המערכת הפוליטית בטבריה בכוננות לקראת ההצבעה על החוק שיאפשר ליו"ר הוועדה הממונה בטבריה בועז יוסף להגיש את מועמדותו בבחירות הקרובות. כזכור, הצעת החוק שהוגשה על ידי ח"כ עמית הלוי מהליכוד וחברי כנסת נוספים מבקשת לבטל את תיקון מס' 39 בחוק הרשויות המקומיות שנחקק ב-2008 הקובע כי מי שכיהן כיו"ר וועדה ממונה "אינו זכאי להיכלל ברשימת מועמדים ולהיבחר כחבר המועצה בבחירות שייערכו באותה רשות מקומית לראשונה לאחר מינויו".

2 צפייה בגלריה
בועז יוסף
בועז יוסף
בועז יוסף
(צילום: שרון צור)

הנהלת הקואליציה אישרה ביום שני השבוע את הגשת הצעת החוק ובהמשך יעלה לאישור במליאת הכנסת ולפי ההערכות יזכה ברוב הדרוש.
החוק, במידה ויאושר, יסלול את הדרך להתמודדותו של יוסף לראשות העיר. כפי שדווח בהרחבה ב"ידיעות טבריה" לפני כשבועיים החוק זכה להתנגדות גורפת מצד כל המתמודדים בבחירות לראשות העיר שטענו כי הוא פרסונלי ואנטי-דמוקרטי מכיוון שהוא מעניק ליוסף יתרון על פני המתמודדים בכך שהוא יכול לבצע השקעות ופרויקטים גם בשנה הסמוכה לבחירות ללא הגבלה כמו שישנה לראש עיר נבחר.
עוד טענו כי החוק הוא פרסונלי מכיוון שכיום מכהנות בישראל רק שתי ועדות ממונות: בעיר טבריה ובמסעדה בגולן כאשר במסעדה יו"ר הוועדה אינו צפוי להתמודד. לדברי עו"ד שני אילוז, אחת המתמודדות, שפתחה חמ"ל השבוע ומתכוונת לעתור לבג"ץ במידה והחוק יעבור אמרה: "מדובר בקידום חוק פרסונלי מאוד בעייתי והוא פתח לשחיתות שלטונית רחבה".
במידה והחוק יעבור ובג"ץ יידרש להכריע בעניינו, כלל לא בטוח שבג"ץ יתערב. "מרחב ההתערבות של בג"ץ בחקיקה של הכנסת בעניינים כאלה מצומצם ביותר", אמר ל"ידיעות טבריה" עו"ד אילן בומבך, מומחה למשפט מנהלי ודיני רשויות. "גם אם נניח שהחוק הוא פרסונלי, בג"ץ עד היום מעולם לא ביטל חוק רק בשל העובדה כי הוא פרסונלי. הזכות לבחור ולהיבחר היא זכות יסוד ולא סביר שבית המשפט ירצה להגביל את הזכות הזו".

2 צפייה בגלריה
עו"ד אילן בומבך
עו"ד אילן בומבך
עו"ד אילן בומבך
(צילום: ראובן קפוצ׳ינסקי)
קראו גם:

עו"ד בומבך מוסיף כי הוא כלל לא רואה בעיה בתיקון לחוק כפי שהוגש: "אני לא רואה שום פגם בחוק לגופו. למעשה חוזרים למצב ששרר לפני 2008 ומבטלים את התיקון. היתרון שיש ליו"ר וועדה הממונה כלפי אחרים קיים בכל מקרה למתמודדים שמתמודדים כנגד ראש עירייה מכהן. כשלעצמו התיקון לחוק מאוד הגיוני וסביר, הטענה לגבי העיתוי שבו הוא הוגש ולגבי העובדה בחוק שהוא פרסונלי, הוא לא טיעון שבג"ץ בגללו יפסול את התיקון לחוק. כל מי שטוען שהוא בטוח שבג"ץ יפסוק ויבטל את החוק שיתכבד ויראה אסמכתא אחת לכך שבג"ץ עשה כך בעבר".