בגלריה
ערן ניצן, יו"ר הוועדה המחוזית צפון
ערן ניצן, יו"ר הוועדה המחוזית צפון
ערן ניצן, יו"ר הוועדה המחוזית צפון
(צילום: פיני חמו)

פרופסור לביא טוען עוד כי לעפולה יש פוטנציאל גדול להתרחבות והיא יכולה לתת פתרון למצוקת הדיור באזור המרכז. "עפולה יכולה להוות עיר מרכזית ועוגן לצפון הקרוב עם חיבור למרכז. היא גם יכולה להוות פתרון לתעסוקה איכותית. הבעיה העיקרית שאנשים מתרכזים במרכז היא בגלל עיקרון ה'אגלומרציה', שמתאר תופעה של הצטברות אנשים, פירמות ושירותים בשטח גיאוגרפי מסוים, והדרך הנכונה היא לפרוש את העסקים והמגורים ושאר המרכיבים של חינוך ובריאות על פני מרחב מספיק גדול כדי שאנשים לא ייתקעו רק באזור המרכז".

5 צפייה בגלריה
פרופסור דורון לביא
פרופסור דורון לביא
פרופסור דורון לביא
(צילום: המכללה האקדמית תל-חי)
קראו גם >>>

לדברי פרופ' לביא, ההחלטה להקים בלב הרובע החדש גם פארק עירוני גדול היא נכונה. "כשבונים רובע חדש חייב לבוא לצד זה איכות חיים ולכן פארק עירוני זה דבר מאוד חשוב. מדובר גם על תעסוקה, פארק ומגורים - זו תפיסת מחשבה נכונה שאומרת שאי-אפשר לתקוע את כל המגורים באזור אחד ולא לתת מרחב של שטחי פנאי ותעסוקה. גם העיר עצמה לא יכולה להחזיק מעמד רק עם דיור שמהווה אלמנט שלילי לעירייה שבה עלות השירותים לעירייה גבוהה הרבה יותר מתשלום הארנונה של התושב".
יש לציין כי בעיריית עפולה כבר מחפשים שם לרובע החדש. אחת ההצעות שעלו היא לקרוא לרובע 'כפיר', על שם חטיבת כפיר שעפולה מאמצת ובה נמצאת האנדרטה לזכר נופליה.