כחלק מתוכנית מתאר ארצית 75 שמקודמת בימים אלו, המדינה בוחנת חלופות להקמת מתקן ענק, במקומם של אתר בז"ן וחוות המיכלים במפרץ חיפה, שיהווה אתר החסנה ל-550 אלף טון של תזקיקי דלקים.
2 צפייה בגלריה
חוות המיכלים בקרית חיים
חוות המיכלים בקרית חיים
חוות המיכלים בקרית חיים
(צילום: גיל נחושתן)
שלוש מהחלופות אותן ממליצה הוועדה המיוחדת להמשיך ולבחון ממוקמות בשטחי עמק יזרעאל ובשטח המועצות השכנות. ראשי הרשויות באזור, שנודע להם לאחרונה על התוכנית, מתנגדים כעת נחרצות לבחינת החלופות באזור ללא תיאום מראש עמן, ודורשים שיבוצע סקר בריאות מקיף על האזור כולו שיכלול בין השאר את צפי גידול האוכלוסייה והרחבת היישובים באזור ל-50 השנים הבאות. עד לסיום הליך זה - הם דורשים: לעצור מיד את קידום התוכנית.

שמונה אתרים בצפון

הליך התכנון החל לאחר אישור החלטת הממשלה במרץ 2022, במסגרתה הוחל בהנעת תוכנית 'תמ"א 75' שבמסגרתה צפויים להיסגר מפעלי בז"ן , המפעלים הפטרוכימיים וחוות המיכלים במפרץ חיפה לטובת תכנון חדש שנועד בין היתר לשיפור באיכות האוויר והסביבה של תושבי המפרץ. כחלק מהחלטת הממשלה נדרש לאשר תוכנית מתאר מפורטת להקמת מתקנים מוגנים לאחסון 550 אלף טון תזקיקים (בנזין, סולר ודלק מטוסים) הכוללים יכולת ניפוק של 275,000 טון בחודש וכן חיבור למערכת פריקה מן הים בצפון הארץ.
בנובמבר האחרון הוקמה ועדה מיוחדת שנקראה 'ועדת העורכים', שהתכנסה לדיון ראשון לצורך תכנון החלופות למערך שיחליף את מערך ניפוק הדלקים שקיים היום בבז"ן. הוועדה מורכבת מנציגי מנהל התכנון, רשות מקרקעי ישראל, משרד האנרגיה, המועצה הלאומית לכלכלה, המשרד להגנת הסביבה, משרד הכלכלה והתעשייה ומשרד הביטחון.
כיום מצויה תוכנית תמ"א 75 בשלב מקדים בהליך התכנון לאחר שנבחנו על ידי צוות התכנון 20 אתרים - שמונה מתוכם נבחנו בקריטריונים שונים ואושרו להמשך תכנון. מבין שמונת האתרים בצפון הארץ המליצה הוועדה על שלושה אתרים שלדעתה יש בהם יתרונות להמשך תכנון, ביניהם שני אתרים שמצויים בשטחי הרשויות בעמק: אתר רקפת א' בסמוך ליקנעם עילית ואתר נעורה ליד אזור התעשייה אלון תבור שנמצא סמוך ליישובים גזית, עין דור, אחוזת ברק ודברת וכן לעיר עפולה. חלופות נוספות שנבחנו ואולי בהמשך ישובו לתכנון הן מחנה עמוס ליד עפולה ובסיס מעלול שנמצא בסמוך לשטח שבו עתידה לקום שכונת ההרחבה במגדל העמק.

מכתב תקיף

כל ראשי הרשויות בעמק שלחו השבוע מכתב חריף לשרה להגנת הסביבה עידית סילמן, לחבר הכנסת יעקב אשר יו"ר ועדת הפנים ומכתב נוסף לרפי אלמליח מנהל מינהל התכנון שבו הם מבקשים לעצור את התכנון לחוות דלקים עד שיבוצע סקר בריאות מקיף.
"אנו לא נסכים כי מפעלים ותשתיות שהוכרו על ידי המדינה כפוגעים בבריאות הציבור ימוקמו באזורנו ויסכנו את חיי תושבינו", כתבו ראשי הרשויות והוסיפו כי הם "מוחים על כי תהליך תכנוני בעל השפעות מרחיקות לכת על איכות האוויר באזורנו כמו גם חלילה, איום על בריאות תושבינו, נעשה מעל ראשינו בלי לערב את ראשי הרשויות באזור באופן מובנה בתוך תהליך התכנון. "אנו מתנגדים נחרצות לבחינת חלופות באזורינו ללא תיאום מראש עם הרשויות ורק לאחר שיבוצע סקר בריאות מקיף על האזור כולו ושיכלול בין השאר את צפי גידול האוכלוסיה והרחבת היישובים באזורינו ל-50 שנים הבאות. התהליך חייב להיעשות בשיתוף פעולה עם ראשי הרשויות. אנו מבקשים לעצור את הליך התכנון ולקיים דיון דחוף בוועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת בהשתתפות ראשי הרשויות והשרה להגנת הסביבה".

