מערך המתנדבים בחירום שפועל בעיר מגדל העמק בכל ימות השנה, פועל בימים אלו, מאז פרוץ מגפת הקורונה, שעות נוספות עקב הפניות הרבות של האזרחים בעיר שנצורים בביתם. יש לציין כי מגדל העמק היא אחת הערים הנגועות במחלה, כשעד כה דווח על 71 תושבים שנדבקו בקורונה. סיירת המתנדבים מעניקה בין היתר מענה לאוכלוסייה שנמצאת בבידוד, לקשישים, לאוכלוסייה החלשה או כל אזרח הזקוק לעזרה. כמו כן הם מספקים תרופות, מזון לקשישים ונזקקים.
"יש לנו אלפי פניות ביום ומיום ליום הן הולכות ומתגברות. אנשים לא יוצאים מהבתים ונשמעים להנחיות. הרשות רוצה שאנשים בסיכון לא ייצאו מהבתים ולכן אנחנו דואגים לטפל בכל הפניות", סיפרה אילנה פרץ עייש, מנהלת הסיירת שעובדת בעירייה כבר 22 שנה, "אנחנו פועלים בכמה מישורים ומקבלים פניות לאורך כל היום. אנחנו כמו במד"א פה, כל ארבע דקות יש לנו פנייה לעזרה. אנחנו עובדים עד 8-9 בערב כל יום. זו יחידה שזכתה בשלל פרסים ברמה הארצית".
2 צפייה בגלריה
מגדל העמק
מגדל העמק
רחובות ריקים במגדל העמק
(צילום: שרון צור)
אחת הפניות שהתקבלה השבוע ב-7 בבוקר, הגיעה מצדה של ר' אחות ראשית בבית אבות אשר נזקקה לסיוע לאחר שהבחינה בפנצ'ר ברכבה. "היא פנתה לסיירת וביקשה סיוע ובתוך 4 דקות הגיע המתנדב דניס פדורה שהחליף לה את הגלגל והיא יכלה להמשיך בדרכה לכיוון בית האבות". ר' ביקשה להודות לפדורה והסיירת על הסיוע המהיר והזמינות ואף הוסיפה כי "מרגש לראות את ההתנדבות והנתינה בימים אלו. זה לא מובן מאליו".
הסיירת שייכת ליחידת ההתנדבות העירונית היושבת באגף לשירותים חברתיים בעירייה ומונה מערך של למעלה מ-230 מתנדבים. באגף דאגו למגן ולצייד את כל המתנדבים בכל מה שנדרש. "זו סיירת איכותית של אנשים שנהנים לתרום מעצמם ומצילים חיים", מספרת פרץ עייש, "הם מתקשרים לאזרחים שפונים אליהם אחרי שנעשתה בדיקה עם הרווחה כמובן ומבקשים מהם להשאיר להם על הדלת את הכסף, המרשם או מה שנדרש. הם הולכים למרפאה, לסופרים וחוזרים לפזר בבתים ולא הולכים עד שמוודאים שקיבלו את זה. יש לנו מתנדבים שהם מעל גיל 55 שנחשבים לאוכלוסייה בסיכון כבר אז הם פחות יכולים לעזור לנו כיום. לכן מערך החירום מושתת על הצעירים".
2 צפייה בגלריה
המתנדב דניס פדורה
המתנדב דניס פדורה
המתנדב דניס פדורה
(צילום: פרטי)
אין חשש של המתנדבים להסתובב בעיר?
"להפך, למרות שיש פה הרבה נדבקים יש בעיר ערבות הדדית מדהימה. אנחנו רוצים שאנשים יישארו בבתים במיוחד האוכלוסייה המבוגרת וזו שבסיכון ואנחנו נעזור להם. מדובר בראייה עירונית של ראש העיר. תושב שמתקשר למוקד ומציין שיש לו קושי לצאת מהבית חד משמעית אנחנו עוזרים לו".
22 שנה את בתוך המערכת אני מאמינה שבכל כך הרבה פניות לא נתקלת כמו בתקופה הזו?
"הקורונה הכניסה את כל הארץ לבהלה. מדובר בנושא שקשה להתמודד איתו. כי אתה לא רוצה מצד אחד להיחשף ולהידבק ומצד שני אתה מאוד רוצה לעזור. מה שמאוד יפה כאן שלמרות הסיכון אנשים נרתמים ויוצאים מהבית בכדי לסייע כמובן עם הציוד המתאים ותוך כדי הקפדה על ההנחיות. אין מגע עם הלקוח, אבל יש מגע אנושי של טלפון שזה מקסים ולא ברור מאליו. נרקמת בין המתנדבים לאזרחים שהם מסייעים להם מערכת יחסים יפה וזה מרגש כל יום מחדש. אנחנו נתקלים באינספור סיפורים מרגשים וצריך להגיד שאפו ענק למתנדבים כי לא מדובר בהתנדבות בשגרה אלא בחירום במצב שהוא בהחלט לא פשוט. אנחנו מאוד מוקירים להם תודה ועורכים להם ערב הוקרה במהלך השנה. יש לי 4 מוקדים שונים ובאחד מהם יש את חגי פישר שהוא מתנדב פעיל בקהילה ומוקדן מהבית שכל היום הוא פעיל ומרכז את כל הפניות של הסיירת. זה לא מובן מאליו ובהזדמנות זו אני רוצה להגיד לו תודה".