2 צפייה בגלריה
סימון אלפסי, אייל בצר ואבי אלקבץ מאבק משותף
סימון אלפסי, אייל בצר ואבי אלקבץ מאבק משותף
סימון אלפסי, אייל בצר ואבי אלקבץ מאבק משותף
(צילום: דוברות המוא"ז עמק יזרעאל)

ראשי המועצות שחתומים על המכתב הם ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, אייל בצר; ראש עיריית מגדל העמק, אלי ברדה; ראש עיריית יקנעם, סימון אלפסי, ראש עיריית עפולה אבי אלקבץ; ראש המועצה האזורית הגלבוע, עובד נור וראש המועצה האזורית בוסתן אל-מארג' עבד אלכרים זועבי.
ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל שמוביל את המאבק אמר השבוע כי הוא לא ייתן יד להמשך התכנון בלי שיבוצע כאמור סקר בריאות שיבחן את השפעותיהם של הדלקים על הסביבה: "יש בשורה אחת טובה לעם ישראל שהולכים לפנות את חוות הדלקים במפרץ חיפה וזה בסדר, אבל הם רוצים להעביר אותם לאזורים שלנו", אמר בצר, "נכון לרגע זה כל מה שאנחנו מבקשים הוא שיעצרו את התכנון. התכנון שנעשה עד היום נעשה על פי שיקולים של נוף ושטחים פתוחים והשפעה על הסביבה, אבל לא נבחן הפקטור של הבריאות. לא יכול להיות שמצד אחד רוצים להקטין את העומס ואת הבעיה הבריאותית באזור אחד, ומצד שני להכניס את אותה בעיה לאזור אחר. במכתב שלנו פנינו אליהם והדגשנו שאנחנו מתנגדים לתכנון ללא תיאום מראש עם הרשויות ולאחר שיבוצע סקר בריאות מקיף על האזור כולו. כבר היום אנחנו מקבלים עומס מאזור חיפה, אנחנו לא רוצים להעביר הנה עומס נוסף".

שיקול בטיחותי

במכתב נוסף ששלחו ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל אייל בצר וראש עיריית עפולה אבי אלקבץ למ"מ שר הבריאות יואב בן צור ולגורמים נוספים במשרד הם ציינו כי חוות הדלקים היא "תשתית בעלת סיכון בריאותי לציבור" ודרשו ממשרד הבריאות לערוך סקר בריאות "לאור חשש כבד שיש לנו לציבור התושבים והעובדים המסורים באזורי התעשייה והתעסוקה שלנו – שחלקם סמוך מאוד לחלופות מיקום שהוגדרו לתשתית בתמ"א 75".
עוד דורשים ראשי הרשויות שייערך תיאום מלא עם מהנדסי המועצות שיהיו מעורבים בסקר הבריאות שייערך.
"בהתחלה לא כל-כך ידענו על התוכניות וברגע שנודע לי ביקשנו שיחה. היתה שיחת זום שבה הם הציגו את החלופות וביקשתי שישלחו חומרים, ולאט-לאט נחשפו כל החומרים. עכשיו מנהל האגף הכלכלי של המועצה מלווה אותם צמוד שלא יהיו מחטפים. אנחנו לא מחפשים סתם להתנגד, אנחנו מאוד מוטרדים מנושא הבריאות", הוסיף בצר, "כשישבנו עם מינהל התכנון ראינו שהם קבעו את המיקומים לא לפי הבריאות אלא לפי שיקולים של השפעה על הסביבה וכדי שלא לפגוע בנוף. אם רוצים לא לפגוע בנוף אפשר להקים את המתקן בצורה תת-קרקעית, אבל הם בוחנים דווקא חלופה עילית שחוסכת כסף. גם אם המתקן יהיה תת-קרקעי, יש בעיה נוספת של משאיות הדלק שבאות לנפק את הדלק ויוצרות עננים שמזהמים את הסביבה והבריאות".

קראו גם >>>

גם השיקול הבטיחותי נלקח בחשבון, כאתר רגיש שיכול להוות מטרה לפגיעה. "אלון תבור הוא מטרה אסטרטגית בגלל שיש בו תחנת חשמל וגם שדה התעופה רמת דוד הוא מטרה מאוימת בטילים", אומר בצר בדאגה, "זה עוד סיכון שצריך לקחת בחשבון. בכל מה שהם בדקו - וראינו את החלופות - מה שמעניין אותם זה לא לפגוע בנוף, אבל איפה הבריאות ואיפה הביטחון? אנחנו מקווים מאוד שיעצרו את התכנון. אם לא תתקבל תגובה בכתב, אנחנו נעלה דרגה ונדרוש פגישה דחופה של כל ראשי הרשויות עם השרים הרלוונטיים".
מעיריית עפולה נמסר בתגובה: "לא יקום ולא יהיה. עיריית עפולה ותושבי העיר מתנגדים בתוקף ולא נאשר את הצבתם של המיכלים סמוך לעיר".

תגובות

ממינהל התכנון נמסר: "ועדת המשנה של המועצה הארצית לתכנון ולבניה (ולנת"ע) המליצה בנובמבר 2022, על המשך בחינה עבור 8 חלופות לאחסון תזקיקים, באמצעות עריכת פרקים א-ב של התסקיר. טרם התקיים דיון במועצה הארצית לאימוץ המלצות הולנת"ע ולאישור הנחיות לתסקיר. הנושא ישובץ באחת מהישיבות הקרובות".
מהמשרד להגנת הסביבה נמסר בתגובה: "בהתאם להחלטת הממשלה לפיתוח ולקידום מפרץ חיפה, אשר מטרתה להביא לשיפור איכות החיים של תושבי המפרץ, ובהיערכות מתאימה של משק האנרגיה שתכליתה להביא להפסקת הפעילות הפטרוכימית והכימית במפרץ, הוטל על המועצה הארצית לקדם תכנית מתאר ארצית (תמ"א 75) למתן פתרונות משק האנרגיה וביניהם פתרון לאחסון תזקיקים.
"מנהל התכנון החל בהליך בחינת אתרים מתאימים ולאחר בחינה של 21 אתרים באזור חיפה והצפון, נשארו 7 אתרים שייבחנו בתסקיר השפעה על הסביבה. בסיום הבחינה ימליצו עורכי התסקיר על חלופה נבחרת בעלת ההשפעה הסביבתית המצומצמת ביותר להקמת אתר לאחסון וניפוק תזקיקים בצפון הארץ ועל הטכנולוגיה המיטבית מבחינה סביבתית שבה תוקם.
"בחינת החלופות תעסוק במעטפת ההשפעות הסביבתיות המרבית הנובעת מחוות האחסון בהתאם לטכנולוגיה המוצעת, ותכלול בין היתר גם את כל התשתיות החיצוניות הנלוות, ובכלל זה: חיבור לצנרת דלק ארצית וכן במידת הצורך, השינויים במערכת ההולכה האזורית והסיכונים הנשקפים מהם, דרכי גישה אל האתר, הספקת חשמל ופתרונות קצה אפשריים לתשטיפים שייווצרו בחווה. כמובן שהתסקיר יתייחס לתוכניות מאושרות ובשלבי אישור להרחבת הישובים הרלוונטיים.
"המשרד להגנת הסביבה יגיש בקרוב הנחיות להכנת תסקיר השפעה על הסביבה שיובאו לאישור המועצה הארצית. התסקיר כולל, בין היתר, בחינה של השפעות התוכנית בהתייחס לערכים סביבתיים הקבועים ברגולציה הסביבתית. ערכים סביבתיים אלה נקבעים גם בהתחשב בהשפעות בריאותיות על האדם, ולכן בחינת השפעה על הסביבה לוקחת בחשבון באופן מובנה גם בחינה בריאותית של מפגעים סביבתיים מסוימים.
"לאחר הגשת התסקיר, המשרד, כיועץ הסביבתי למוסד התכנון, יבחן את התסקיר וייתן חוות דעתו למועצה הארצית, במטרה לצמצם את הפגיעה הסביבתית ולשמור על בריאות הציבור".